Οι άγνωστοι Έλληνες ποντιακής καταγωγής της Ινδίας – Ζωντανό παράδειγμα της πολιτιστικής δύναμης

Ο ελληνισμός, ακόμα και μακριά από την εθνική του εστία, διατηρεί διαχρονικά το αποτύπωμά του

Must Read

Οι Έλληνες ποντιακής καταγωγής της Ινδίας αποτελούν ένα σπάνιο αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρον κομμάτι της ελληνικής διασποράς. Η ιστορία τους ξεκινά από τις πατρίδες του Εύξεινου Πόντου, κυρίως τη βορειοανατολική Μικρά Ασία, μια περιοχή με έντονη ελληνική παρουσία από την αρχαιότητα. Εκεί διατήρησαν για αιώνες ξεχωριστή πολιτισμική ταυτότητα, με ιδιαίτερη διάλεκτο, παραδόσεις και θρησκευτική ζωή. Ωστόσο, οι διώξεις και η γενοκτονία των Ποντίων (1914–1923), μαζί με τις αναταραχές της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τους οδήγησαν στον ξεριζωμό.

Ορισμένοι Πόντιοι Έλληνες αναζήτησαν αρχικά καταφύγιο στο Ιράν, που τότε βρισκόταν υπό βρετανική επιρροή. Εκεί ήρθαν σε επαφή με τους Πάρσες (Zoroastrians), μια κοινότητα με μακραίωνη ιστορία θρησκευτικής επιβίωσης. Οι Πόντιοι, σε ένα περιβάλλον ξένο και σε πολλές περιπτώσεις εχθρικό για χριστιανούς, ανέπτυξαν πρακτικές «κρυπτοχριστιανισμού». Ασκούσαν δηλαδή τη θρησκεία τους κρυφά. Φορούσαν ουδέτερα χρώματα, όπως το λευκό, και απέφευγαν τα χριστιανικά σύμβολα για να αποφύγουν τις διώξεις.

Η εγκατάσταση στην Ινδία έγινε σταδιακά, κυρίως μεταξύ 1915 και 1922, είτε απευθείας από τον Πόντο είτε μέσω Ιράν. Εκεί, κάποιοι βρήκαν ευκαιρίες εργασίας σε δυτικές και ελληνικές επιχειρήσεις, όπως η γνωστή εταιρεία Ralli Brothers, με εμπορική δραστηριότητα σε όλη την Ινδική υποήπειρο. Άλλοι εργάστηκαν ως τεχνίτες, οικοδόμοι, ράφτες ή λειτούργησαν μικρές επιχειρήσεις. Οι περισσότερες οικογένειες εγκαταστάθηκαν σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Καλκούτα, η Βομβάη και το Σουράτ.

Ο ιερέας Κωνσταντίνος Χαλμπατζάκης υπήρξε καθοριστική μορφή για την κοινότητα. Κατέγραψε, προσέφερε πνευματική καθοδήγηση και συνέβαλε στη δημιουργία μικρών ελληνικών κοινοτήτων με επίκεντρο την Ορθόδοξη πίστη. Υπήρξαν και περιστασιακές προσπάθειες δημιουργίας ελληνικών σχολείων, ωστόσο λόγω μικρού αριθμού παιδιών και έλλειψης δασκάλων δεν είχαν μεγάλη διάρκεια.

Παρά την προσαρμογή τους στο ινδικό κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον, οι Πόντιοι Έλληνες διατήρησαν την ταυτότητά τους. Η ποντιακή διάλεκτος μιλούταν στα σπίτια, αν και σταδιακά παραχώρησε τη θέση της στα ινδικά (κυρίως Χίντι ή Βεγγαλικά). Η Ορθόδοξη Εκκλησία αποτέλεσε θεσμό διατήρησης της ταυτότητας, λειτουργώντας όχι μόνο ως χώρος λατρείας αλλά και ως πολιτιστικό κέντρο, όπου οργανώνονταν γιορτές, γάμοι και κοινωνικές συγκεντρώσεις. Θρησκευτικές εορτές όπως το Πάσχα γιορτάζονταν με έθιμα ελληνικά, συνδυασμένα με τοπικές ινδικές επιρροές.

Η κουζίνα ήταν ένα ακόμη μέσο διατήρησης της ταυτότητας. Πιάτα όπως το γεμιστό, το γιαουρτλού, η πίτα, ο μπακλαβάς και ο μουσακάς μαγειρεύονταν με διαθέσιμα υλικά της Ινδίας, δίνοντας νέα διάσταση στη γαστρονομική ταυτότητα της κοινότητας. Ειδικά στην Καλκούτα, υπήρχαν ελληνικά εστιατόρια και μαγειρεία με έντονο ελληνοπνευματικό χαρακτήρα, που προσείλκυαν και Ινδούς πελάτες.

Κοινωνικά, οι Πόντιοι διατηρούσαν στενούς δεσμούς μεταξύ τους μέσω μικρών οργανώσεων, ενώ οι μικτοί γάμοι (με Αρμένιους, Άγγλους ή και Ινδούς) δεν ήταν σπάνιοι, ιδιαίτερα στις επόμενες γενιές. Αυτό, ωστόσο σύμφωνα με το himara.gr, συνέβαλε στη σταδιακή απορρόφηση της ταυτότητας από τον ευρύτερο κοινωνικό ιστό της Ινδίας.

Μετά το 1950 και ιδιαίτερα μετά την ανεξαρτησία της Ινδίας, αρκετοί Πόντιοι Έλληνες μετανάστευσαν στην Ελλάδα, την Αυστραλία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, σε αναζήτηση καλύτερων ευκαιριών. Η κοινότητα μειώθηκε αισθητά. Σήμερα, απομένουν ελάχιστες οικογένειες ελληνικής καταγωγής στην Ινδία, κυρίως στην Καλκούτα, οι οποίες όμως γνωρίζουν την καταγωγή τους και προσπαθούν να τη διατηρήσουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι νεότερες γενιές οργανώνουν πολιτιστικές ή θρησκευτικές εκδηλώσεις, συμμετέχουν σε online κοινότητες της διασποράς και αναζητούν τις ρίζες τους μέσω ιστορικών ερευνών ή επαφής με συγγενείς στην Ελλάδα.

Η ιστορία των Ποντίων Ελλήνων της Ινδίας αποτελεί ένα ζωντανό παράδειγμα της δύναμης της πολιτιστικής μνήμης και της ικανότητας ενός λαού να επιβιώνει και να μεταλλάσσεται μέσα από τραγωδίες, μετανάστευση και πολιτισμική ανάμιξη. Είναι μια υπενθύμιση ότι ο ελληνισμός, ακόμα και μακριά από την εθνική του εστία, διατηρεί την ουσία του και προσαρμόζεται, αφήνοντας διαχρονικά το αποτύπωμά του.

*Φωτογραφία αρχείου

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

  1. Γιατί απορείτε; Το άρθρο αναφέρεται σε μικτούς γάμους, κυρίως στις νεότερες γενιές. Εξάλλου οι Πόντιοι δεν έχουν “σκανδιναβικά” χαρακτηριστικά και η επί μακρόν παραμονή σε τροπικό κλίμα μπορεί να τα επιρεάσει προς το “σκουρότερο”, αν είναι αυτό που σας πειράζει…

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Πανηγυρίζουν οι Πακιστανοί για την σκανδαλώδη διάταξη Πλεύρη!

Ο μαχητής του «ανοίξαμε και σας περιμένουμε», ο ψυχοπονιάρης Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Θάνος Πλεύρης, έδωσε έναν ακόμη λόγο στους...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κατερίνα Σακελλαροπούλου: Ο ορισμός της κατάπτωσης και της ευτέλειας

Δεν υπάρχει προηγούμενο στην ιστορία του θεσμού του Προέδρου της Δημοκρατίας, πρώην ΠτΔ να αναλαμβάνει κρατική θέση μετά το τέλος...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μια τσίχλα για τον κύριο Γερουλάνο

Θυμάστε μια παλαιότερη διαφήμιση πασίγνωστης τσίχλας στην οποία ακουγόταν το σλόγκαν «καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς»; Πιθανόν θα έπρεπε...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κάιρο: Στα εγκαίνια του Μεγάλου Αιγυπτιακού Μουσείου το ζεύγος Μητσοτάκη

Στα εγκαίνια του Μεγάλου Αιγυπτιακού Μουσείου στο Κάιρο, που πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο στην, παρέστη ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με την...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γεραπετρίτης από Μπαχρέιν: Η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει γέφυρα μεταξύ Ευρώπης και Κόλπου

«Η Ελλάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει γέφυρα ανάμεσα στην Ευρώπη και την περιοχή του Κόλπου, αξιοποιώντας τις ιστορικές, πολιτιστικές και στρατηγικές...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Πώς κρίνετε τους 41 επιστημονικούς συνεργάτες που ανακοίνωσε ο Τσίπρας;

Ο Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε την Πέμπτη 41 ονόματα που στελεχώνουν το Επιστημονικό Συμβούλιο του ομώνυμου Ινστιτούτου. Η κίνηση αυτή ερμηνεύται...
SLIDER

Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: Η πρώτη δημόσια εμφάνιση στην Αθήνα

Την πρώτη δημόσια εμφάνιση στην Αθήνα πραγματοποίησε το βρἀδυ του Σαββάτου η νέα πρέσβειρα των Ηνωμένων Πολιτειών. Η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ...
SLIDER

Βορίζια: Σενάρια για την έναρξη του μακελειού – Φρουρούμενοι νοσηλεύονται ύποπτοι

Λίγες ώρες μετά το αιματηρό περιστατικό που μετέτρεψε τα Βορίζια Ηρακλείου σε «εμπόλεμη ζώνη», οι αστυνομικές Αρχές επικεντρώνουν πλέον τις...
ΕΛΛΑΔΑ

Καλαμάτα: Σταθερή η κατάσταση του 76χρονου που του επιτέθηκε ροτβάιλερ

Σταθεροποιήθηκε η κατάσταση του 76χρονου άνδρα από την Καλαμάτα, ο οποίος τραυματίστηκε σοβαρά έπειτα από επίθεση που δέχτηκε από το...

Διαβάζονται τώρα