Η απίστευτη ιστορία του «Σταμάτη» και του «Γρηγόρη» – Πως η γραφειοκρατία… μπλόκαρε για 24 χρόνια τα φανάρια στους δρόμους της Αθήνας!

Επίσημα καθιερώθηκαν στις 7 Αυγούστου 1960 και συνοδεύτηκαν με τσουχτερά πρόστιμα

Must Read

Για 24 ολόκληρα χρόνια ο «Γρηγόρης» περιπλανιόταν στους διαδρόμους της ελληνικής γραφειοκρατίας. Πάντα υπήρχε ένας γραφειοκράτης «Σταμάτης» που τον εμπόδιζε!

Το πρώτο φανάρι που ρύθμιζε την κυκλοφορία τοποθετήθηκε στη διασταύρωση των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου. Τοποθετήθηκε τον Ιούλιο του 1936 και στοίχισε πανάκριβα, 70.000 δρχ. Ήταν γερμανικής κατασκευής.

Ακολούθησαν και άλλα κατά μήκος της Σταδίου, αλλά κόστος ήταν και πάλι υψηλό.

Νέα προσπάθεια το 1954 με την πειραματική, και πάλι, εφαρμογή.  Είχαν όμως ένα ελάττωμα. Ήθελαν έναν τροχονόμο  – χειριστή! Διαβάζουμε στην εφημερίδα «Εμπρός» τον Απρίλιο του 1954.

Τα επόμενα χρόνια ο «Σταμάτης» και ο «Γρηγόρης» περιπλανήθηκαν στους δρόμους της ελληνικής γραφειοκρατίας μέχρι το 1960 όταν ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής χτύπησε το χέρι του στο τραπέζι. Μαζί με την καθιέρωσή τους επήλθε μια σειρά επεμβάσεων με μονοδρομήσεις δρόμων, αλλαγή δρομολογίων των λεωφορείων. Κι επειδή όπου δεν πίπτει λόγος πίπτει… κλήση στην προκειμένη περίπτωση. Δίπλα σε κάθε φανάρι υπήρχε κι ένας τροχονόμος για να κόβει κλήση σε εποχούμενους και πεζούς.

Οι υπεύθυνοι στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης πρέπει να υπερβάλλαν εαυτόν καθώς όχι μόνο τα πρόστιμα ήταν τσουχτερά, έφταναν τις 500 δρχ., σχεδόν το 1/3 του μηνιαίου μισθού ενός εργαζόμενου, αλλά απαιτούσαν και την εφάπαξ καταβολή του.

Εάν ο παραβάτης δεν είχε τα χρήματα τον οδηγούσαν στο οικείο Αστυνομικό Τμήμα. Κι αν οι δικοί δεν του έφερναν τα χρήματα οδηγείτο στη φυλακή ως οφειλέτης του δημοσίου!

Άλλο που δεν ήθελαν οι αντιπολιτευόμενες εφημερίδες που με ρεπορτάζ κατέγραψαν τις αντιδράσεις χαρακτηρίζοντας τον Διοικητή της Τροχαίας που επέβλεπε την εφαρμογή των νέων μέτρων ως… ταμία του κράτους.

Από κοντά και οι γελοιογράφοι…

 

Λίγους μήνες αργότερα διαβάζουμε σε ρεπορτάζ της «Ελευθερίας» τα αποτελέσματα των νέων μέτρων. Το εντυπωσιακό είναι το πόσο στοίχισαν. Τα 7,5 εκ. δρχ. ήταν ποσό μεγάλο, πολύ μεγάλο τα χρόνια εκείνα που ο μέσος μισθός μόλις και ξεπερνούσε τις 3.000 δρχ το μήνα!

Στο τέλος Αυγούστου του 1960 ο «Σταμάτης» και ο «Γρηγόρης» ανέβηκαν και στη Θεσσαλονίκη όχι να δουν την Έκθεση, αλλά για να λύσουν τα δικά της κυκλοφοριακά προβλήτα

Ήδη από τις 20 Σεπτεμβρίου είχε αρχίσει η επίσημη λειτουργία των σηματοδοτών στην Αθήνα.

Εξήντα πέντε χρόνια μετά, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες ούτε οι πεζοί «πειθαρχούν» στον Σταμάτη και τον Γρηγόρη, ούτε οι οδηγοί στο κόκκινο, το πράσινο, αλλά και το κίτρινο στο οποίο αντί για φρένο πατάνε γκάζι για να… προλάβουν το φανάρι.

Και…. λίγη ιστορία για τα φανάρια

1.      Το πρώτο φανάρι εγκαταστάθηκε στην Πλατεία Κοινοβουλίου στο Λονδίνο στις 10 Δεκεμβρίου 1868. Την αποτελούσαν δύο κινούμενοι βραχίονες. Λειτουργούσε με αέριο κι αυτό στάθηκε μοιραίο. Δύο μήνες μετά εξερράγη και σκότωσε τον αστυνομικό που το χειριζόταν.

2.      Στο Σολτ Λέικ το 1912 ο επικεφαλής της τροχαίας Λέστερ Γουάιρ κατασκεύασε ένα ξύλινο κουτί. Είχε πράσινα και κόκκινα φώτα στις τέσσερις πλευρές του. Ήταν τοποθετημένο σε μια κολώνα ύψους τριών μέτρων.

3.      Το πρώτο επίσημο ηλεκτρικό φανάρι εγκαταστάθηκε στο Κλίβελαντ στις 5 Αυγούστου 1914. Ένας αστυνομικός στην άκρη του δρόμου έλεγχε τα φανάρια γυρίζοντας τους διακόπτες.

4.      Αστυνομικός από το Μίτσιγκαν, ο Ουίλαιμ Ποτς είναι ο  άνθρωπος που σκέφτηκε το κίτρινο στους σηματοδότες. Ατυχώς, ως δημοτικός υπάλληλος δεν κατάφερε να κατοχυρώσει την ευρεσιτεχνία του.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

«Καρφιά» του Μαξίμου για την απουσία Σαμαρά

Συζητήσεις στο εσωτερικό της ΝΔ και στο Μαξίμου έχει προκαλέσει η απουσία του Αντώνη Σαμαρά από την παρουσίαση του βιβλίου...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Έρχονται πρόστιμα για τους ιδιοκτήτες οχημάτων που κυκλοφορούν παράνομα

Τα οχήματα που κυκλοφορούν παράνομα στους ελληνικούς δρόμους, δηλαδή οχήματα χωρίς ασφαλιστική κάλυψη ή έχουν δηλωθεί σε ακινησία για αποφυγή...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το… χάδι της Σακελλαροπούλου στον Πατέλη

Το νέο του βιβλίο, με τίτλο «Η Μεγάλη Επιστροφή Ο δρόμος για την αξιοπιστία της Ελλάδας» παρουσιάζει ο Αλέξης Πατέλης....
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Θα ψηφίζατε ένα νέο κόμμα με επικεφαλής τον Αλέξη Τσίπρα;

Η παραίτηση του Αλέξη Τσίπρα από το κοινοβουλευτικό αξίωμα δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Η ανακοίνωση ενός νέου κόμματος με...
ΕΛΛΑΔΑ

Σάμος: Ρεκόρ αφίξεων Τούρκων τουριστών – Τα στοιχεία του Λιμενικού

Σοκάρουν οι αριθμοί στην Σάμο την ώρα που η τουρκική μαφία κάνει… πάρτι στην χώρα μας! Περισσότεροι από 100.000 Τούρκοι...
ΕΛΛΑΔΑ

ΕΛΑΣ: Ζητά πληροφορίες για θανατηφόρο τροχαίο στη Λεωφόρο Πάρνηθος

Για θανατηφόρο τροχαίο στη λεωφόρο Πάρνηθος αναζητά πληροφορίες η ΕΛΑΣ. Το θανατηφόρο τροχαίο έγινε το βράδυ της Τρίτης, 7 Οκτωβρίου....
ΕΛΛΑΔΑ

Πολυτελές όχημα στη Μεσογείων παρέσυρε πεζή και την τραυμάτισε σοβαρά

Σοβαρό τροχαίο με παράσυρση πεζής σημειώθηκε αργά το απόγευμα της Πέμπτης στη Μεσογείων, στο ύψος της Αγίας Παρασκευής. Το σοβαρό...

Διαβάζονται τώρα