Η απίστευτη ιστορία του «Σταμάτη» και του «Γρηγόρη» – Πως η γραφειοκρατία… μπλόκαρε για 24 χρόνια τα φανάρια στους δρόμους της Αθήνας!

Επίσημα καθιερώθηκαν στις 7 Αυγούστου 1960 και συνοδεύτηκαν με τσουχτερά πρόστιμα

Για 24 ολόκληρα χρόνια ο «Γρηγόρης» περιπλανιόταν στους διαδρόμους της ελληνικής γραφειοκρατίας. Πάντα υπήρχε ένας γραφειοκράτης «Σταμάτης» που τον εμπόδιζε!

Το πρώτο φανάρι που ρύθμιζε την κυκλοφορία τοποθετήθηκε στη διασταύρωση των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου. Τοποθετήθηκε τον Ιούλιο του 1936 και στοίχισε πανάκριβα, 70.000 δρχ. Ήταν γερμανικής κατασκευής.

Ακολούθησαν και άλλα κατά μήκος της Σταδίου, αλλά κόστος ήταν και πάλι υψηλό.

Νέα προσπάθεια το 1954 με την πειραματική, και πάλι, εφαρμογή.  Είχαν όμως ένα ελάττωμα. Ήθελαν έναν τροχονόμο  – χειριστή! Διαβάζουμε στην εφημερίδα «Εμπρός» τον Απρίλιο του 1954.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα επόμενα χρόνια ο «Σταμάτης» και ο «Γρηγόρης» περιπλανήθηκαν στους δρόμους της ελληνικής γραφειοκρατίας μέχρι το 1960 όταν ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής χτύπησε το χέρι του στο τραπέζι. Μαζί με την καθιέρωσή τους επήλθε μια σειρά επεμβάσεων με μονοδρομήσεις δρόμων, αλλαγή δρομολογίων των λεωφορείων. Κι επειδή όπου δεν πίπτει λόγος πίπτει… κλήση στην προκειμένη περίπτωση. Δίπλα σε κάθε φανάρι υπήρχε κι ένας τροχονόμος για να κόβει κλήση σε εποχούμενους και πεζούς.

Οι υπεύθυνοι στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης πρέπει να υπερβάλλαν εαυτόν καθώς όχι μόνο τα πρόστιμα ήταν τσουχτερά, έφταναν τις 500 δρχ., σχεδόν το 1/3 του μηνιαίου μισθού ενός εργαζόμενου, αλλά απαιτούσαν και την εφάπαξ καταβολή του.

Εάν ο παραβάτης δεν είχε τα χρήματα τον οδηγούσαν στο οικείο Αστυνομικό Τμήμα. Κι αν οι δικοί δεν του έφερναν τα χρήματα οδηγείτο στη φυλακή ως οφειλέτης του δημοσίου!

Άλλο που δεν ήθελαν οι αντιπολιτευόμενες εφημερίδες που με ρεπορτάζ κατέγραψαν τις αντιδράσεις χαρακτηρίζοντας τον Διοικητή της Τροχαίας που επέβλεπε την εφαρμογή των νέων μέτρων ως… ταμία του κράτους.

Από κοντά και οι γελοιογράφοι…

 

Λίγους μήνες αργότερα διαβάζουμε σε ρεπορτάζ της «Ελευθερίας» τα αποτελέσματα των νέων μέτρων. Το εντυπωσιακό είναι το πόσο στοίχισαν. Τα 7,5 εκ. δρχ. ήταν ποσό μεγάλο, πολύ μεγάλο τα χρόνια εκείνα που ο μέσος μισθός μόλις και ξεπερνούσε τις 3.000 δρχ το μήνα!

Στο τέλος Αυγούστου του 1960 ο «Σταμάτης» και ο «Γρηγόρης» ανέβηκαν και στη Θεσσαλονίκη όχι να δουν την Έκθεση, αλλά για να λύσουν τα δικά της κυκλοφοριακά προβλήτα

Ήδη από τις 20 Σεπτεμβρίου είχε αρχίσει η επίσημη λειτουργία των σηματοδοτών στην Αθήνα.

Εξήντα πέντε χρόνια μετά, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες ούτε οι πεζοί «πειθαρχούν» στον Σταμάτη και τον Γρηγόρη, ούτε οι οδηγοί στο κόκκινο, το πράσινο, αλλά και το κίτρινο στο οποίο αντί για φρένο πατάνε γκάζι για να… προλάβουν το φανάρι.

Και…. λίγη ιστορία για τα φανάρια

1.      Το πρώτο φανάρι εγκαταστάθηκε στην Πλατεία Κοινοβουλίου στο Λονδίνο στις 10 Δεκεμβρίου 1868. Την αποτελούσαν δύο κινούμενοι βραχίονες. Λειτουργούσε με αέριο κι αυτό στάθηκε μοιραίο. Δύο μήνες μετά εξερράγη και σκότωσε τον αστυνομικό που το χειριζόταν.

2.      Στο Σολτ Λέικ το 1912 ο επικεφαλής της τροχαίας Λέστερ Γουάιρ κατασκεύασε ένα ξύλινο κουτί. Είχε πράσινα και κόκκινα φώτα στις τέσσερις πλευρές του. Ήταν τοποθετημένο σε μια κολώνα ύψους τριών μέτρων.

3.      Το πρώτο επίσημο ηλεκτρικό φανάρι εγκαταστάθηκε στο Κλίβελαντ στις 5 Αυγούστου 1914. Ένας αστυνομικός στην άκρη του δρόμου έλεγχε τα φανάρια γυρίζοντας τους διακόπτες.

4.      Αστυνομικός από το Μίτσιγκαν, ο Ουίλαιμ Ποτς είναι ο  άνθρωπος που σκέφτηκε το κίτρινο στους σηματοδότες. Ατυχώς, ως δημοτικός υπάλληλος δεν κατάφερε να κατοχυρώσει την ευρεσιτεχνία του.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Γκίλφοϊλ-Πιερρακάκης και στο… βάθος Eurogroup

Για δεύτερη φορά θα έχουν τετ α τετ
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Μπρος – πίσω Θεοδωρικάκου με τους Κινέζους

Σωρεία τηλεφωνημάτων έκαναν οι Κινέζοι σε υπουργούς ώστε να παραστούν στη χθεσινοβραδινή εκδήλωση του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου, ωστόσο εισέπρατταν μόνο αρνήσεις...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Καταρρέει η ΝΔ στην Αιτωλοακαρνανία!

Οι εσωκομματικές εκλογές πρακτικά ακυρώθηκαν
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δημοσκόπηση MRB: Τι απαντούν οι πολίτες για κόμμα Τσίπρα, Σαμαρά, Καρυστιανού

Στο δεύτερο μέρος της δημοσκόπησης της MRB για το OPEN, τα 2/3 των πολιτών δηλώνουν πως θα ψήφιζαν νέα κόμματα....
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νικόλας Φαραντούρης: Νέα ερώτηση στην Κομισιόν για funds και servicers

Νέα γραπτή ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε σήμερα ο ευρωβουλευτής και συντονιστής της επιτροπής Συνταγματικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Ωφέλησε την Ελλάδα η επίσκεψη Ζελένσκι;

Δεκτός με κάθε επισημότητα έγινε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντιμίρ Ζελένσκι από την πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Ελλάδας, υπογράφοντας μάλιστα...
ΕΛΛΑΔΑ

Θανατηφόρο τροχαίο στο Παγκράτι – Ξεψύχησε 65χρονη που παρασύρθηκε από ΙΧ

Με τραγικό τρόπο έχασε τη ζωή της μια 65χρονη γυναίκα στο Παγκράτι, καθώς έπεσε θύμα θανατηφόρου τροχαίου, όταν παρασύρθηκε από...
ΕΛΛΑΔΑ

Σοκαρισμένος ο πατέρας του 6χρονου – «Ασχολίαστο το “μελλοντικός βιαστής”»

Ο πατέρας του 6χρονου μαθητή σε δημοτικό σχολείο στο Λουτράκι, προσπαθεί να συνειδητοποιήσει τι έχει συμβεί, πληροφορούμενος το γεγονός ότι...
ΕΛΛΑΔΑ

Στέφανος Τσιτσιπάς: Πλήρωσε το πρόστιμο και παρέδωσε το δίπλωμα οδήγησης

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς προχώρησε την Παρασκευή στην πληρωμή του προστίμου των 2.000 ευρώ και παρέδωσε το δίπλωμα οδήγησής του, παρά...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης