Τις τελευταίες δεκαετίες, το ανοιχτό web -το γνωστό μας www- υπήρξε το θεμέλιο της ψηφιακής εμπειρίας. Ένα ελεύθερο, ανοιχτό οικοσύστημα όπου ο καθένας μπορούσε να δημιουργήσει, να δημοσιεύσει και να βρει πληροφορίες χωρίς μεσάζοντες.
Όμως, τα τελευταία χρόνια κάτι αλλάζει ριζικά. Οι περισσότεροι χρήστες περνούν πλέον το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους μέσα σε εφαρμογές και κλειστές πλατφόρμες -είτε πρόκειται για κοινωνικά δίκτυα, είτε για marketplaces είτε για streaming apps.
Mια νέα πραγματικότητα
Αν κάποτε το Διαδίκτυο ήταν ένας ανοιχτός ωκεανός από sites, blogs και forums, σήμερα μοιάζει να έχει μετατραπεί σε ένα σύμπαν «νησίδων», μεγάλες πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok, το YouTube, το Amazon, το Spotify. Εκεί ζουν και κινούνται οι περισσότεροι χρήστες, μέσα σε περιβάλλοντα που ελέγχονται εξ ολοκλήρου από ιδιωτικές εταιρείες.
Οι νέες γενιές, ειδικά η Gen Z, δεν χρησιμοποιούν καν το browser ως βασικό σημείο εισόδου στο Internet. Ξυπνούν και ανοίγουν το TikTok, το Instagram, το WhatsApp ή το Shein -όχι το Google Chrome ή το Safari.
Μπορεί λοιπόν να μιλάμε για το τέλος της εποχής του ανοιχτού web και την αρχή ενός κλειστού, ιδιωτικού Διαδικτύου, όπου η πληροφορία, η ψυχαγωγία και το εμπόριο περνούν σχεδόν αποκλειστικά μέσα από «apps»;
Στατιστικά που υποστηρίζουν αυτήν την τάση
Σύμφωνα με έρευνες, περίπου 70% του χρόνου που δαπανάται στο Διαδίκτυο μέσω κινητών αφορά εφαρμογές (apps) και μόλις 30% την περιήγηση μέσω mobile web.
(πηγή: link)
Επίσης, υπάρχει στοιχείο πως ένα σημαντικό ποσοστό (31%) χρησιμοποιεί πλέον τα κοινωνικά δίκτυα για αναζήτηση/απαντήσεις, δηλαδή αντί για απλή πλοήγηση σε web browser.
(πηγή: link)
Τα ποσοστά είναι ακόμη μεγαλύτερα όταν κοιτάμε αποκλειστικά τα πιο νεανικά κοινά ηλικίας 18-35 ετών
Η επόμενη ημέρα
Ίσως να μη φτάσαμε ακόμη στο «τέλος» του ανοιχτού web, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι η ισορροπία δυνάμεων έχει αλλάξει.
Το μέλλον του Διαδικτύου δεν θα κριθεί μόνο από την Τεχνολογία, αλλά από το ποιος ελέγχει τη ροή της πληροφορίας -και τον χρόνο μας.
Δείτε επίσης:




