Το τρίπτυχο που θα φέρει ανάπτυξη των υποδομών!

Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ, αναλύει το πλαίσιο των αναγκαίων παρεμβάσεων, που είναι η εξόφληση οφειλών, τα ρεαλιστικά κόστη και το ανθρώπινο κεφάλαιο

Must Read

Ορατότητα στον σχεδιασμό των έργων, εμπρόθεσμη εξόφληση οφειλών από το Δημόσιο, ρεαλιστική αναθεώρηση του κόστους και κίνητρα για εισροή νέων εργαζομένων στον κατασκευαστικό κλάδο. Αυτό είναι το πλαίσιο των αναγκαίων παρεμβάσεων στις υποδομές, προκειμένου να διατηρηθεί και να ενισχυθεί το θετικό momentum που καταγράφεται την τελευταία τετραετία, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Athens Investment Forum ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ.

«Η αγορά των κατασκευών δείχνει θετικά σημάδια την τελευταία τετραετία. Τα δημοπρατούμενα έργα για το 2023 ανήλθαν στα 7 δισ. ευρώ και τα ανεκτέλεστα των κατασκευαστικών εταιριών τριπλασιάστηκαν, αγγίζοντας τα 15 δισ. ευρώ. Υπάρχουν όμως και τα προβλήματα, και σε αυτά θα πρέπει να πέσει το βάρος των προσπαθειών της Πολιτείας αλλά και του κατασκευαστικού κλάδου, προκειμένου να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η θετική συγκυρία. Παρά τη θετική πορεία των επενδύσεων, τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, υπάρχει υστέρηση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και με γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, όπως η Ρουμανία. Οι επενδύσεις σε κατασκευές ως ποσοστό του ΑΕΠ για την Ελλάδα -που παραμένει τελευταία στην ευρωζώνη- είναι 4,8%, ενώ για την Ευρώπη των “27” 11,5% και για τη Ρουμανία 16,7%».

Ως προς το θέμα της ορατότητας, ο κ. Μιχαηλίδης, υπενθυμίζοντας ότι έχουμε δει τα τελευταία χρόνια έργα να απεντάσσονται από τους ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς και άλλα που δημοπρατούνται χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους, υπερθεμάτισε της πρόσφατης πρότασης του ΙΟΒΕ, να δημιουργηθεί ένας Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός Υποδομών, με προτεραιότητα στην εξεύρεση πόρων χρηματοδότησης για τα κρίσιμα έργα υποδομής και την εκπόνηση των απαιτούμενων αναλύσεων κόστους – οφέλους.

«Με τον τρόπο αυτό υποστηρίζεται ο τομέας των υποδομών, ώστε να λαμβάνει τεκμηριωμένες αποφάσεις επιχειρηματικού σχεδιασμού και να προγραμματίζει τις απαιτούμενες επενδύσεις σε δεξιότητες, εξοπλισμό και βελτίωση της παραγωγικότητας. H ιεράρχηση των αναγκών και η ευθυγράμμισή τους με τους αντίστοιχους διαθέσιμους πόρους -εθνικούς και κοινοτικούς-, σε συνδυασμό με εργαλεία, όπως οι Πρότυπες Προτάσεις, που επιταχύνουν τις μελέτες και επιτρέπουν τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων, θα δημιουργούσε τη ζητούμενη ορατότητα».

Περνώντας στην οικονομική βιωσιμότητα του κλάδου, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ σημείωσε ότι δεν πρέπει να παραβλέπουμε τη σημαντική καθυστέρηση στις πληρωμές από το Δημόσιο, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι το ποσοστό των έγκαιρων πληρωμών στον κλάδο των κατασκευών στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, καθώς μόνο μία στις τέσσερις πληρωμές πραγματοποιείται εμπρόθεσμα.

Παραμένοντας στον οικονομικό προγραμματισμό των κατασκευών, μία κρίσιμη παράμετρος, που ανέδειξε ο κ. Μιχαηλίδης, είναι η ενεργοποίηση του νόμου που αφορά την Αναθεώρηση των Τιμών των Δημόσιων Εργων. «Ο μηχανισμός καθορισμού των συντελεστών αναθεώρησης θα πρέπει να λειτουργεί συστηματικά, καλύπτοντας όλο το φάσμα των επιμέρους στοιχείων κόστους, ώστε να περιορίζεται η αβεβαιότητα για τους συμμετέχοντες σε διαγωνισμούς δημόσιων έργων, το οποίο θα οδηγήσει σε εξορθολογισμό των προσφορών. Σε αυτό θα συμβάλλει η δημιουργία του Ενιαίου Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Εργων, η οποία προβλέπεται στον νόμο, αλλά δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί» σημείωσε.

Επίσης, ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε και στην ανάγκη ευθυγράμμισης των όρων λειτουργίας της αγοράς με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.

«Το 2019 τέθηκε σε ισχύ το Προεδρικό Διάταγμα 71, το οποίο αντικατέστησε τον νόμο ο οποίος καθόριζε τα κριτήρια κατάταξης των εταιριών για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς. Εως σήμερα -πέντε χρόνια αργότερα- ο νόμος δεν έχει εφαρμοστεί, με αποτέλεσμα η ισχύς των υφιστάμενων πτυχίων των κατασκευαστικών εταιριών να παρατείνεται διαδοχικά, χωρίς καμία αξιολόγηση. Αποτέλεσμα αυτού είναι νέες και δυναμικές επιχειρήσεις να μην μπορούν να αναβαθμιστούν και εταιρίες-φαντάσματα να εξακολουθούν να βρίσκονται στις σχετικές λίστες εμπειρίας. Επίσης, η σύνδεση του ανεκτέλεστου ποσού των υπό κατασκευή έργων με τη συμμετοχή μιας επιχείρησης σε διαγωνισμούς δημιουργεί συνθήκες αποκλεισμού σε εταιρίες που βρίσκονται σε ανοδική τροχιά».

Τέλος, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ είπε ότι η μεγαλύτερη «πληγή» αυτήν τη στιγμή στον κλάδο είναι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, που στις κατασκευές προσεγγίζει τις 50.000 θέσεις. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το σύνολο των εργαζομένων στις κατασκευές θα πρέπει να αυξηθεί την περίοδο 2024-2026 σε περίπου 250 χιλ. εργαζομένους, επίπεδο που είναι κατά 51 έως 55 χιλ. εργαζομένους υψηλότερο σε σύγκριση με το σύνολο της απασχόλησης στις κατασκευές το 2022 (197 χιλ. εργαζόμενοι).

«Οι κατασκευαστικές εταιρίες πρέπει να κάνουν το καθήκον τους, ώστε η κατασκευή να γίνει ελκυστική για τους νέους και η Πολιτεία να βοηθήσει στην εκπαίδευσή τους και στην προσέλκυση εργατών από τρίτες χώρες για θέσεις που δεν μπορούν να καλυφθούν από ελληνικό προσωπικό» κατέληξε.

Πηγή: Κυριακάτικη Δημοκρατία

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πάντρεψε στενό συνεργάτη του με την κόρη Γιακουμάτου

Τον στενό του συνεργάτη, Ελπιδοφόρο Παπανικολάου πάντρεψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την Εβίνα Γιακουμάτου, κόρη του πρώην βουλευτή και υπουργού...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Εκτός «γαλάζιας» γραμμής ο Μπελέρης για τα Τέμπη!

Ένα παρασκήνιο που θα μπορούσε να δημιουργήσει εσωτερικούς τριγμούς στην Ευρωομάδα της Νέας Δημοκρατίας, εκτυλίχθηκε χθες στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το τηλεφώνημα στον Μπισμπίκη

Αστραπιαία διαδόθηκε, μόλις σταμάτησε την απεργία πείνας ο Πάνος Ρούτσι, ότι πασίγνωστη συνδικαλίστρια της αριστεράς ήταν εκείνη που είχε στείλει...
SLIDER

Τσίπρας: Τι λέει για νέο κόμμα – Το μήνυμα προς ΣΥΡΙΖΑ

Ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, λίγες ημέρες μετά την παραίτησή του από το βουλευτικό αξίωμα, έδωσε την πρώτη του συνέντευξη...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Απόφαση ΣτΕ για Επιθεώρηση Εργασίας: Έκπτωτος ο διοικητής, αλλά του έδωσαν και μπόνους 40.000 ευρώ!

Στο πλευρό της υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης παραμένει ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, τον οποίο καθαίρεσε με...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Θα ψηφίζατε ένα νέο κόμμα με επικεφαλής τον Αλέξη Τσίπρα;

Η παραίτηση του Αλέξη Τσίπρα από το κοινοβουλευτικό αξίωμα δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Η ανακοίνωση ενός νέου κόμματος με...
SLIDER

Οι φυλακές Κορυδαλλού «προσφέρουν» και… μεταπτυχιακό στην παρανομία

Σε κέντρο εκπαίδευσης και σχολείο παράνομων συναλλαγών, κλοπής δημοσίου χρήματος, αρχαιοκαπηλίας, εικονικών εταιρειών, διακίνησης λαθραίων καυσίμων, τσιγάρων, ρούχων, έκδοσης διπλωμάτων...
ΕΛΛΑΔΑ

Συναγερμός στη Λιοσίων: Επιτόπου το ΤΕΕΜ για ύποπτο αντικείμενο

Ένα ύποπτο αντικείμενο που βρέθηκε σε πεζοδρόμιο της οδού Λιοσίων και συγκεκριμένα στο ύψος της οδού Νικομήδειας, προκάλεσε αναστάτωση καθώς...
ΕΛΛΑΔΑ

Νεκρός 45χρονος σε τροχαίο – Λεωφορείο συγκρούστηκε με ΙΧ

Ένα θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου στη Λεωφόρο Λαυρίου. Πιο συγκεκριμένα, περίπου στις 2.20 το πρωί μοτοσικλέτα που...

Διαβάζονται τώρα