Ο βασικός πιλότος του Πάμπλο Εσκομπάρ, Tirso «TJ» Dominguez, βγαίνει για πρώτη φορά δημόσια να μιλήσει για τη ζωή του μέσα στην καρδιά του καρτέλ του Μεδεγίν, σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη που παραχώρησε στο πλαίσιο του podcast Cocaine Air, έπειτα από δεκαετίες σιωπής και περισσότερα από 12 χρόνια φυλάκισης.
Η ιστορία του θυμίζει κινηματογραφικό σενάριο -μόνο που είναι πέρα για πέρα αληθινή. Ο Dominguez αφηγείται πώς, παρά την πρόταση του Πάμπλο Εσκομπάρ, στην αρχή δεν ήθελε να αναμειχθεί, επειδή ήδη έβγαζε 4 εκατομμύρια δολάρια τον μήνα δουλεύοντας για ανταγωνιστή του καρτέλ του Μεδεγίν. «Για να είμαι ειλικρινής, ο Πάμπλο Εσκομπάρ δεν σήμαινε τίποτα για μένα», λέει στο podcast και συνεχίζει: «Είχα καβαλήσει το καλάμι. Έβγαζα 4 εκατομμύρια τον μήνα. Τι πρόβλημα υπάρχει με αυτό;»
Όλα άλλαξαν όταν ο λεγόμενος Patrón -όπως αποκαλούσαν τον Εσκομπάρ οι άνθρωποί του- του πρότεινε πενταπλάσιο μισθό: 20 εκατομμύρια τον μήνα, δηλαδή 5 εκατ. ανά πτήση, τέσσερις φορές τον μήνα. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο Dominguez δεν μπόρεσε να αρνηθεί.
Έκτοτε, η ζωή του Dominguez άλλαξε δραματικά. «Είχα 30 Λαμποργκίνι και ντυνόμουν καλά. Μου έφερναν αυτοκίνητο που ταίριαζε με το πουκάμισο που είχα επιλέξει να φορέσω εκείνη τη μέρα», περιέγραψε, εξηγώντας πως απέκτησε έπαυλη, ιδιωτική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας σε εποχή που τα κινητά κόστιζαν 5.000 δολάρια, έκθεση πολυτελών αυτοκινήτων, εταιρείες με σκάφη και αεροσκάφη και –για να ολοκληρωθεί το πακέτο υπερβολής– ένα πούμα με το όνομα Top Cat.
Σε χαρακτηριστικό απόσπασμα του podcast, διαβάζει ο ίδιος από βιβλίο του Roberto Escobar, αδελφού και λογιστή του Πάμπλο, όπου αναφέρεται ότι ο TJ είχε στόλο με 30 αεροπλάνα και ήταν ένας από τους βασικούς μεταφορείς του καρτέλ.
Από την τραγωδία, στο καρτέλ
Ο δρόμος προς τον υπόκοσμο ξεκίνησε με μια προσωπική τραγωδία, αφού ο πατέρας του, κατασκευαστής ακινήτων, πέθανε ξαφνικά, αφήνοντας ημιτελές ένα εργοστάσιο ζάχαρης στην Αϊτή. Ο 20χρονος τότε Dominguez, όπως λέει, έπεσε θύμα τραπεζικής απάτης. Όταν δύο τραπεζίτες τού αρνήθηκαν την εκταμίευση του εξασφαλισμένου δανείου των 14 εκατ. δολαρίων, βρέθηκε σε απόγνωση. Έμαθε να πιλοτάρει για να μεταφέρει μαριχουάνα από Μπαχάμες και Κολομβία προς τις ΗΠΑ.
Μια κακή μεταφορά –ρίχνοντας μαριχουάνα αξίας 800.000 δολαρίων σε λάθος βάρκα– παραλίγο να του στοιχίσει τη ζωή, αφού απήχθη και απειλήθηκε να πληρώσει ή να πεθάνει. Η λύση ήρθε με την πρώτη πτήση κοκαΐνης. «Δεν ήθελα να μπλέξω με κοκαΐνη, γιατί αυτοί οι τύποι ήταν οι κακοί… αυτοί που σκότωναν. Δεν εγκρίνω τα ναρκωτικά. Δεν έχω κάνει ποτέ. Ήμουν το θύμα μιας απάτης που με έσπρωξε σε αυτόν τον δρόμο», επεσήμανε.
Από πιλότος, σε έμπορος
Αφού δούλεψε για τον Εσκομπάρ, ο πιλότος έφτασε σε σημείο να μην πληρώνεται καν σε μετρητά, αλλά σε κοκαΐνη, την οποία ο ίδιος πουλούσε και ξέπλενε.
«Έκανα αυτό που κανένας άλλος δεν είχε κάνει ποτέ στην ιστορία του λαθρεμπορίου», είπε, τονίζοντας ωστόσο πως το 1988 όλα τελείωσαν. Ένα πρωί του Απρίλη, ένοπλοι ομοσπονδιακοί εισέβαλαν στη βίλα του στη Φλόριντα. Τον κατηγόρησαν για εισαγωγή πάνω από πέντε τόνους μαριχουάνας και κοκαΐνης, μεταξύ 1984 και 1985. Αμέσως, κατασχέθηκαν δύο ντουζίνες πολυτελή αυτοκίνητα και πέντε αεροπλάνα, αξίας σχεδόν 3 εκατ. δολαρίων.
Το 1991, ο Dominguez δηλώνει ένοχος, καταδικάζεται για διακίνηση ναρκωτικών και ξέπλυμα, περνά 13 χρόνια φυλακή, εκ των οποίων τα δύο σε απομόνωση. Αιτία στάθηκε το γεγονός ότι προσπάθησε να αποδράσει με ελικόπτερο… που αγόρασε μέσα από το κελί του.
«Του είχα πει να προσγειωθεί στο προαύλιο και μετά… να με πετάξει πάνω από τον φράχτη», σημείωσε και συμπλήρωσε: «Υπήρχε ένα κανάλι κοντά. Είχα αμάξι να με περιμένει».
Σήμερα, στα 73 του, ο Dominguez δηλώνει ότι θέλει να αφήσει το παρελθόν πίσω του και να χτίσει κάτι θετικό. «Αποτυχία είναι όταν τα παρατάς», τόνισε και κατέληξε: «Θα πέσεις; Να πέσεις προς τα μπροστά. Αυτό σημαίνει πως έχεις ήδη κερδίσει δύο βήματα. Το ποτήρι για μένα είναι πάντα μισογεμάτο».