Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε social media. Εκεί που νομίζουμε πως βλέπουμε φίλους, ενδιαφέροντα και σελίδες που μας αφορούν, στην πραγματικότητα γινόμαστε μέρος μιας τεράστιας βιομηχανίας χειραγώγησης. Κάνουμε follow σε μάρκες, πρόσωπα, τους λεγόμενους influencers, και πιστεύουμε πως υπάρχει μια σχέση, μια επικοινωνία, μια ανταλλαγή. Αλήθεια όμως, έχουμε σκεφτεί ποτέ τι κρύβεται πίσω από αυτό το «follow»;
Στις αίθουσες συνεδριάσεων των εταιρειών, τα στελέχη δεν συζητούν για «κοινότητα», «επικοινωνία» ή «αγάπη για το brand». Συζητούν για νούμερα, για το πώς θα σε κάνουν να ανοίξεις το πορτοφόλι σου. Κάθε like, κάθε σχόλιο, κάθε δευτερόλεπτο που χαραμίζεις μπροστά στην οθόνη είναι μια γραμμή σε excel, ένας στόχος πωλήσεων, μια στατιστική καμπύλη που οδηγεί στο ίδιο σημείο,πώς θα σε ξεζουμίσουν.
Το «θέατρο» των influencers
Οι influencers, από την άλλη, παίζουν το δικό τους θέατρο. Ο χαμογελαστός τύπος με το καφέ στο χέρι και η φιλική κοπέλα που μοιράζεται tips ομορφιάς δεν βλέπουν κοινό, βλέπουν «engagement». Το κάθε σχόλιό σου δεν είναι κουβέντα, είναι δείκτης. Το κάθε share σου δεν είναι εκτίμηση, είναι πιθανότητα παραπάνω πωλήσεων . Ο κάθε follower μετατρέπεται σε εμπόρευμα που παζαρεύεται σε κλειστές συναντήσεις με χορηγούς και brands.
Η σχέση που χτίζεται είναι μια απάτη. Από τη μία, ο influencer (έμπορος) ,από την άλλη, ο χρήστης (θύμα). Και ανάμεσά τους, μια ολόκληρη βιομηχανία που πουλάει «αυθεντικότητα» σε ωραία συσκευασία, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα άλλο από μια ακόμα αγορά, όπου η ανθρώπινη εμπιστοσύνη κοστολογείται και πουλιέται με το κιλό.
Το ερώτημα είναι απλό: πόσες φορές θα μας πουλήσουν ακόμα; Και η απάντηση, δυστυχώς, είναι σκληρή: όσες φορές τους αφήσουμε.
Δείτε επίσης:
Χαμός στον Πειραιά για τον Jeremy Fragrance – Μάς αποκάλυψε το «άρωμα» που τον συγκινεί
που παίρνετε συχνά ρεπορτάζ από τα μεγαλοκαναλα και το βάζετε σαν άρθρο μαζί με το βίντεο από το κανάλι, έχει καταντήσει γέλιο… είπαμε δεν βλέπουμε tv γιατί την σιχαινόμαστε, τώρα μάλλον θα κλείσουμε και εσάς… ήρθε η σειρά σας…