Σημαντικά προβλήματα υποστελέχωσης αντιμετωπίζει το Ελληνικό Κτηματολόγιο, ενώ πολλά Γραφεία Κτηματογράφησης δεν έχουν ούτε τα στοιχειώδη για να λειτουργήσουν. Σύμφωνα με τους εργαζομένους του Κτηματολογίου, ο άλλοτε σύγχρονος φορέας του Ελληνικού Δημοσίου εμφανίζει πλέον στοιχεία διάλυσης και απαιτείται η άμεση και σοβαρή αντιμετώπιση από τη διοίκηση του φορέα και του υπουργείου, καθώς δεν υπάρχει περιθώριο άλλων καθυστερήσεων.
Από τον
Βασίλη Παπακωνσταντόπουλο
Πολλά από τα «αγκάθια» προκύπτουν από την προτεραιότητα του φορέα, που είναι η κατάργηση των υπολειπόμενων Υποθηκοφυλακείων και η πάση θυσία απορρόφησή τους από τα Κτηματολογικά Γραφεία και τα υποκαταστήματά τους, με ρυθμούς όμως στους οποίους δεν μπορεί να ανταποκριθεί η υπάρχουσα δομή. Η κατάσταση που περιγράφουν οι εργαζόμενοι είναι αποκαρδιωτική. Ατελείωτες ουρές, καθυστερήσεις, εκνευρισμός, αναγκαστικό «πάγωμα» σε συναλλαγές και τριτοκοσμικές εικόνες, με πολίτες και επαγγελματίες να πηγαίνουν από τα ξημερώματα για να πάρουν χαρτί προτεραιότητας και να πάρουν σειρά για να μπουν στο Κτηματολογικό Γραφείο.
Κραυγή απόγνωσης των εργαζομένων
Με αφορμή τη συμπλήρωση τεσσάρων ετών από τη δημιουργία του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου «Ελληνικό Κτηματολόγιο», δυόμισι χρόνων από την ανάληψη της διακυβέρνησης από την παρούσα ηγεσία και ενός έτους από τη μεταφορά του φορέα στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το Σωματείο Εργαζομένων στο Κτηματολόγιο ζήτησε
από τους εργαζομένους να του στείλουν την εικόνα της καθημερινότητάς τους κατά τη διάρκεια της εργασίας τους.
«Η αντίδραση σε αυτή μας την πρόσκληση ήταν ένας καταιγισμός μηνυμάτων τα οποία αποτυπώνουν τη δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι. Αυτό όμως που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις περιγράφουν και όσα βιώνουν οι συναλλασσόμενοι με το Ελληνικό Κτηματολόγιο και τις υπηρεσίες του. Τα μηνύματα αυτά αποτελούν την κραυγή απόγνωσης των εργαζομένων, η οποία πρέπει να ακουστεί προς κάθε κατεύθυνση, ώστε να μη χρειάζεται να απολογούνται συνεχώς για προβλήματα που δεν δημιουργούνται από τους ίδιους. Οσα είχαμε περιγράψει, είτε στη Βουλή είτε στις συναντήσεις με τους πολιτικούς αρχηγούς και εκπροσώπους των κομμάτων είτε στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία, έχουν διογκωθεί και βαραίνουν πλέον κάθε διεύθυνση, τμήμα, Κτηματολογικό Γραφείο ή υποκατάστημα και, κατά συνέπεια, κάθε εργαζόμενο» αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΣΕΚΤ.
Αλαλούμ
Επισημαίνει πως, αν και θα περίμενε κανείς ότι η ένταξη του φορέα στο υπουργείο Ψηφιακής
∆ιακυβέρνησης θα είχε μόνο θετικό αντίκτυπο, εντούτοις τα ηλεκτρονικά συστήματα και υπηρεσίες που έχουν δημιουργηθεί δεν χρησιμοποιούνται στον βαθμό που θα έπρεπε τόσο από τους πολίτες όσο κυρίως από τις επαγγελματικές ομάδες.
Υποστηρίζει πως, προκειμένου τα ηλεκτρονικά εργαλεία και οι εφαρμογές να αφήνουν ουσιαστικό αποτύπωμα τόσο στη λειτουργία του φορέα όσο και στην εξυπηρέτηση των συναλλασσομένων, θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν η φάση απορρόφησης του
συνόλου των υπό κατάργηση Υποθηκοφυλακείων και η ψηφιοποίηση του αρχείου τους. Εως τότε, μόνο για πιλοτικές λύσεις μπορεί να γίνεται λόγος, με το Ελληνικό Κτηματολόγιο να αντιμετωπίζει καθημερινά συγκεκριμένα προβλήματα.
Και σε αυτή την εικόνα προστίθενται οι εξαγριωμένοι πολίτες και επαγγελματίες, που συνωστίζονται από τα χαράματα προκειμένου να καταφέρουν να κάνουν τη δουλειά τους, αφού δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις κατά τα άλλα χρήσιμες εφαρμογές.
Διαπληκτισμοί με πολίτες
Σύμφωνα με το Σωματείο Εργαζομένων, όσοι συναλλάσσονται πλέον με τα Κτηματολογικά
Γραφεία και τα υποκαταστήματά τους αντιμετωπίζουν τριτοκοσμικές καταστάσεις, με αποτέλεσμα να απειλούν, να προσβάλουν και να εξυβρίζουν τους υπαλλήλους των γραφείων. Στα γραφεία της Θεσσαλονίκης, αλλά και του Κορωπίου δεν ήταν λίγες οι φορές που κλήθηκε η Αστυνομία για να επιβάλει την τάξη.
Επιπλέον, κάποιοι συναλλασσόμενοι προχωρούν σε καταγγελίες προς τη διοίκηση, απαιτώντας την τιμωρία των υπαλλήλων, διότι οι δεύτεροι δεν λειτουργούν σύμφωνα με τις υποδείξεις τους, κατά τις οποίες απαιτούν με προχειρότητα λύση σε θέματα τα οποία χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, και αυτή η θέση των υπαλλήλων εκλαμβάνεται ως άρνηση εξυπηρέτησης. «Και πώς να μη γίνεται αυτό, αφού η ίδια η διοίκηση του φορέα υποσκάπτει τις όποιες προσπάθειες εξυπηρέτησης των πολιτών, αποστέλλοντας οδηγία προς τους προϊσταμένους των γραφείων εν μέσω πανδημίας, να καταργήσουν το σύστημα των ραντεβού, θεωρώντας ότι έτσι επιλύει το ανύπαρκτο θέμα με την αρχή της χρονικής προτεραιότητας, αλλά και “κλείνοντας το μάτι” σε επαγγελματικές ομάδες και στους εκπροσώπους τους» αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους.
Σχετικά με τον ισχυρισμό για την τάχα υπονόμευση της αρχής της χρονικής προτεραιότητας σε κάθε πρότασή τους για την επίλυση των ανωτέρω, υποστηρίζουν ότι το ηλεκτρονικό έγγραφο, που ήδη «τρέχει» παράλληλα, έχει τινάξει στον αέρα την προτεραιότητα της προτιμητέας από τη διοίκηση τριτοκοσμικής ουράς.
Βιομηχανία αγωγών
«Σεβόμαστε κάθε επαγγελματική ομάδα, όμως θα πρέπει και οι επαγγελματικές ομάδες να σέβονται το Ελληνικό Κτηματολόγιο και τους εργαζομένους που υπηρετούν εκεί. ∆εν είναι δυνατόν σε αυτή την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, προσπαθώντας να κάνουν με ευπρέπεια τη δουλειά τους, να αντιμετωπίζουν και το φαινόμενο των αγωγών slapp (slapp: strategic lawsuits against public participation = στρατηγικές αγωγές κατά της δημόσιας συμμετοχής), και η διοίκηση να απαιτεί από τους υπαλλήλους να ασκούν τα καθήκοντά τους υπό αυτό το καθεστώς τρομοκρατίας» προσθέτουν οι εργαζόμενοι.
«Υποστελεχωμένα κάθε τμήμα και κάθε διεύθυνση»
Οπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι, κάθε τμήμα και κάθε διεύθυνση της κεντρικής υπηρεσίας παραμένουν υποστελεχωμένα. Για παράδειγμα, ενώ τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν 12 τεχνικοί Πληροφορικής στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και ικανός αριθμός εργαζομένων για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των 15 περίπου εγκαταστάσεων και συνολικά 300 εργαζομένων σε όλη τη χώρα, σήμερα υπάρχουν οι μισοί για την κάλυψη του συνόλου του φορέα, με περισσότερες από 60 εγκαταστάσεις και 830 εργαζομένους.
Στην πλήρη ανάπτυξή του, ο φορέας θα αποτελείται από 100 εγκαταστάσεις και 1.400 εργαζομένους διασκορπισμένους σε κάθε γωνιά της χώρας. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν πέντε εργαζόμενοι στο Τμήμα Προμηθειών για την κάλυψη των αναγκών σημαντικά λιγότερων απαιτήσεων, σήμερα υπάρχουν τρεις εργαζόμενοι για την κάλυψη του συνόλου του φορέα, έχοντας παράλληλα να αντιμετωπίσουν απίστευτη γραφειοκρατία, ενώ το λογιστήριο λειτουργεί ουσιαστικά με τρεις εργαζομένους.
Η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού βρέθηκε ξαφνικά να διαχειρίζεται έναν δυσβάστακτο όγκο εισροής εργαζομένων από τα πρώην Υποθηκοφυλακεία που εντάσσονται στον φορέα, με δεκάδες νέες απαιτήσεις που δεν είχαν προβλεφθεί στον ν. 4512/2018. Η εισροή αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί σε περιβάλλον Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, με ελάχιστο προσωπικό, που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις λόγω της προέλευσής του από το περιβάλλον του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου (πρώην ΕΚΧΑ Α.Ε.), ενώ το προσωπικό που εισρέει στον φορέα σε πολλές περιπτώσεις δημιουργεί ιδιότυπο μοναδικό καθεστώς που απαιτεί νομοθετικές ρυθμίσεις.
Αποτέλεσμα αυτού, δεκάδες θέματα ανθρώπινου δυναμικού που αφορούν μισθολογικά -και όχι μόνο- ζητήματα να λιμνάζουν. Σύμφωνα με το σωματείο, τα Κτηματολογικά Γραφεία και τα υποκαταστήματά τους, σε όλες τις περιπτώσεις, είναι υποστελεχωμένα, μια και πολλοί υπάλληλοι από τα καταργημένα Υποθηκοφυλακεία συνταξιοδοτήθηκαν ή δεν εντάχθηκαν στον φορέα.
Ετσι, σήμερα υπάρχουν Κτηματολογικά Γραφεία ή υποκαταστήματα που καλύπτουν τεράστιες εκτάσεις γης με αναρίθμητα δικαιώματα, που εξυπηρετούν ή προσπαθούν να εξυπηρετήσουν χιλιάδες πολίτες και επαγγελματίες. Ομως, στην πλειονότητά τους, τα γραφεία δεν έχουν ούτε τα στοιχειώδη για να λειτουργήσουν.
Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για χαλασμένους υπολογιστές, εκτυπωτικά μηχανήματα, έλλειψη γραφικής ύλης, εργαζομένους που αγοράζουν με δικά τους χρήματα τόνερ και χαρτί για τα μηχανήματα, προκειμένου να εκτυπώσουν τα απαιτούμενα έγγραφα των πολιτών, επαγγελματίες (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί) που φέρνουν μαζί τους το χαρτί το οποίο πρέπει να εκτυπώσουν ή που δανείζουν μηχανήματα (εκτυπωτές, σκάνερ) για να κάνουν τη δουλειά τους.
Αθήνα: Στο επίκεντρο, οι αιτήσεις διόρθωσης
Στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωσή του εισέρχεται το Κτηματολόγιο της Αθήνας. Μεθαύριο Τρίτη 29 Μαρτίου ξεκινά η δημοσιοποίηση των εκθέσεων του Γραφείου Κτηματογράφησης για τις αιτήσεις διόρθωσης κτηματολογικών στοιχείων των ακινήτων εντός του Δήμου Αθηναίων. Η δημοσιοποίηση διενεργείται για πρώτη φορά ηλεκτρονικά μέσω του ktimatologio.gov.gr (με κωδικούς TAXISnet), σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, με σκοπό τη συγκέντρωση όλων των τεκμηριωμένων απόψεων, πριν ξεκινήσει το έργο της η Επιτροπή, Εξέτασης Υποθέσεων.
Μετά τη συλλογή δηλώσεων πραγματοποιήθηκαν η προανάρτηση και η ανάρτηση των κτηματολογικών στοιχείων, και όσοι διαφωνούσαν με τα αποτελέσματά τους υπέβαλαν αίτηση διόρθωσης. Οπως ανακοίνωσε η «Ελληνικό Κτηματολόγιο», όσοι αιτήθηκαν διόρθωση κατά την ανάρτηση και όσοι ιδιοκτήτες θίγονται (επηρεάζονται) θα ενημερωθούν για τις αιτιολογημένες εκθέσεις που συνέταξε το Γραφείο Κτηματογράφησης. Εντός αποκλειστικής προθεσμίας 30 ημερών από την ημερομηνία δημοσιοποίησης της έκθεσης, ήτοι από την 29η Μαρτίου έως την 27η Απριλίου 2022, πρέπει να γνωστοποιήσουν σε κάθε τρίτο θιγόμενο ιδιοκτήτη την υποβληθείσα αίτηση, την έκθεση του Γραφείου Κτηματογράφησης και (εάν έχει απορριφθεί η αίτησή τους) τις αντίθετες απόψεις τους, που θα έχουν τεκμηριώσει, μέσω του ktimatologio.gov.gr (με κωδικούς TAXISnet).
Τα αποδεικτικά γνωστοποίησης προς τους θιγόμενους ιδιοκτήτες υποβάλλονται εντός της παραπάνω προθεσμίας μέσω του ktimatologio.gov.gr, με χρήση κωδικών TAXISnet, αλλιώς η αίτηση απορρίπτεται. Οι τρίτοι θιγόμενοι ιδιοκτήτες μπορούν, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 30 ημερών, ήτοι από την 28η Απριλίου έως την 27η Μαΐου 2022, είτε να
αιτιολογήσουν τις αντίθετες απόψεις τους, προσκομίζοντας σχετικά στοιχεία, είτε να συμφωνήσουν γραπτά για τη διόρθωση, διαφορετικά θεωρείται ότι συμφωνούν με τη διόρθωση.
Η αίτηση διόρθωσης, η έκθεση του Γραφείου Κτηματογράφησης και οι στοιχειοθετημένες αντίθετες απόψεις διαβιβάζονται από το Κτηματολόγιο στις Επιτροπές Εξέτασης Υποθέσεων (άρθρο 7Α του ν. 2308/95), ενώ, εάν δεν έχουν υποβληθεί αντίθετες απόψεις, το Γραφείο Κτηματογράφησης διορθώνει τις εγγραφές. Επισημαίνεται ότι η διαδικασία πραγματοποιείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά στο ktimatologio.gov.gr. (με κωδικούς ΤΑΧΙSnet), σε προθεσμίες που ορίζονται από το Ελληνικό Κτηματολόγιο και ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του.
Οι δικηγόροι και οι μηχανικοί των αιτούντων και των θιγομένων έχουν δικαίωμα πρόσβασης στις εκθέσεις και στα τυχόν συνημμένα που αναρτώνται στο ktimatologio.gov.gr (χρησιμοποιώντας τους κωδικούς πρόσβασης στο portal.olomeleia.gr και το ΤΕΕ, αντίστοιχα). Για περισσότερες πληροφορίες και προγραμματισμό ραντεβού οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Γραφείο Κτηματογράφησης Αθηνών, στο τηλ. 2100 101010, ή στο e-mail [email protected] . Το γραφείο λειτουργεί Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 08.00-16.00 και κάθε Τετάρτη 11.00-19.00.
Δασωμένοι αγροί: Παράθυρο στη διαφθορά
Η ρύθμιση για τους δασωμένους αγρούς, που αποτελεί πλέον νόμο του κράτους (ν. 4915/2022), δίνει μεν λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα για 6.800.000 στρέμματα, αλλά δημιουργεί ανησυχίες για εμφάνιση φαινομένων διαφθοράς στις συναλλαγές με τα κατά
τόπους δασαρχεία. Με τον νέο νόμο, η αλλαγή χρήσης όλων αυτών των εκτάσεων περνά από τα χέρια των δασαρχείων και των γενικών διευθύνσεων δασών, γεγονός που, σύμφωνα με μηχανικούς και πολίτες, ανοίγει παράθυρο για νέα αλισβερίσια με τους δασάρχες.
Προφανώς όχι με όλους, καθώς υπάρχουν πολλοί άμεμπτοι υπάλληλοι, οι οποίοι φέρνουν τον έργο τους εις πέρας υπό αντίξοες συνθήκες, αλλά με εκείνους που κλείνουν το… μάτι
στους συναλλασσομένους. Εως σήμερα οι δασωμένοι αγροί, που χαρακτηρίζονται «δασικές εκτάσεις», δεν υπάγονταν στη δασική νομοθεσία χωρίς περαιτέρω διατυπώσεις.
Με τον νέο νόμο θα χρειάζεται η άδεια του δασάρχη ή του διευθυντή Δασών ακόμη και για την άρση της φυόμενης βλάστησης, παρότι οι εκτάσεις αυτές δεν εμπίπτουν στη δασική νομοθεσία και η άδεια αυτή δεν απαιτούνταν ποτέ στο παρελθόν. «Η αλλαγή της χρήσης επιτρέπεται, κατόπιν άδειας που χορηγείται από τον γενικό διευθυντή Δασών στον οποίο υπάγεται η αρμόδια Δασική Υπηρεσία, μετά από εισήγηση του οικείου δασάρχη ή του διευθυντή Δασών, εάν δεν υφίσταται δασαρχείο στον νομό… Δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και επιτρέπεται η απομάκρυνση της φυόμενης δασικής βλάστησης μετά από άδεια του οικείου δασάρχη ή του διευθυντή Δασών εάν δεν υφίσταται δασαρχείο στον νομό, κατόπιν αιτήσεως του προσώπου που προβάλλει δικαιώματα κυριότητας στην έκταση» αναφέρει το άρθρο 93 του νόμου.
Γιατί, λοιπόν, ο μεμονωμένος ιδιοκτήτης θα πρέπει να επισκεφθεί τον δασάρχη ή τον διευθυντή Δασών για να πάρει άδεια για κάτι που δεν εμπίπτει στη δασική νομοθεσία; Επίσης, απορίες προκαλεί ο χαρακτηρισμός μιας έκτασης από την Επιτροπή Δασολογίου της Περιφερειακής Ενότητας, από τη στιγμή που η έκταση έχει αποτυπωθεί στον δασικό χάρτη. Οι συνεχείς αντιφατικές ρυθμίσεις και εγκύκλιοι για την κατάρτιση των δασικών χαρτών, η γραφειοκρατία, η υποστελέχωση των υπηρεσιών και οι διάφορες πολιτικές παρεμβάσεις έχουν μετατρέψει τους δασικούς χάρτες σε σημείο αντιπαράθεσης μεταξύ των Διευθύνσεων Δασών και των πολιτών.