Συμπράξεις δημόσιου με ιδιώτες και διεθνείς κοινοπραξίες στο «παιχνίδι» των έργων οδοφωτισμού

Must Read

Ευκαιρίες για νέους «παίκτες» και σοβαρά προβλήματα για τους παλαιότερους δημιουργούνται στην αγορά έργων οδοφωτισμού, η οποία ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα χρόνια.

Η ανάγκη αντικατάστασης των παλαιών λαμπτήρων φωτισμού στους δρόμους των πόλεων και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, προσελκύει ισχυρούς ομίλους από την Ελλάδα και εσχάτως από το εξωτερικό.

Οι ευκαιρίες συνδέονται με το γεγονός ότι, έπειτα από μία τριετία, κατά την οποία επικράτησαν συνθήκες… Άγριας Δύσης στα έργα οδοφωτισμού, με δράση επιτηδείων, που τώρα βγαίνουν εκτός παιχνιδιού, αρχίζουν να προχωρούν τα πρώτα έργα με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Ήδη άρχισε ο διαγωνισμός για την Περιφέρεια Ηπείρου, άμεσα βγαίνει στον αέρα ο διαγωνισμός για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ άγνωστη είναι η τύχη διαγωνισμών για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τον Δήμο Αθηναίων, κ.ά.

Ένταση στη Ρόδο

Τα προβλήματα, όπως φαίνεται και από την απόφαση του Δήμου Ρόδου να εκκινήσει τις διαδικασίες έκπτωσης του αναδόχου στο έργο οδοφωτισμού (της κοινοπραξίας Globiled – ΟΤΕ), συνδέονται με το μοντέλο με το οποίο προχώρησαν μέχρι σήμερα τα αντίστοιχα έργα.

Οι νέες δημοτικές Αρχές σε πολλές περιοχές της χώρας έχουν εντοπίσει ζητήματα στις συμβάσεις οδοφωτισμού και τώρα επιχειρούν να ακυρώσουν ορισμένες εξ αυτών. Επιπλέον, φαίνεται πως υπάρχουν κενά που αξιοποιούνται από δημάρχους, οι οποίοι επιδιώκουν να κάνουν αυτοί τις μεγάλες αναθέσεις έργων.

Στη Ρόδο, ο δήμαρχος Αντώνης Καμπουράκης είναι αρκετά επιθετικός κατά της κοινοπραξίας που επιδιώκει να διώξει από το έργο. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας ετοιμάζονται, φυσικά, να προσφύγουν στα δικαστήρια και μιλούν για «τοπικά συμφέροντα». Αντίστοιχα ζητήματα έχουν ανακύψει και σε άλλες περιοχές, όπως η Ζάκυνθος, έστω κι αν, προσωρινά, επικρατεί νηνεμία.

Νέοι «παίκτες» στην Περιφέρεια Ηπείρου

Το ενδιαφέρον είναι, πάντως, πως στο πρώτο έργο οδοφωτισμού με ΣΔΙΤ, αυτό την Περιφέρειας Ηπείρου, εμφανίστηκαν διαφορετικοί «παίκτες» από τους συνήθεις ενδιαφερομένους στους διαγωνισμούς που είχαν γίνει μέχρι σήμερα και είχαν προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Για πρώτη φορά, μάλιστα, εμφανίστηκαν και συνεργασίες με ισχυρούς διεθνείς ομίλους. Το έργο, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό κοντά στα 8.000.000 ευρώ, αφορά τον περιφερειακό οδικό δίκτυο, με την αντικατάσταση περίπου 8.800 λαμπτήρων και την πολυετή διαχείριση του συστήματος με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

Οι έξι υποψήφιοι που εμφανίστηκαν είναι η Μυτιληναίος σε συνεργασία με τη γαλλική Engie, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Fotagon Led, η Intrakat σε συνεργασία με την επίσης γαλλική Vinci, η Greenesco (βασικοί μέτοχοι είναι η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και ο όμιλος Attica Bank), η ΤΡΙΤΩΝ και η κοινοπραξία της τεχνικής εταιρίας Θεμέλη με την ιταλική Pagano & Ascolillo.

Έλαμψαν διά της απουσίας τους οι συνήθεις ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι την τελευταία τριετία επιχείρησαν να κυριαρχήσουν στην ελληνική αγορά οδοφωτισμού, με διαγωνισμούς που βρέθηκαν στο επίκεντρο κριτικής.

Στην Περιφέρεια Ηπείρου βγαίνουν στον αέρα μέσα στο επόμενο διάστημα τέσσερα μεγάλα έργα εξοικονόμησης ενέργειας, συνολικού ύψους άνω των 60.000.000 ευρώ. Εκτός από το ΣΔΙΤ για το περιφερειακό οδικό δίκτυο, ο δεύτερος διαγωνισμός, που αναμένεται να προκηρυχθεί τον επόμενο μήνα, αφορά το δίκτυο οδοφωτισμού (8.500 φωτιστικά σώματα) του Δήμου Πρέβεζας, ενώ τον Απρίλιο προβλέπεται πως θα δημοπρατηθεί ο μεγάλος διαγωνισμός για τον οδοφωτισμό του Δήμου Ιωαννιτών, με την αντικατάσταση περίπου 26.000 λαμπτήρων.

Στο μεσοδιάστημα, τον Μάρτιο, εκτιμάται πως μπορεί να προκηρυχθεί το έργο εξοικονόμησης ενέργειας στα δημόσια κτίρια της Περιφέρειας Ηπείρου (νοσοκομεία, αστυνομικές διευθύνσεις κ.ά.), συνολικής επιφάνειας περί τα 90.000 τετραγωνικά μέτρα.

Αναμένεται να ακολουθήσουν οι αντίστοιχοι διαγωνισμοί στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Κεντρικής Μακεδονίας και Κρήτης. Σε αυτά μπορούν να προστεθούν και τα μεγάλα έργα για τον οδοφωτισμό του Δήμου Αθηναίων, καθώς και οι σημαντικοί διαγωνισμοί που εκκρεμούν σε άλλες μεγάλες πόλεις.

Ενεργειακή εξοικονόμηση

Ο αντιπεριφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Πάρης Μπίλιας παρουσίασε πρόσφατα το υπό δημοπράτηση έργο οδοφωτισμού. Ο κ. Μπίλιας είπε: «Το έργο αφορά την αναβάθμιση του οδοφωτισμού σε επτά νομούς, που εγκρίθηκε τον προηγούμενο Απρίλιο, και προχωρά η προετοιμασία της πρώτης φάσης. Το αντικείμενο του έργου είναι η αντικατάσταση 15.000 φωτιστικών, η εφαρμογή συστημάτων απομακρυσμένου ελέγχου και τηλεμετρίας, η λειτουργία και η συντήρηση δικτύου οδοφωτισμού, και η αποκατάσταση των βλαβών του υφιστάμενου δικτύου».

Με το έργο θα υπάρχει «ενεργειακή εξοικονόμηση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% στο οδικό περιφερειακό δίκτυο, δηλαδή εξοικονόμηση 2.800.000 ευρώ ετησίως. Τουλάχιστον το 30% αυτής της εξοικονόμησης θα παραμένει στην περιφέρεια, ενώ το υπόλοιπο 70% θα είναι η αμοιβή του αναδόχου». Το συνολικό κόστος της επένδυσης έχει εκτιμηθεί σε περίπου 15.000.000 ευρώ, ενώ το λειτουργικό κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί στα 300.000 ευρώ ετησίως, με τη διάρκεια της σύμβασης να είναι 12 χρόνια.

Πρόσφατα η κοινοπραξία Μυτιληναίος – ΕΛΕΜΚΑ επιλέχθηκε μέσω ηλεκτρονικού διεθνούς διαγωνισμού, που προκήρυξε ο Δήμος Βόλου, με προϋπολογισμό 14.297.339,64 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια, την εγκατάσταση και τη συντήρηση για 12 χρόνια (μη συμπεριλαμβανομένων των 12 μηνών για την εγκατάσταση).

Διαβάστε επίσης: Αρνητικός (και πάλι) ο ΣΕΒ για αύξηση του κατώτατου μισθού

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This