Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή: Πώς το ηλεκτρονικό εμπόριο έφερε την επανάσταση στα δικαιώματα των καταναλωτών

Σήμερα 15 Μαρτίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, η οποία φέτος έχει ως θέμα της το «The Sustainable Consumer».

Ο Τζον Φ. Κένεντι ήταν εκείνος που, στις 15 Μαρτίου 1962, σκιαγράφισε τα τέσσερα βασικά καταναλωτικά δικαιώματα: το δικαίωμα στην ενημέρωση, την επιλογή, την ασφάλεια και την εκπροσώπηση. 21 χρόνια αργότερα, το 1983, η 15η Μαρτίου καθιερώνεται ως η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, αποτελώντας έναν τρόπο διεθνούς ευαισθητοποίησης για τα δικαιώματα και τις ανάγκες των καταναλωτών.

Τα τελευταία χρόνια, η διαδεδομένη χρήση του Διαδικτύου έχει τροποποιήσει την έννοια των δικαιωμάτων του καταναλωτή, τα οποία, πλέον, οφείλουν να ανταποκρίνονται σε μεγάλο βαθμό στις νέες ανάγκες και απαιτήσεις των αγοραστών. Άλλωστε, οι e-shoppers δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στο ζήτημα της ασφάλειας, με το 20% εξ αυτών να ακυρώνει την παραγγελία του, σε περίπτωση που δεν είναι διαθέσιμη η προτιμώμενη μέθοδος πληρωμής.

Τα δικαιώματα του καταναλωτή, όπως διατυπώθηκαν πριν από τουλάχιστον μισό αιώνα παραμένουν σήμερα σε ισχύ, εντούτοις, στον 21ο αιώνα, η τρέχουσα υλοποίησή τους αποκτά επιπρόσθετες και εντελώς νέες διαστάσεις. Οι καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις, και πιο συγκεκριμένα το e-commerce και το mobile commerce, έχουν συνεισφέρει σε μια νέα ερμηνεία, με τις εταιρείες να ξεπερνούν σε παροχές η μία την άλλη, προκειμένου να ανταποκριθούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις.

Η ορθή ενημέρωση πάνω απ’ όλα

Το δικαίωμα του καταναλωτή στην πλήρη και σαφή πληροφόρηση, δεν σχετίζεται μόνο με την δυνατότητα να έχει κανείς εύκολη πρόσβαση στα προσφερόμενα είδη σε διάφορα κανάλια, αλλά, επίσης, με την παροχή ακριβούς περιγραφής του εκάστοτε προϊόντος ή υπηρεσίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σύμφωνα με έρευνες, οι Έλληνες καταναλωτές –σε ποσοστό, μάλιστα, 48%- θα έκαναν συχνότερα αγορές από το εξωτερικό, εάν ήταν σε θέση να γνωρίζουν το ακριβές κόστος της συναλλαγής στο τοπικό νόμισμα, ενώ το 24% θα το έπραττε, μόνο, εφόσον, ήταν σίγουρο ότι θα λάβει επαρκή βοήθεια σε ενδεχόμενη περίπτωση δυσκολίας.

Το ένα τρίτο των Ελλήνων αναζητά στο Διαδίκτυο πληροφορίες σχετικά με αγαθά ή υπηρεσίες μέσω σταθερού υπολογιστή και το 34% πραγματοποιεί την εν λόγω αναζήτηση μέσω κινητών συσκευών. Ένας στους τέσσερις καταναλωτές στην Ελλάδα προβαίνει ήδη σε online αγορές.

«Η αποτελεσματική προσέγγιση των πελατών προϋποθέτει να είναι διαθέσιμη η ανάλογη και κατάλληλη ενημέρωση, εκεί όπου βρίσκονται και εκείνοι. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές της Generation Z ξοδεύουν, κατά μέσο όρο, έως και 2 ώρες την ημέρα στα social media. Οπότε, δεν μας εκπλήσσει το γεγονός ότι, όσες εταιρείες αποπειρώνται να τους προσεγγίσουν, το κατορθώνουν με όλο και μεγαλύτερη επιτυχία, όταν τους “συναντούν” στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης», εξηγεί ο Marcin Glogowski, General Manager της PayPal για την Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη.

παγκοσμια ημερα καταναλωτη

Ιδιαίτερα κρίσιμη η δυνατότητα επιλογής

Σήμερα, η έννοια και η διαδικασία της επιλογής δεν αφορά απλώς μια ευρεία γκάμα προϊόντων, αλλά, παράλληλα, τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί ο πελάτης μια σειρά από διαφορετικά εμπορικά κανάλια – τα ψώνια σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, στο mini market της γειτονιάς, online ή από το κινητό του τηλέφωνο στην παραλία.

Κατά το προηγούμενο εξάμηνο, το ένα τρίτο των καταναλωτών σε διεθνές επίπεδο πραγματοποίησε ηλεκτρονικές αγορές μέσω social media. Εξάλλου, όλο και περισσότεροι πελάτες επιλέγουν πλέον το m-commerce με τη χρήση κινητών συσκευών – περίπου οι μισοί καταναλωτές (44%) παγκοσμίως θεωρούν ότι οι αγορές μέσω smartphone είναι μια εύκολη υπόθεση, που δεν κρύβει προβλήματα και μετά χαράς προτιμούν τη λύση αυτή. Αντίστοιχες κινήσεις παρατηρούνται ήδη από την πλευρά των επιχειρήσεων, καθώς τα 2/3 των εταιρειών που δραστηριοποιούνται online διαθέτουν πλέον βελτιστοποιημένα sites, προκειμένου να αποδέχονται πληρωμές μέσω κινητών.

«Οι πελάτες επιθυμούν να είναι σε θέση να επιλέγουν τον τρόπο πληρωμής για τις αγορές τους. Ένας στους πέντε e-shoppers θα ακύρωνε μια συναλλαγή σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής με την μέθοδο της προτίμησής του, ενώ το 87% θα εγκαταλείψει το καλάθι αγορών, εάν η συνολική διαδικασία πληρωμής ενέχει ιδιαίτερες δυσκολίες», προειδοποιεί ο Glogowski.

Ασφάλεια και εκπροσώπηση εξίσου σημαντικά

Οι μισοί, περίπου, διεθνείς καταναλωτές εκφράζουν ανησυχίες, σχετικά με την ασφάλεια των mobile συναλλαγών, και αρκετοί εξ αυτών ενδέχεται να συνεχίσουν να ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα, με την πεποίθηση ότι εκεί η διαδικασία πληρωμής εξακολουθεί να είναι πιο ασφαλής σε σχέση με τα e-shops.

Διαβάστε επίσης: Τουλάχιστον μια φορά τον τελευταίο χρόνο έκανε «ηλεκτρονικά ψώνια» το 26% των Ελλήνων καταναλωτών

«Η δυναμική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι ολοένα και περισσότερο διατεθειμένοι να κάνουν αγορές σε μικρότερα και εξειδικευμένα e-shops στο εξωτερικό», προσθέτει ο Glogowski. «Εντούτοις, η πρόθεσή τους αυτή δεν αποκλείει και διάφορες αυξανόμενες ανησυχίες, για το εάν ο έμπορος θα τους στείλει τα είδη της παραγγελίας τους, ή κατά πόσο τα εν λόγω προϊόντα θα ανταποκρίνονται πλήρως στην περιγραφή του site.

Η παρουσία της PayPal στη διαδικασία της συναλλαγής, δεν προσφέρει απλώς μια ασφαλή και εύχρηστη μέθοδο πληρωμής, αλλά επίσης αποτελεί εγγύηση για τα συμφέροντα τόσο του πωλητή όσο και του αγοραστή. Άπαξ και το προϊόν μιας παραγγελίας δεν φτάσει στα χέρια του πελάτη, ή είναι φθαρμένο-ελαττωματικό, τότε εκείνος μπορεί κάλλιστα να ζητήσει την άμεση συνδρομή της PayPal».

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

 
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Σοβαρό πρόβλημα με τον ήχο στη μετάδοση της ομιλίας Τσίπρα

Σοβαρό πρόβλημα στον ήχο καταγράφεται κατά την διάρκεια του livestream της παρουσίασης του νέου βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα στο «Παλλάς»,...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Φώναζαν «να’ τος, να’τος ο πρωθυπουργός» μόλις μπήκε στην αίθουσα ο Τσίπρας

Όταν ο Αλέξης Τσίπρας εμφανίστηκε στην είσοδο της αίθουσας του θεάτρου «Παλλάς» για την παρουσίαση του βιβλίου του «Ιθάκη», ο...
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Και ο… Ορέστης Τσανγκ του Survivor πήγε στην «Ιθάκη»!

Αυτή την ώρα είναι σε εξέλιξη η παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα «Ιθάκη», στο θέατρο Παλλάς. Βεβαίως πολλοί έσπευσαν...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Αμετροεπής, αμετανόητος, αλαζόνας»: Ο Μαρινάκης σχολίασε την εμφάνιση Τσίπρα

Ο Παύλος Μαρινάκης σχολίασε την παρουσίαση της «Ιθάκης» και τα όσα είπε ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Ανέφερε μάλιστα χαρακτηριστικά...
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Απάντηση Μητσοτάκη σε Τσίπρα: «Θα ξαναμπαίνατε σε ένα καράβι που ο καπετάνιος το έριξε στα βράχια;»

Απάντηση Μητσοτάκη σε Τσίπρα από το 36o Greek Economic Summit, την ώρα της παρουσίασης του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού. «Η...
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Δημοσκόπηση: Συμφωνείτε με το κλείσιμο των Εθνικών Οδών από τους αγρότες;

Δυναμικά ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις των αγροτών, οι οποίες φέτος γίνονται υπό την σκιά του σκανδάλου ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και των μειωμένων...
ΕΛΛΑΔΑ

Πάτρα: Ξυλοδαρμός 12χρονου από ανήλικους – Νέο κρούσμα βίας σε σχολείο

Ένα ακόμη περιστατικό ωμής βίας μεταξύ ανηλίκων συγκλονίζει την Πάτρα, φέρνοντας στο προσκήνιο για πολλοστή φορά το ζήτημα της σχολικής...
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Μπλόκο και στα «Πράσινα Φανάρια» αποφάσισαν οι αγρότες

Σε νέα, δυναμική κινητοποίηση προχωρούν αγρότες και κτηνοτρόφοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής. Στη σημερινή σύσκεψη αποφασίστηκε...
ΕΛΛΑΔΑ

Θεσσαλονίκη: Κοσμοσυρροή στο άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου

Η καρδιά των Χριστουγέννων χτύπησε απόψε στη Θεσσαλονίκη, όπου η πλατεία Αριστοτέλους «πλημμύρισε» από κόσμο για τη μεγάλη γιορτή της...

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Διαβάστε επίσης