Η Γαλλία πραγματοποίησε αθόρυβα έναν οικονομικό ελιγμό υψηλού ρίσκου, ο οποίος ενίσχυσε τόσο τα αποθέματα χρυσού, όσο και τον ισολογισμό της. Επαναφέροντας τα αποθέματά της σε χρυσό υπό εγχώριο έλεγχο και αξιοποιώντας παράλληλα τις τιμές ρεκόρ, η χώρα κατάφερε να μετατρέψει μια στρατηγική μετατόπιση σε κέρδος πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Στο επίκεντρο αυτής της κίνησης βρίσκεται η Τράπεζα της Γαλλίας, η οποία έχει αναδιαρθρώσει τον τρόπο και τον τόπο διακράτησης του χρυσού της, εγκαταλείποντας τις μακροχρόνιες ρυθμίσεις αποθήκευσης στο εξωτερικό και στρέφοντας την προσοχή της σε ένα πλήρως εγχώριο σύστημα αποθεματικών.
Πώς το κατάφερε;
Η Γαλλία μέσω της κεντρικής της τράπεζας, έκανε στρατηγική απόσυρση του 5% του χρυσού της, από τη Νέα Υόρκη στο Παρίσι. Ωστόσο, δεν μετέφερε απλώς τα αποθεματικά.
Πούλησε τις παλαιότερες ράβδους χρυσού που διατηρούσε η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ και χρησιμοποίησε αυτά τα κεφάλαια για να αγοράσει νέες ράβδους, κερδίζοντας 12,8 δισεκατομμύρια ευρώ!
Το Παρίσι ολοκλήρωσε αθόρυβα μια μακροχρόνια προσπάθεια να… επαναπατρίσει τα αποθέματα χρυσού του και στη διαδικασία, έβγαλε απροσδόκητα κέρδη δισεκατομμυρίων.

Το χρονικό του χρυσού σχεδίου για τη Γαλλία
Αντί να μεταφέρει φυσικά χρυσό σε όλες τις ηπείρους, η Γαλλία επέλεξε τη στρατηγική πώλησης και επαναγοράς, εκποιώντας τα αποθέματα που κατείχαν οι ΗΠΑ και αγοράζοντας ισοδύναμες, υψηλότερης ποιότητας ράβδους εντός της Ευρώπης. Αυτή η προσέγγιση βοήθησε στην αποφυγή προβλημάτων εφοδιαστικής, βελτιώνοντας παράλληλα την ποιότητα και τη ρευστότητα των αποθεμάτων της.
Με απλά λόγια, η Γαλλία εκμεταλλεύτηκε τις τιμές ρεκόρ του χρυσού, για να πουλήσει τον χρυσό που ήταν αποθηκευμένος στη Νέα Υόρκη και χρησιμοποίησε τη διαφορά που κέρδισε, για να αγοράσει χρυσό υψηλότερης ποιότητας στην ευρωπαϊκή αγορά και τον αποθήκευσε στο Παρίσι.
Συγκεκριμένα, μεταξύ Ιουλίου 2025 και Ιανουαρίου 2026, η Τράπεζα της Γαλλίας (BdF) μετέφερε πίσω στην πατρίδα της 129 τόνους χρυσού, που ήταν αποθηκευμένα στη Νέα Υόρκη. Πλέον, όλα τα αποθέματα χρυσού της Γαλλίας, περίπου 2.437 τόνοι, φυλάσσονται τώρα στο υπόγειο θησαυροφυλάκιο της BdF στο La Souterraine.
Μέσω 26 συναλλαγών, η γαλλική τράπεζα σημείωσε σημαντικό κέρδος ύψους 12,8 δισεκατομμυρίων ευρώ, συμβάλλοντας σημαντικά στην οικονομική ανάκαμψή της.
Το γαλλικό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ανακοίνωσε καθαρά κέρδη ύψους 8,1 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2025, μια απότομη αντιστροφή από την ζημία των 7,7 δισεκατομμυρίων ευρώ που καταγράφηκε το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με έκθεση της κεντρικής τράπεζας.
- Η Τράπεζα της Γαλλίας (Banque de France) ανέφερε σε ανακοίνωσή της:
«Το 2025 και στις αρχές του 2026, ενώ ο όγκος των αποθεμάτων χρυσού παρέμεινε αμετάβλητος, η Τράπεζα της Γαλλίας έπρεπε να ευθυγραμμίσει ένα υπολειμματικό μέρος (5%) με τις τεχνικές οδηγίες, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό πραγματοποιημένο συναλλαγματικό κέρδος. Αυτό το εξαιρετικό εισόδημα από συναλλαγματικές ισοτιμίες ανήλθε σε 11 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2025».
Η Γαλλία έχει τα τέταρτα μεγαλύτερα αποθέματα χρυσού στον κόσμο, μετά τις ΗΠΑ, τη Γερμανία και την Ιταλία (σ.σ. και εξαιρουμένου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου).
Η Banque de France έχει ακόμη 134 τόνους χρυσού για αναβάθμιση, μια διαδικασία που στοχεύει να ολοκληρώσει έως το 2028.

Τι οδήγησε τη Γαλλία σε αυτή την κίνηση;
Οι γαλλικές Αρχές χαρακτήρισαν την κίνηση ως «τεχνική αναβάθμιση». Ο διοικητής της BdF, Φρανσουά Βιλερουά ντε Γκαλό, την περιέγραψε ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας αντικατάστασης παλαιότερων, «μη τυποποιημένων» ράβδων χρυσού, με ράβδους χρυσού που πληρούν τις τρέχουσες διεθνείς προδιαγραφές.
Ενοποιώντας τα αποθεματικά της στο Παρίσι και αναβαθμίζοντας σε ράβδους σύγχρονου προτύπου, η Γαλλία έχει καταστήσει τον χρυσό της ασφαλέστερο στη διαχείριση και ευκολότερο στην πώληση ή το εμπόριο διεθνώς.
Οι κεντρικές τράπεζες παγκοσμίως επαναπατρίζουν σταδιακά χρυσό που κατέχεται από το εξωτερικό εδώ και μερικά χρόνια. Η κίνηση αυτή στοχεύει στην κυριαρχία και τον άμεσο έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων.
Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Χρυσού, το 59% των κεντρικών τραπεζών προτιμούν πλέον την εγχώρια αποθήκευση, από 41% το 2024.
Όπως ο Ντε Γκωλ
Η κίνηση αυτή θύμισε την εποχή που η Γαλλία άλλαξε τον χρυσό της τη δεκαετία του 1960. Μεταξύ 1963 και 1966, ο Γάλλος Πρόεδρος Σαρλ ντε Γκωλ ξεκίνησε την μυστική επιχείρηση «Vide-Gousset», επαναπατρίζοντας 3.313 τόνους αποθεμάτων χρυσού από τα θησαυροφυλάκια της Ομοσπονδιακής Τράπεζας στη Νέα Υόρκη και της Τράπεζας της Αγγλίας στο Λονδίνο.
Εκείνη την εποχή, ο Ντε Γκωλ φοβόταν ότι το έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών της Αμερικής θα διέλυε το Bretton Woods και θα οδηγούσε σε υποτίμηση του δολαρίου έναντι του χρυσού. Λιγότερο από μια δεκαετία αργότερα, το 1971, ο τότε Πρόεδρος των ΗΠΑ Ρίτσαρντ Νίξον τερμάτισε την επίσημη σύνδεση μεταξύ του δολαρίου ΗΠΑ και του χρυσού.
Ιστορικά, η Γαλλία είχε αποθηκεύσει ένα μέρος του χρυσού της στην Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Federal Reserve) στη Νέα Υόρκη, μια πρακτική που χρονολογείται από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η διατήρηση αποθεματικών στο εξωτερικό θεωρούνταν ως μέτρο προστασίας έναντι πιθανής σύγκρουσης στην Ευρώπη.
*ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ
Με στοιχεία από: Money Control, Newsweek, Firstpost
Δείτε επίσης:







