Σε βλάβη στο κάθισμα του κυβερνήτη της «μοιραίας» πτήσης AI-171 φέρεται να οφείλεται η μεγάλη αεροπορική τραγωδία της Air India, από την οποία έχασαν τη ζωή τους τουλάχιστον 270 άνθρωποι, οι 242 εκ των οποίων επέβαιναν στο Boeing 787 Dreamliner το οποίο συνετρίβη πάνω σε ξενώνα όπου διέμεναν φοιτητές ιατρικής.
Σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), το οποίο δόθηκε σήμερα, Κυριακή 15 Ιουνίου, στη δημοσιότητα, η συγκεκριμένη βλάβη σημειώθηκε κατά τη στιγμή της απογείωσης και φέρεται να είναι η βασική αιτία της συντριβής του αεροσκάφους.
AAIB Update: Air India flight AI171 https://t.co/3yqUUqGvHY @CAAi_UK
— Uday Dholakia 🇬🇧 (@UDD749) June 15, 2025
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην έκθεση, την ώρα που το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, το κάθισμα του κυβερνήτη ολίσθησε απότομα προς τα πίσω λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος της ράγας. Συγχρόνως, με το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers) προς τη θέση «idle» (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων.
Ο συγκυβερνήτης προσπάθησε απεγνωσμένα να επαναφέρει τα χειριστήρια σε θέση μέγιστης ισχύος, αλλά, δυστυχώς, δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βάρος και τη θέση του σώματος του κυβερνήτη, ο οποίος ασκούσε πίεση στους μοχλούς.
Η αυτοψία των συντριμμιών εντόπισε θραυσμένα πείρους ασφάλισης στο κάθισμα του κυβερνήτη, το οποίο είχε υποστεί συντήρηση μόλις 11 ημέρες πριν την συντριβή του αεροσκάφους, λόγω «δυσκαμψίας στη ρύθμιση». Όμως, μετά την επιδιόρθωση δεν καταγράφηκε κανένας λειτουργικός έλεγχος .
Σύμφωνα με την έρευνα άλλες συνθήκες που συνέβαλαν στην αδυναμία ανάκτησης του ελέγχου, φέρονται να είναι οι ακόλουθες:
- Η θερμοκρασία περιβάλλοντος έφτανε τους 43°C, περιορίζοντας τις επιδόσεις των κινητήρων.
- Δεν υπήρξε καμία εντολή GO-AROUND ή STAB TRIM από τα μέλη του πληρώματος.
- Οι μοχλοί ώθησης στο Boeing 787 δεν διαθέτουν μηχανισμό ασφαλείας τύπου «weight-lock» ή «reverse torque prevention».
Ως αποτέλεσμα, βάσει της προκαταρκτικής αυτής έκθεσης, οι διεθνείς αεροπορικές αρχές κινητοποιήθηκαν άμεσα, με τις FAA (Federal Aviation Administration – Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ) και EASA (European Union Aviation Safety Agency – Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια) να εκδίδουν εντολή επείγουσας επιθεώρησης όλων των καθισμάτων πιλότου στα Boeing 787 Dreamliner εντός 72 ωρών και την Air India να καθηλώνει στο έδαφος 12 αεροσκάφη με παρόμοια ιστορικά συντήρησης. Από την πλευρά της, η Boeing ανακοίνωσε επανασχεδίαση του μηχανισμού ασφάλισης καθίσματος και τροποποίηση της δύναμης αντίστασης στους μοχλούς ώθησης, με εφαρμογή από το τρίτο τρίμηνο του 2026.
- Δείτε σχετικό ρεπορτάζ:
Go around σε απογείωση; Από το chat GPT την γράψατε την είδηση;