Έντονες αντιδράσεις προκαλεί στον κλάδο των μεταφορών η επικείμενη αύξηση των ακτοπλοϊκών ναύλων για τα φορτηγά οχήματα, εξέλιξη που, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες μεταφορικών επιχειρήσεων, αναμένεται να επιβαρύνει σοβαρά το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων, με άμεσο αντίκτυπο στις τιμές των προϊόντων, ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές.
Οι αυξήσεις αποδίδονται, σύμφωνα με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, στην εφαρμογή της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα «καθαρά καύσιμα», ωστόσο οι επαγγελματίες του κλάδου κάνουν λόγο για ανεξήγητες χρεώσεις που υπερβαίνουν κάθε λογικό όριο.
«Πάτρα – Ανκόνα είναι 490 μίλια. Πειραιάς – Ρόδος 240 μίλια. Έχουμε όμως μία διαφορά που ξεπέρασε τα όρια. Ένα αυτοκίνητο για να πάει στην Ανκόνα θέλει 1780 ευρώ, και για την Ρόδο φτάνουμε κοντά στα 2.348 ευρώ για την μισή απόσταση. Δεν έχουμε κάποια εξήγηση. Πριν πληρώναμε 89 ευρώ το μέτρο και τώρα πήγε 100 ευρώ το μέτρο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Κώστας Στυλιανού, Πρόεδρος Ιδιοκτητών Φορτηγών Ρόδου
Από την πλευρά του, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας επεσήμανε πως δεν υπάρχει καμία θεσμική παρέμβαση στις χρεώσεις. «Οι όποιες αυξήσεις που παρατηρούνται από ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες στα ναύλα των φορτηγών, αντιστοιχούν σε εξαιρετικά μικρό κόστος ανά κιλό στα εμπορεύματα και συγκεκριμένα σε 1-2 λεπτά του ευρώ ανά κιλό. Είναι σαφές ότι τέτοιου είδους διαφοροποιήσεις δεν μπορούν να αποτυπωθούν ως μετακύλιση στις νησιωτικές αγορές», τόνισε, ενώ επικαλέστηκε τις δηλώσεις του Βασίλια Κικίλια:
«Όπως έχει ξεκαθαρίσει και ο αρμόδιος υπουργός ”αν κάποιοι πιστεύουν ότι θα προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν μετακυλίοντας -με ένα με δύο cents ανά κιλό- στην αγορά, να το ξεχάσουν αυτό. Υπάρχει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό δεν θα γίνει ανεκτό σε καμία των περιπτώσεων”».
Προ των πυλών οι αυξήσεις προϊόντων
Ωστόσο, ο Κώστας Σπανός, Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου έδωσε μία διαφορετική εκδοχή στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί με τα ναύλα και τις μεταφορές.
«Αυτό που λέει ο υπουργός είναι λίγο ”εκτός τόπου”. Αυτή η μικρή επιβάρυνση που αναφέρει είναι 300 ευρώ περίπου ανά νταλίκα. Στην Ρόδο έρχονται 150 -180 νταλίκες την ημέρα. Που σημαίνει ότι μιλάμε για μια επιβάρυνση της τάξης των 40.000 ευρώ την ημέρα μόνο για τη Ρόδο. Μιλάμε για πάνω από 12 εκ. ευρώ επιβάρυνση τον χρόνο. Βεβαίως και θα μετακαλεστούν στην κατανάλωση», σημείωσε χαρακτηριστικά.