4-7-2020

Πανίσχυρα ονόματα στο χορό για την αγορά της ΔΕΠΑ

Θέμα εβδομάδων είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και ήδη διαμορφώνονται οι συμμαχίες για την απόκτησή της, με τη συμμετοχή πανίσχυρων ομίλων από το εξωτερικό και την Ελλάδα.

Ταυτόχρονα, πιθανή θεωρείται η παράταση του εν εξελίξει διαγωνισμού για την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών, της δεύτερης επιχείρησης που προκύπτει από τη διάσπαση της ΔΕΠΑ, και θα διαχειρίζεται τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει καλέσει τους υποψήφιους επενδυτές για τη ΔΕΠΑ Υποδομών να εκδηλώσουν ενδιαφέρον στις 14 Φεβρουαρίου, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα οι διαδικασίες διάσπασης της ΔΕΠΑ κ.ά.

Ο συνωστισμός μνηστήρων, κυρίως για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, συνδέεται τόσο με το ευρύ πελατολόγιο της εταιρίας (μέσω της Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, της πρώην ΕΠΑ Αττικής, που έχει σήμερα πελατολόγιο με περισσότερα από 400.000 νοικοκυριά και 9.000 επιχειρήσεις), αλλά και τις προβλέψεις για σημαντική αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια.

Δείτε επίσης: Νεκρός σε τροχαίο ο επιχειρηματίας Θεόδωρος Νιτσιάκος

Εκτός από τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για επιτάχυνση της απολιγνιτοποίησης, η ενίσχυση της ζήτησης φυσικού αερίου θα στηριχθεί και στην περαιτέρω ανάπτυξη των δικτύων διανομής, ειδικά στην υπόλοιπη Ελλάδα από την ΔΕΠΑ Υποδομών που επίσης θα περάσει σε ιδιώτες. Προβλέπεται αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου μεταξύ 1 και 2,5 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως που σε συνδυασμό με τα διεθνή έργα (διασυνδέσεις, αγωγοί κ.ά.) δημιουργούν προσδοκίες για μεγάλα κέρδη στους υποψήφιους αγοραστές της ΔΕΠΑ Εμπορίας. 

Ηδη κυκλοφορεί πλήθος ονομάτων ως πιθανών διεκδικητών της ΔΕΠΑ Εμπορίας, μεταξύ των οποίων ο όμιλος Μυτιληναίος, τα Ελληνικά Πετρέλαια (αν συμφωνήσει ο συνεταίρος τους, η γαλλικών συμφερόντων Edison), ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Motor Oil, ο όμιλος Κοπελούζου (σε συνεργασία με ισχυρό διεθνή επενδυτικό όμιλο) που έχει ήδη σημαντική παρουσία στην αγορά φυσικού αερίου κ.ά. Τον διαγωνισμό διερευνούν και γνωστά διεθνή ονόματα από τον χώρο της ενέργειας που είτε έχουν παρουσία σε άλλους τομείς της ελληνικής αγοράς είτε επιδιώκουν να μπουν πρώτη φορά στη χώρα μας. 

Ενδιαφέρον από ελληνικούς και διεθνείς ομίλους αναμένεται και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία θα διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου. Η τελευταία, όπως και οι αντίστοιχοι διαχειριστές ανά την Ευρώπη, θα έχει σταθερά, ρυθμισμένα έσοδα, που αποτελούν δέλεαρ για ξένους επενδυτές που αναζητούν σταθερές ετήσιες αποδόσεις.

Εκτός από το επενδυτικό σχήμα που ελέγχει πλέον τον ΔΕΣΦΑ (Snam – Fluxys – Enagas), ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται και από ομίλους όπως η ιταλική Italgas (που φέρεται ότι συζητά και για την απόκτηση του 49% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ που ελέγχει σήμερα η επίσης ιταλική Eni gas e luce), ενώ έχει ακουστεί και το όνομα της γερμανικής E.ON. Στα σχήματα αναμένεται να συμμετάσχουν και ελληνικοί όμιλοι από τον χώρο της ενέργειας και των υποδομών. Στην υπό σύσταση ΔΕΠΑ Υποδομών θα εισφερθούν το 100% της ΕΔΑ Αττικής, το 100% της ΔΕΔΑ (δίκτυο διανομής υπόλοιπης Ελλάδας) και το 51% χωρίς όμως το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ (δίκτυο διανομής Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας).

Ποιοι είναι οι τομείς δραστηριοποίησης των νέων σχημάτων

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με βάση το νομοσχέδιο, θα έχει υπό την ομπρέλα της:

  1. Τη Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας Α.Ε.
  2. Την εισαγωγή φυσικού αερίου στη Χώρα (είτε μέσω αγωγών είτε Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) μέσω των μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας της ΔΕΠΑ Α.Ε. είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή.
  3. Την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω ή εκτός Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου.
  4. Την εισαγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας.
  5. Τον ανεφοδιασμό οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή μέσω συνεργαζόμενων δικτύων πρατηρίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών συμβάσεων, και τη χρήση του εμπορικού σήματος «FISIKON».
  6. Την προμήθεια τελικών πελατών, μη συνδεδεμένων σε Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) ή σε Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή ΥΦΑ, μεταξύ άλλων και για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς.
  7. Την προμήθεια απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου.

Οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την ανάπτυξη, την επέκταση και τη λειτουργία της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

Η νέα ΔΕΠΑ Υποδομών εκτός από τη συμμετοχή της στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ θα έχει:

  1. Τη ΔΕΔΑ Α.Ε. [δίκτυο διανομής λοιπής Ελλάδας (ΔΕΔΑ Α.Ε.)].
  2. Την ΕΔΑ Αττικής (δίκτυο διανομής Αττικής).
  3. Τα πάγια των δικτύων διανομής.
  4. Το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε..
  5. Τα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ, εξαιρουμένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελένη Παπαδοπούλου
Ελένη Παπαδοπούλου
Σάββας Καλεντερίδης
Σάββας Καλεντερίδης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ