ΑΡΧΙΚΗΚΟΣΜΟΣΕκτός ελέγχου η έξαρση του Έμπολα στο Κονγκό – Επιθέσεις σε νοσοκομεία και αποδράσεις ασθενών

Εκτός ελέγχου η έξαρση του Έμπολα στο Κονγκό – Επιθέσεις σε νοσοκομεία και αποδράσεις ασθενών

Ο ντόπιος πληθυσμός θεωρεί πως η νόσος δεν υπάρχει και πως πρόκειται για απάτη

Μια εξαιρετικά επικίνδυνη τροπή λαμβάνει η νέα έξαρση του ιού Έμπολα στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Οι υγειονομικές δυνάμεις που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, πέρα από τις τραγικές ελλείψεις σε βασικά ιατρικά εφόδια, έρχονται πλέον αντιμέτωπες με ένα κύμα βίαιων επιθέσεων στις δομές τους, καθώς και με μαζικές αποδράσεις μολυσμένων ασθενών, γεγονός που επιταχύνει τη ραγδαία διασπορά του θανατηφόρου ιού.

Επιθέσεις οργής, καμένες τέντες και φυγή μολυσμένων

Το σκηνικό τρόμου εξελίσσεται στη βορειοανατολική επαρχία Ιτούρι, όπου, σύμφωνα με το Reuters, έχουν καταγραφεί τουλάχιστον τρία σοβαρά περιστατικά βίας. Στο επίκεντρο βρέθηκε το Γενικό Νοσοκομείο Αναφοράς της πόλης Μονγκμπνουάλου, το οποίο δέχθηκε αλλεπάλληλες επιθέσεις. Το Σάββατο, άγνωστοι πυρπόλησαν τις τέντες απομόνωσης που είχαν στήσει οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, επιτρέποντας σε 18 ασθενείς να τραπούν σε φυγή. Από αυτούς, τουλάχιστον ένας είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα Έμπολα που πλέον κυκλοφορεί ελεύθερα στην κοινότητα.

Την Κυριακή, το ίδιο νοσοκομείο δέχθηκε τέσσερα διαδοχικά κύματα επιθέσεων από νεαρούς, τους οποίους κινητοποίησαν συγγενείς ενός θρησκευτικού ηγέτη που υπέκυψε στον ιό. Κατά τη διάρκεια των ταραχών, ακόμη επτά ασθενείς δραπέτευσαν, ενώ ένας άνδρας σε κρίσιμη κατάσταση με αιμορραγία πέθανε πάνω στην προσπάθειά του να διαφύγει από το κρεβάτι του. Η τάξη αποκαταστάθηκε προσωρινά μόνο μετά την επέμβαση της αστυνομίας και του στρατού.

Η άρνηση της νόσου και οι κηδείες

Οι εισβολείς απαιτούσαν την παράδοση των σορών των θυμάτων για να τις θάψουν οι ίδιοι. Οι αρχές, ωστόσο, ξεκαθαρίζουν ότι τα σώματα των νεκρών από Έμπολα παραμένουν εξαιρετικά μολυσματικά και οι παραδοσιακές κηδείες, όπου οι συγγενείς αγγίζουν τον νεκρό χωρίς προστατευτικό εξοπλισμό, αποτελούν τον βασικότερο κινητήριο μοχλό της επιδημίας.

Η βία αυτή πηγάζει από τη βαθιά δυσπιστία του τοπικού πληθυσμού, ο οποίος είτε αρνείται την ύπαρξη της νόσου, είτε θεωρεί ότι πρόκειται για απάτη. Η ξαφνική εισροή χρημάτων και ξένου ανθρώπινου δυναμικού σε μια περιοχή που ένιωθε εγκαταλελειμμένη από τις αρχές για δεκαετίες λόγω των συγκρούσεων, έχει πυροδοτήσει θεωρίες συνωμοσίας για τα πραγματικά κίνητρα των ανθρωπιστικών οργανώσεων. Παρόμοια φαινόμενα είχαν καταγραφεί και στην έξαρση της περιόδου 2018-2020, όταν περισσότεροι από 25 υγειονομικοί είχαν χάσει τη ζωή τους σε αντίστοιχες επιθέσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συναγερμός για το σπάνιο στέλεχος χωρίς εμβόλιο

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει κηρύξει την κατάσταση ως «έκτακτη ανάγκη δημόσιας υγείας διεθνούς ενδιαφέροντος». Η ανησυχία είναι τεράστια, καθώς η τρέχουσα επιδημία προκαλείται από το σπάνιο στέλεχος Bundibugyo, για το οποίο δεν υπάρχει εγκεκριμένο εμβόλιο ή ειδική θεραπεία.

Ο επικεφαλής του ΠΟΥ, Τέντρος Αντανόμ Γκεμπρεγέσους, προχώρησε σε δυσοίωνες ανακοινώσεις:

  • Πάνω από 900 είναι τα ύποπτα κρούσματα μέχρι στιγμής.
  • 101 περιστατικά έχουν επιβεβαιωθεί εργαστηριακά.
  • 220 θάνατοι αποδίδονται ήδη στην επιδημία.

Όπως παραδέχθηκε ο ίδιος, η καθυστέρηση στον εντοπισμό των πρώτων κρουσμάτων σημαίνει ότι οι υγειονομικές δυνάμεις τρέχουν τώρα να προλάβουν μια ήδη καλπάζουσα νόσο. Η επιδημία, που ξεκίνησε από το Ιτούρι, έχει ήδη επεκταθεί στις επαρχίες του Βόρειου και Νότιου Κίβου (περιοχές που ελέγχονται από τους αντάρτες M23), ενώ πέρασε και τα σύνορα της γειτονικής Ουγκάντας, η οποία ανακοίνωσε ότι τα δικά της επιβεβαιωμένα κρούσματα αυξήθηκαν στα επτά.

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διαβάστε ακόμα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΟΥ
ΕΓΚΥΡΑ ΚΑΙ
ΕΓΚΑΙΡΑ
Εγγράψου στα κανάλια
ενημέρωσης του Newsbreak

Διαβάστε επίσης