4-7-2020

Τα μυστικά του πρωινού – Αύξηση βάρους για όσους το παραλείπουν

Από θρεπτικής άποψης το πρωινό είναι ένα γεύμα ιδιαίτερης σημασίας και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι μιας ισορροπημένης διατροφής.

  • Aπό τη Σοφία Τικταμπανίδη

Αποτελεί πηγή πολύτιμων θρεπτικών συστατικών, τα οποία έχει φανεί ότι συχνά δεν αναπληρώνονται κατά τη διάρκεια της ημέρας από άτομα που το παραλείπουν. Εξασφαλίζει την καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, ενισχύει την πνευματική λειτουργία, καθώς παρέχει την απαραίτητη ενέργεια για τη λειτουργία του εγκεφάλου ύστερα από την πολύωρη νηστεία της νύχτας και βοηθά να είμαστε σε εγρήγορση.

Στον αντίποδα, μελέτες δείχνουν ότι η παράλειψη του πρωινού «πάει πακέτο» με άλλες ανθυγιεινές συνήθειες, όπως το κάπνισμα, ο καθιστικός τρόπος ζωής και γενικότερα η υιοθέτηση διατροφικών προτύπων χαμηλότερης ποιότητας και θρεπτικής αξίας. Οσον αφορά τον έλεγχο του βάρους μας, το πρωινό θεωρείται «κλειδί». Τα άτομα που παραλείπουν το πρωινό γεύμα τείνουν να έχουν υψηλότερο σωματικό βάρος και μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας.

Τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα ιδανικό πρωινό, που θα μας βοηθήσει να χάσουμε βάρος και να μην πεινάμε; Το ιδανικό-βασικό σχήμα θα ήταν: Μια πηγή πρωτεΐνης, ιδανικά και ασβεστίου (π.χ. γάλα, τυρί, γιαούρτι, αβγό, γαλοπούλα), και μια πηγή υδατανθράκων (π.χ. δημητριακά ολικής άλεσης, βρόμη, ψωμί ολικής άλεσης, φρυγανιές ολικής άλεσης, μέλι, ταχίνι, σταφίδες κ.ά.).

Γαλακτοκομικά

Μας τροφοδοτούν με ασβέστιο και ενέργεια, αλλά περιέχουν και ικανοποιητικές ποσότητες πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, που μας χορταίνουν καλύτερα. Νέα μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, δείχνει πως η κατανάλωση πρωινού υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη συνδέεται με αναστολή της αύξησης του σωματικού λίπους, μείωση της ημερήσιας πρόσληψης τροφής και σταθεροποίηση των επιπέδων γλυκόζης του αίματος σε υπέρβαρους εφήβους που συνήθιζαν να παραλείπουν το πρωινό γεύμα. Η μελέτη δείχνει πως η κατανάλωση προϊόντων ολικής άλεσης μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της ενεργειακής δαπάνης, διευκολύνοντας έτσι την προσπάθεια απώλειας βάρους. Τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης μας προμηθεύουν ενέργεια και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, συστατικά απαραίτητα για τον έλεγχο του βάρους μας, την καλύτερη μεταβολική λειτουργία μας, τον έλεγχο της όρεξης κ.ά. Επίσης, ψωμί, φρυγανιές και άλλα προϊόντα ολικής άλεσης μπορούν να αποτελέσουν κάποιες εναλλακτικές επιλογές πρωινού.

Αβγό

Αποτελεί μία από τις πιο πλήρεις τροφές στη φύση. Επειδή θεωρείται τροφή αναντικατάστατη για τον άνθρωπο, δεν θα πρέπει να λείπει από τη διατροφή μικρών και μεγάλων. Είναι εξαιρετική πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, γι’ αυτό και μας χορταίνει εύκολα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελένη Παπαδοπούλου
Ελένη Παπαδοπούλου
Σάββας Καλεντερίδης
Σάββας Καλεντερίδης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ