Υστερα από πολύχρονο αγώνα και υπό αντιξοότητες, αλλά και με πολύ πείσμα και επιμονή, πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο Σάββατο στις 26 Ιουνίου τα εγκαίνια του έργου «Ανακαίνιση του Κελλίου Παπαδιαμάντη και των περιβαλλόντων χώρων» στον Ιερό Ναό Αγ. Αναργύρων Ψυρρή, παρουσία του εκπροσώπου του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, του πρωτοσύγκελου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, πανοσιολογιοτάτου αρχιμανδρίτη κ. Βαρνάβα και δεκάδων πιστών που αγάπησαν τον Παπαδιαμάντη μέσα από τα συγγραφικά έργα του.
- Από τον
Βαγγέλη Καράλη
Επρεπε να τελειώσει η πολύμηνη καραντίνα για να τιμήσουν άπαντες τον τεράστιο συγγραφέα και να δουν από κοντά τον ανακαινισμένο χώρο. Μετά τον αγιασμό και την αποκάλυψη της αναθηματικής πλάκας ο πρωτοσύγκελος μετέφερε τις ευχές του Αρχιεπισκόπου. Στη συνέχεια, ο προϊστάμενος του Ιερού Ναού, αρχιμανδρίτης Παντελεήμονας Τσορμπατζόγλου, αφού καλωσόρισε τους επισκέπτες, ευχαρίστησε τους γνωστούς και άγνωστους δωρητές που βοήθησαν στο να ολοκληρωθούν τα έργα της «Ανακαινίσεως του Κελλίου Παπαδιαμάντη».
Aναμνηστικά δώρα
Ο κύριος Τσορμπατζόγλου, μάλιστα, πρόσφερε τόσο στον εκπρόσωπο του μακαριοτάτου όσο και στον πολιτικό μηχανικό Μάνο Προεστάκη (ανιδιοτελώς πρόσφερε τις υπηρεσίες του για τα σχέδια, την άδεια και την εκτέλεση όλου του έργου) αναμνηστικά δώρα, από έναν πίνακα του ζωγράφου Γιάννη Δημητράκη με θέμα τον Παπαδιαμάντη. Αντίγραφο του ενός έργου δόθηκε ως ενθύμιο στους λοιπούς συντελεστές και δωρητές.
Στη συνέχεια η πρόεδρος του Λογοτεχνικού Κύκλου Δικαστών, πρόεδρος Εφετών Σοφία Λιγνού παρουσίασε τον ελάχιστα γνωστό ποιητή Παπαδιαμάντη. Το πλούσιο μουσικο-ποιητικό πρόγραμμα περιλάμβανε επίσης απαγγελίες των ποιημάτων και τις σχετικές μελοποιήσεις τους.
Να σημειωθεί ότι εξαιτίας της καραντίνας είναι η πρώτη ανοιχτή εκδήλωση που γίνεται στου Ψυρρή, ακριβώς δύο ημερολογιακά έτη -αλλά σαν να ήταν χθες- μετά τη θεαματική υπερπαραγωγή του «Βυζαντινού Παπαδιαμάντη» τον Ιούνιο του 2019, όταν η Κλασική Βυζαντινή Ορχήστρα Ρωμάνα και η Βυζαντινή Χορωδία Τέττιξ, με διευθυντές τους Μανώλη Καρπάθιο και Γρηγόρη Νταραβάνογλου, με τον Γιώργο Μεσσάλα και την καλλιτεχνική παραγωγή του δρος Πάρι Αμοργινού είχαν αναδείξει τον «άλλον» Παπαδιαμάντη.
Δεν πέρασαν παρά λίγοι μόνο μήνες από τον Δεκέμβριο του 2020, όταν η «Espresso» είχε μπει στο κελί του Παπαδιαμάντη στου Ψυρρή. Μιλώντας τότε στην εφημερίδα μας, ο πατέρας Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου είχε πει χαρακτηριστικά: «Ο Παπαδιαμάντης ήταν κατεξοχήν άνθρωπος του πνεύματος και της θρησκείας, έτσι λοιπόν οφείλαμε να αξιοποιήσουμε και να αναδείξουμε το σπουδαίο έργο του. Οπως ήταν λιτός στον λόγο του έτσι ήταν και στη ζωή του, ζώντας σε ένα μικρό δωματιάκι εδώ, στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για ένα ησυχαστήριο στου Ψυρρή, ζώντας την απλότητα του σπουδαίου λογοτέχνη. Αυτό που φροντίσαμε ήταν να αναδείξουμε τον περιβάλλοντα χώρο από το κελί του Παπαδιαμάντη, ώστε να υπάρχει δυνατότητα να γίνονται εκδηλώσεις για να γνωρίσει ο κόσμος καλύτερα το έργο του».
Αρωγός στην ανάδειξη του σπουδαίου έργου του Παπαδιαμάντη έχει υπάρξει και ο οδοντίατρος της showbiz και καλλιτεχνικός διευθυντής μετακλήσεων κλασικών έργων, δρ Πάρις Αμοργινός, ο οποίος βραβεύτηκε για την προσφορά του. Μάλιστα, πριν από περίπου δύο χρόνια είχε διοργανώσει με μεγάλη επιτυχία την εκδήλωση «Ο Βυζαντινός Παπαδιαμάντης», σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο προαύλιο του Ιερού Ναού Αγίων Αναργύρων, στου Ψυρρή.