Σάββατο, 17 Απρίλιος 2021

Η σύγκρουση των τεχνολογικών γιγάντων: APPLE vs FACEBOOK

Το iOS14 της Apple δίνει την ευκαιρία στους χρήστες του να ενεργοποιούν / απενεργοποιούν κατά βούληση τον μηχανισμό συλλογής δεδομένων, κάτι που η Facebook εξέλαβε ως «προσωπική επίθεση»

Κάποια στιγμή μέσα στους επόμενους μήνες, οι χρήστες iPhone θα λάβουν ενημέρωση από την Apple, ρωτώντας τους αν θα επιτρέψουν στην εταιρία Facebook να συνεχίσει να συλλέγει τα προσωπικά δεδομένα τους.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρίας Apple στο Παγκόσμιο Συνέδριο Προγραμματιστών νωρίτερα αυτό το έτος, το iOS14 θα δίνει την ευκαιρία στους χρήστες τους να ενεργοποιούν και απενεργοποιούν κατά βούληση τον μηχανισμό που κάνει συλλογή δεδομένων.

Αυτή η απόφαση καρφώνει την καρδία των εταιριών μέσων μαζικής ενημέρωσης. Εταιρίες όπως το Facebook, το Instagram, το WhatsApp, είναι θεμελιωμένα πάνω σε αλγόριθμους που παρακολουθούν και κατηγοριοποιούν τους χρήστες σε ενδεχόμενους καταναλωτές.

Η ενημέρωση της Apple φημολογείται ότι στοχοποιεί το Facebook που ίδρυσε και διοικεί ο διευθύνων σύμβουλος Mark Zuckerberg. Το Facebook είναι εμφανώς δυσαρεστημένo με την απόφαση αυτή που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2021.

Πως ανταποκρίθηκε το Facebook;

Ο Mark Zuckerberg είπε πως «η Apple μπορεί να πει ότι το κάνουν αυτό για να βοηθήσει τους ανθρώπους, αλλά οι κινήσεις παρακολουθούν σαφώς τα ανταγωνιστικά συμφέροντά τους. Και πιστεύω ότι αυτή η δυναμική είναι σημαντική για να καταλάβει ο κόσμος γιατί εμείς και άλλοι θα είμαστε αντιμέτωποι με αυτό για το άμεσο μέλλον».

Ακόμη, ο Dan Levy, διευθυντής διαφήμισης του Facebook, δήλωσε σε μια ανάρτηση ότι η αλλαγή στην πολιτική της Apple αφορά «το κέρδος και όχι την προστασία της ιδιωτικότητας».

Το κοινωνικό δίκτυο πραγματοποίησε μια εκστρατεία διάρκειας ενός μηνός εναντίον της Apple, προβάλλοντας διαφημίσεις πλήρους σελίδας σε εθνικές εφημερίδες και δοκιμάζοντας αναδυόμενα παράθυρα μέσα στην εφαρμογή Facebook, για να ενθαρρύνει τους χρήστες να αποδεχτούν την παρακολούθησή του.

Δεν αρκέστηκαν στα λόγια όμως. Ο κολοσσός της κοινωνικής δικτύωσης εγκαινίασε μία ιστοσελίδα, όπου μικρές επιχειρήσεις που βασίζονται σε διαφημίσεις μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες, θα μπορούσαν να μοιραστούν ιστορίες για το πώς αυτή η μεταρρύθμιση θα επηρεάσει αρνητικά.

H βεντέτα για τα προσωπικά δεδομένα

Ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Tim Cook, «πυροβόλησε» πίσω, χωρίς να αναφέρει την εταιρεία ονομαστικά, «θα πρέπει να ρωτάμε “ποιες είναι οι συνέπειες;” Ποιες είναι οι συνέπειες όχι μόνο της ανοχής, αλλά και της ανταμοιβής περιεχομένου που υπονομεύει την εμπιστοσύνη του κοινού στους εμβολιασμούς που σώζουν ζωές; Ποιες είναι οι συνέπειες του να βλέπεις χιλιάδες χρήστες να συμμετέχουν σε εξτρεμιστικές ομάδες και στη συνέχεια να διαιωνίζεις έναν αλγόριθμο που συνιστά περισσότερα;»

Τα λόγια του Tim Crook κρούουν τον «κώδωνα» για την λειτουργία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που έχουν κατηγορηθεί επανειλημμένα για την κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων, αλλά και την ανακύκλωση πολιτικών ιδεών.

Το φτωχό ιστορικό του Facebook όταν πρόκειται για την προστασία των δεδομένων όμως μπορεί να προκαλέσει μεγάλη μείωση στο μελλοντικό τους κέρδος. Σκάνδαλα όπως το Cambridge Analytica, μια βρετανική εταιρεία πολιτικών συμβούλων που συγκέντρωσε τα δεδομένα έως και 87 εκατομμυρίων χρηστών χωρίς την άδειά τους, και οι πρόσφατες κατηγορίες για την ανικανότητα της εταιρίας να περιορίσει τις ομάδες ανθρώπων που συσπειρώθηκαν για να εισβάλουν στο Αμερικανικό Καπιτώλιο, έχουν δημιουργήσει ανησυχία στους χρήστες.

Το δίλημμα των χρηστών

Το ντοκιμαντέρ «Social Dilemma» που κυκλοφόρησε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο στο Netflix είχε σκοπό να αποκαλύψει κάποιους από τους κινδύνους που κρύβονται πίσω από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στο ντοκιμαντέρ, πρώην υπάλληλοι των τεχνολογικών εταιριών δικτύωσης αποκαλύπτουν μοτίβα κερδοσκοπίας και φόρμουλες που βασίζονται στις ανθρώπινες αδυναμίες.

Πολλά από τα θέματα που άγγιξε το «Social Dilemma» είναι υπαρκτά. Το ντοκιμαντέρ γέννησε σοβαρά ερωτήματα, όπως: Αν δεν πληρώνεις το προϊόν είσαι το προϊόν; Μπορούμε να θέσουμε όρια στην λειτουργία τους; Και τι μπορεί να συμβεί στο μέλλον, αν συνεχίσουμε να μην αντιδρούμε σε αυτό;

Το σημαντικό όμως είναι πως οι αλλαγές αυτές δίνουν μεγαλύτερη δύναμη στον χρήστη που έχει πλέον την δυνατότητα της επιλογής. Εάν βασίζεστε στη διαφήμιση του Facebook, για να σας κατευθύνει σε υπηρεσίες και προϊόντα που αγοράζετε και περιμένετε ότι οι διαφημίσεις που βλέπετε θα είναι λιγότερο συναφείς μπορείτε να εξαιρεθείτε. Εάν όμως πιστεύετε πως τα social media δημιουργούν εθιστικά συμπτώματα, ή προτιμάτε να μην καταγράφονται τα ψηφιακά σας αποτυπώματα σε μορφή διαφήμισης μπορεί να σας φανεί χρήσιμο το καινούργιο αυτό εργαλείο.

Ανεξαρτήτως από τις προτιμήσεις των χρηστών, όμως, τα χαρακτηριστικά του iOS14 έχουν την δύναμη να αλλάξουν τον τρόπο που τα social media αλληλοεπιδρούν με τις ζωές μας.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ