Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε χθες τη μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση της χώρας σε όρους εσόδων που έχει υποβληθεί στη δεκαετή ιστορία του και πιθανώς στην ιστορία των αποκρατικοποιήσεων της Ελλάδας (με εξαίρεση τις πολλαπλές μετοχοποιήσεις των ΟΤΕ και ΔΕΗ), καθώς ανακήρυξε προτιμητέο επενδυτή για την 35ετή παραχώρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού την ένωση εταιριών ΓΕΚ Τέρνα και Egis Projects, μετά την υποβολή της νέας, βελτιωμένης τους προσφοράς, ύψους 1,496 δισ. ευρώ.
Το ποσό αυτό είναι το υψηλότερο που έχει εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας ως δεύτερο τα 1,234 δισ. ευρώ που εισέπραξε το 2017 από τη Fraport και τον όμιλο Κοπελούζου για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Σημειώνεται ότι το τίμημα αφορά το εφάπαξ καταβαλλόμενο ποσό και δεν περιλαμβάνει τις ετήσιες αμοιβές του ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, σύμφωνα με την προσφορά, ο παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού θα αποδίδει το 7,5% των εσόδων που εισπράττει από τα διόδια.
Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία.
Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).
Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.
Δεν πρέπει, πάντως, να παραβλέπεται ότι από πολλούς η Εγνατία χαρακτηρίζεται «καρμανιόλα». Ο λόγος είναι ότι, αν και δρόμος ταχείας κυκλοφορίας μήκους 600 χιλιομέτρων, δεν διαθέτει πάρκινγκ, ούτε καν κάποιο πρατήριο βενζίνης ή έστω τουαλέτες, κάτι που δεν συναντάται πουθενά στην Ευρώπη και τον καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνο.