Καθηγητής Κωνσταντίνος Σιέττος: «Με την πανδημία δεν έχουμε τελειώσει… Υπάρχει ο κίνδυνος αλλεπάλληλων κυμάτων»

Αν και όλα δείχνουν πως τα μέτρα αποδίδουν και ο κορωνοϊός δεν έχει ξεφύγει στην Ελλάδα, όπως σε άλλες χώρες, η κατάσταση είναι ακόμα δύσκολη και τώρα και θα παραμείνει και στο μέλλον. Ο καθηγητής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Κωνσταντίνος Σιέττος δηλώνει πως: «με αυτή την πανδημία δεν έχουμε τελειώσει. Υπάρχει ο κίνδυνος αλλεπάλληλων κυμάτων».

Ο Κωνσταντίνος Σιέττος, με τη χρήση διάφορων μαθηματικών μοντέλων, προέβλεψε τον Δεκέμβριο του 2014 ότι η εξάπλωση του ιού Έμπολα στη Λιβερία και τη Σιέρα Λεόνε θα σταματούσε τρεις μήνες αργότερα. Πρόβλεψη που δικαιώθηκε. Σήμερα ο και η ομάδα του συνεργάζονται με τον καθηγητή Μικροβιολογίας του ΕΚΠΑ Αθανάσιο Τσακρή για την χαρτογράφηση του κορωνοϊού στο αρχικό επίκεντρό του, την επαρχία Χουμπέϊ της Κίνας.

Ο καθηγητής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου της Νάπολης μίλησε στο ΑΠΕ  για αυτές τις μελέτες. Στην περίπτωση της Κίνας, οι ερευνητές δημιούργησαν ένα μαθηματικό μοντέλο με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα που είχαν συγκεντρώσει από τις 11 Ιανουαρίου έως τις 10 Φεβρουαρίου. Ήταν από τις πρώτες μελέτες που έγιναν σε τόσο αρχικό στάδιο προσφέροντας μια πρόβλεψη τριών εβδομάδων μπροστά.

Σε δεύτερη μελέτη η ομάδα του εστίασε στην περίπτωση της Λομβαρδίας αναπτύσσοντας ένα πιο προχωρημένο μαθηματικό μοντέλο. Οι ερευνητές συγκέντρωσαν στοιχεία από την αρχή της καταγραφής τους, στις 21 Φεβρουαρίου, έως τις 19 Μαρτίου όπου επιβλήθηκε και το γενικό lockdown. Ο στόχος ήταν με διάφορες μαθηματικές μεθόδους να βρεθεί η «ημέρα 0», δηλαδή η έναρξη.

«Βρήκαμε πως τα πρώτα κρούσματα πρέπει να εκδηλώθηκαν στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ ο πρώτος εντοπισμός έγινε στις 21 Φεβρουαρίου. Αυτό σημαίνει πως χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Αλλά ακόμη και μετά τη λήψη των πρώτων μέτρων, οι βιομηχανίες, όπου συγκεντρώνεται πλήθος εργαζομένων, συνέχισαν να λειτουργούν. Ακόμη και τώρα ένας μεγάλος όγκος εργαζομένων εξακολουθεί να πηγαίνει στην εργασία του. Η πανδημία βρήκε τη Λομβαρδία εντελώς απροετοίμαστη. Ακόμη και στα νοσοκομεία δεν υπήρχαν σε επάρκεια υλικά για την προστασία των γιατρών και των νοσηλευτών», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κωνσταντίνος Σιέττος.

Ο καθηγητής εξηγεί γιατί είναι τόσο σημαντική αυτή η ημερομηνία; «Γιατί έτσι μπορούμε να εκτιμήσουμε τη δυναμική της επιδημίας», απαντά και συνεχίζει: «Δεν είναι το ίδιο να έχει ξεκινήσει μια επιδημία στα μέσα Φεβρουαρίου με το να έχει ξεκινήσει τον Δεκέμβριο με έναν συγκεκριμένο αριθμό επιβεβαιωμένων κρουσμάτων. Η αρχική ημερομηνία μάς δείχνει, πρώτον, πότε πρέπει να περιμένουμε το τέλος και, δεύτερον, ποιος μπορεί να είναι ο πιθανός αριθμός των κρουσμάτων».

Το συμπέρασμα με βάση αυτά τα δεδομένα είναι πως εάν τηρηθούν αυτά τα μέτρα η επιδημία θα αποσβεστεί στη Λομβαρδία περί τα τέλη Μαΐου με τις αρχές Ιουνίου. Οσο για την Ελλάδα; «Έχουμε μόνο συγκεντρωτικά στοιχεία για τη χώρα και αυτό δεν μας βοηθά επιστημονικά επειδή είναι μεγάλη η πληθυσμιακή ανομοιογένεια», υποστηρίζει και συνεχίζει εφιστώντας την προσοχή:

«Με αυτή την πανδημία δεν έχουμε τελειώσει. Υπάρχει ο κίνδυνος αλλεπάλληλων κυμάτων. Δεν ξέρουμε ακόμη εάν θα μεταλλαχθεί ο ιός με αποτέλεσμα να προσβάλλονται περισσότερο οι νέοι. Πανδημίες θα έχουμε στο μέλλον».

Σε ερώτηση εάν μπορούν τα μαθηματικά μοντέλα να λύσουν το πρόβλημα απαντά: «Η ίδια ερώτηση μού είχε τεθεί από έναν ξένο δημοσιογράφο με αφορμή τη μελέτη για τον Έμπολα. Τα μαθηματικά μοντέλα μπορούν να βοηθήσουν. Αλλά τηρουμένων πάντα των αναλογιών, το πρόβλημα και της φτωχής Αφρικής και της πλούσιας Ευρώπης είναι η υποχρηματοδότηση των δημόσιου συστήματος υγείας».

Και ολοκληρώνει ο κ. Σιέττος λέγοντας πως στην Ιταλία έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια περικοπές ύψους 37 δισ. ευρώ: «Το δημόσιο σύστημα υγείας δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη. Εάν ήταν επαρκώς θωρακισμένο, η αντιμετώπιση θα ήταν πολύ καλύτερη. Τα ποσοστά θνησιμότητας θα μπορούσαν να πέσουν ακόμη και κατά 50%».