Παρά την επανειλημμένη απογοήτευση του Ντόναλντ Τραμπ από το ΝΑΤΟ και τις απειλές του για αποχώρηση, πολλοί αναρωτιούνται πώς η καταστροφή της συμμαχίας θα ωφελούσε τις ΗΠΑ, σχολιάζουν οι New York Times σε ανάλυσή τους. Την Τετάρτη, ο Τραμπ απείλησε ξανά να εγκαταλείψει τη συμμαχία, εξοργισμένος που τα ευρωπαϊκά κράτη αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στον πόλεμο ΗΠΑ-Ισραήλ εναντίον του Ιράν.
«Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ευρωπαϊκή χώρα να εμπιστεύεται τις ΗΠΑ»
Η συμμαχία, που χτίστηκε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο για να αποτρέπει τη Σοβιετική Ένωση, βρίσκεται σε κρίση. Ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή έφερε στο προσκήνιο αμφιβολίες για τη δέσμευση των ΗΠΑ, όπως υποστήριξε ο Ίβο Ντάαλντερ, πρώην Αμερικανός πρεσβευτής στο ΝΑΤΟ.
«Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα θα είναι τώρα σε θέση και πρόθυμη να εμπιστευτεί τις ΗΠΑ να την υπερασπιστούν», είπε. «Ελπίζω ίσως να συμβεί. Αλλά δεν μπορούν να βασίζονται σε αυτό».
Στο διάγγελμά του τα ξημερώματα της Πέμπτης, ο Τραμπ δεν ανέφερε το ΝΑΤΟ, προς ανακούφιση των συμμάχων. Ωστόσο, ανώτερος Ευρωπαίος αξιωματούχος δήλωσε ότι οι περισσότεροι Ευρωπαίοι δεν πιστεύουν πως το Άρθρο 5 (η δέσμευση για συλλογική άμυνα) έχει ακόμα «δυνατή ισχύ».
Μακρόν: «Ο Τραμπ υπονομεύει το ΝΑΤΟ – Αν δημιουργείς αμφιβολίες, την αδειάζεις»
Την Πέμπτη, μιλώντας στη Σεούλ, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ήταν σαφής: Ο Ντόναλντ Τραμπ υπονομεύει το ΝΑΤΟ με τις επανειλημμένες απειλές του να αποχωρήσει. «Αν δημιουργείς καθημερινά αμφιβολίες για τη δέσμευσή σου, την αδειάζεις», είπε.
Την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, αντανακλώντας τη δυσαρέσκεια Τραμπ, προειδοποίησε ότι οι σχέσεις με το ΝΑΤΟ θα πρέπει να επανεξεταστούν μετά τον πόλεμο στο Ιράν. «Χωρίς τις ΗΠΑ, δεν υπάρχει ΝΑΤΟ», είπε. «Μια συμμαχία πρέπει να είναι αμοιβαία επωφελής. Δεν μπορεί να είναι μονόδρομος».
Μπορεί η Ευρώπη να σταθεί χωρίς τις ΗΠΑ; – Το κόστος στα 1 τρισ. δολάρια
Ακόμα και αν η Ουάσιγκτον αποσύρει τους 70.000 Αμερικανούς στρατιώτες στην Ευρώπη, ένα ευρωπαϊκό ΝΑΤΟ είναι εφικτό, λένε ανώτεροι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι. Το σύστημα διοίκησης παραμένει και οι Ευρωπαίοι μπορούν να καλύψουν τις περισσότερες θέσεις.
Μελέτη του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών έδωσε εκτίμηση κόστους σε βάθος 25 ετών ύψους 1 τρισ. δολαρίων. Το Bruegel εκτίμησε ότι η Ευρώπη θα χρειαζόταν 300.000 επιπλέον στρατιώτες και ετήσια αύξηση δαπανών κατά 290 δισ. δολάρια βραχυπρόθεσμα.
Ο πρώην βοηθός Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ, Camille Grand, έγραψε λεπτομερή μελέτη για τα κενά που πρέπει να καλύψει η Ευρώπη. Αξιωματούχοι του Τραμπ έχουν δηλώσει ότι οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να διαχειρίζονται τη συμβατική άμυνα, ενώ η Ουάσιγκτον διατηρεί την πυρηνική ομπρέλα.
Η προθεσμία του 2029 – Γερμανικός στρατός: «Η Ρωσία θα είναι έτοιμη για επίθεση»
Η προθεσμία, όπως συμφωνούν οι περισσότεροι, είναι το 2029. Ο στρατηγός Carsten Breuer, επικεφαλής του γερμανικού στρατού, έχει προειδοποιήσει ότι μέχρι τότε η Ρωσία πιθανότατα θα είναι σε θέση να εξαπολύσει σοβαρή επίθεση στο ΝΑΤΟ.
Όπως είπε ο υπουργός Εξωτερικών της Πολωνίας Radoslaw Sikorski για την Ευρώπη πέρυσι: «Δεν χρειάζεται να είμαστε τόσο καλοί όσο οι ΗΠΑ. Απλώς χρειάζεται να είμαστε καλύτεροι από τη Ρωσία».
Η ευρωπαϊκή πυρηνική «ομπρέλα» – Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία και Σουηδία σε συζητήσεις
Αυτό που είναι αναντικατάστατο είναι η αμερικανική πυρηνική ομπρέλα, την οποία ο Τραμπ έχει δεσμευτεί να διατηρήσει. Ωστόσο, ευρωπαϊκά κράτη συζητούν ενεργά εναλλακτικές.
Βρετανία και Γαλλία (οι δύο πυρηνικές δυνάμεις της Ευρώπης), μαζί με Γερμανία και Σουηδία, συζητούν πώς να επεκτείνουν την πυρηνική τους ομπρέλα. Η Γαλλία δήλωσε ότι θα αυξήσει το πυρηνικό της απόθεμα. Η Βρετανία θα αναδημιουργήσει αεροπορικό σκέλος βομβαρδιστικών με πυρηνική ικανότητα.
Ωστόσο, το βρετανικό πυρηνικό αποτρεπτικό εξαρτάται από αμερικανική τεχνολογία, ενώ το γαλλικό έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει γαλλικά συμφέροντα.
Στάρμερ: Πλησιάζουμε Ευρώπη – Η αμερικανική «εκδρομή» μοιάζει με ήττα
Ενδεικτικό ήταν ότι ο πρωθυπουργός της Βρετανίας, Κιρ Στάρμερ, απάντησε στην απειλή Τραμπ λέγοντας ότι η Βρετανία θα πρέπει να πλησιάσει την Ευρώπη. «Το μακροπρόθεσμο εθνικό μας συμφέρον απαιτεί στενότερη συνεργασία με τους συμμάχους μας στην Ευρώπη και με την Ευρωπαϊκή Ένωση», είπε.
Για τον Bruno Maçães, πρώην υπουργό Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Πορτογαλίας, η αμερικανική «εκδρομή» στο Ιράν μοιάζει με ήττα. «Αυτό θα δώσει μεγάλη ώθηση στην Ευρώπη», είπε. «Δεν είναι απλώς η επιθυμία των ΗΠΑ να είναι εκεί για εμάς. Είναι η αίσθηση ότι οι ΗΠΑ δεν θα είναι ικανές ακόμα κι αν είναι πρόθυμες».
«Δώρο σε μια στρατιωτικοποιημένη Ρωσία» – Τι λένε πρώην πρέσβεις
Ο πρώην Γερμανός πρέσβης στην Ουάσιγκτον, Wolfgang Ischinger, δήλωσε στα social media ότι η αποχώρηση από το ΝΑΤΟ θα ήταν δώρο στη Ρωσία. «Η απομάκρυνση των αμερικανικών στρατευμάτων από την Ευρώπη θα επέτρεπε τελικά στη Ρωσία να ανακηρύξει στρατηγική νίκη: η εκδίωξη των ΗΠΑ από την Ευρώπη ήταν ο πρωταρχικός στρατηγικός στόχος του Κρεμλίνου από τη σοβιετική εποχή», έγραψε.
Για τον πρώην Αμερικανό πρεσβευτή στο ΝΑΤΟ, Νίκολας Μπερνς, η αποχώρηση θα ήταν «καταστροφική για την Αμερική ως παγκόσμια δύναμη». Θα έμενε έκπληκτος αν το Κογκρέσο συμφωνούσε.
Ο Μπερνς σημείωσε ότι στο Ιράν «δεν έχουμε δεχθεί επίθεση, αλλά ξεκινήσαμε μια επίθεση εκτός ΝΑΤΟ», χωρίς να ενημερώσουμε καν τους συμμάχους. Πάντως, για να καθησυχάσουν τον Τραμπ, οι περισσότερες χώρες του ΝΑΤΟ προσφέρθηκαν ήδη να βοηθήσουν να παραμείνουν ανοιχτά το Στενά του Ορμούζ μετά τον πόλεμο, συνασπισμός που περιλαμβάνει πλέον 35 χώρες, οργανωμένες από Βρετανία και Γαλλία.
Δείτε επίσης:
- Ντόναλτ Τουσκ: Η τακτική Τραμπ, Όρμπαν και η ενεργειακή κρίση δουλεύουν «σαν το σχέδιο των ονείρων του Πούτιν»
- Γαλλική απάντηση στις απειλές των ΗΠΑ: Το ΝΑΤΟ δεν δημιουργήθηκε για επιθετικές επιχειρήσεις στα Στενά του Ορμούζ
- Ανώτερη σύμβουλος του Λευκού Οίκου παρομοιάζει τον Τραμπ με τον Ιησού Χριστό







