Η μεγάλη άνοδος του χρυσού που τον οδήγησε σε ιστορικά επίπεδα φαίνεται πως πέρασε σε φάση έντονης διόρθωσης, καθώς η τιμή του πολύτιμου μετάλλου υποχώρησε σημαντικά από το υψηλό ρεκόρ που είχε καταγράψει στα τέλη Ιανουαρίου.
Η πτώση έφτασε περίπου το 29%, υπενθυμίζοντας στους επενδυτές ότι, παρά το γεγονός πως ο χρυσός θεωρείται διαχρονικά ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο, δεν αποτελεί επιλογή για όσους αναζητούν γρήγορες αποδόσεις.
Ο χρυσός είχε πραγματοποιήσει ένα εντυπωσιακό ράλι, καθώς από περίπου 2.000 δολάρια ανά ουγκιά τον Φεβρουάριο του 2024 εκτοξεύτηκε έως τα 5.594 δολάρια τον Ιανουάριο. Ωστόσο, η ανοδική πορεία ανακόπηκε και πλέον η τιμή του κινείται κάτω από τα 4.000 δολάρια.
Γιατί υποχώρησε η τιμή του χρυσού
Παρά το γεγονός ότι σε περιόδους κρίσης ο χρυσός παραδοσιακά ενισχύεται, αυτή τη φορά η αντίδραση της αγοράς ήταν διαφορετική.
Το πολύτιμο μέταλλο είχε ευνοηθεί σημαντικά από τις γεωπολιτικές εντάσεις, όπως ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή και η αβεβαιότητα που προκάλεσαν οι εμπορικές αντιπαραθέσεις.
Ωστόσο, η ενεργειακή κρίση που προκάλεσε ο πόλεμος ενίσχυσε τις πληθωριστικές πιέσεις, αυξάνοντας τις εκτιμήσεις ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) και άλλες μεγάλες κεντρικές τράπεζες ενδέχεται να διατηρήσουν ή να αυξήσουν τα επιτόκια.
Η εξέλιξη αυτή έκανε πιο ελκυστικές τις επενδύσεις σε τίτλους σταθερού εισοδήματος, περιορίζοντας το ενδιαφέρον για τον χρυσό.
Οι μετοχές «τράβηξαν» κεφάλαια από τον χρυσό
Ένας ακόμη παράγοντας πίσω από την πτώση του χρυσού ήταν η επιστροφή των επενδυτών στις αγορές μετοχών.
Μετά το αρχικό σοκ από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι χρηματιστηριακές αγορές ανέκαμψαν, με πρωταγωνιστές τις εταιρείες τεχνολογίας και την τεχνητή νοημοσύνη.
Παράλληλα, αρκετοί ιδιώτες επενδυτές που είχαν αγοράσει χρυσό σε χαμηλότερα επίπεδα φαίνεται ότι προχώρησαν σε ρευστοποιήσεις κερδών, ενισχύοντας τις πιέσεις στην τιμή του.
Η ιστορία δείχνει μεγάλες διορθώσεις
Η πορεία του χρυσού στο παρελθόν δείχνει ότι μετά από μεγάλες ανόδους μπορούν να ακολουθήσουν μακρές περίοδοι πτώσης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εκτόξευση της τιμής του μετά τη δεύτερη πετρελαϊκή κρίση το 1980, όταν έφτασε περίπου στα 680 δολάρια ανά ουγκιά. Ακολούθησε μια περίοδος σχεδόν 37 ετών κατά την οποία κινήθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα.
Μόνο μετά τη μεγάλη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007 ο χρυσός άρχισε να επιστρέφει δυναμικά, ξεπερνώντας τα 1.860 δολάρια τον Σεπτέμβριο του 2011.
Στη συνέχεια κινήθηκε ξανά χαμηλότερα για αρκετά χρόνια, μέχρι να ξεπεράσει το όριο των 2.000 δολαρίων το 2020, όταν η πανδημία του κορονοϊού δημιούργησε νέα παγκόσμια αβεβαιότητα.
Τα ETF πιέζουν την αγορά – Οι κεντρικές τράπεζες παραμένουν αγοραστές
Τα επενδυτικά κεφάλαια σε χρυσό (ETFs), τα οποία είχαν συμβάλει σημαντικά στην εκτόξευση της τιμής του τα προηγούμενα χρόνια, πλέον αποτελούν έναν από τους βασικούς παράγοντες πίεσης.
Οι εκροές από τα συγκεκριμένα προϊόντα συνεχίζονται, καθώς αρκετοί επενδυτές μειώνουν τις θέσεις τους στο πολύτιμο μέταλλο.
Αντίθετα, οι κεντρικές τράπεζες εξακολουθούν να αυξάνουν τη ζήτηση για χρυσό, θεωρώντας τον σημαντικό μέρος των συναλλαγματικών τους αποθεμάτων.
Έρευνα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Χρυσού δείχνει ότι οι κεντρικές τράπεζες παραμένουν θετικές απέναντι στο μέταλλο, με το 45% να εκτιμά ότι το ποσοστό χρυσού στα αποθεματικά τους θα αυξηθεί μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
Οι βασικοί λόγοι για τη διατήρηση χρυσού είναι η προστασία από τον πληθωρισμό, η διαφοροποίηση των χαρτοφυλακίων και η κάλυψη απέναντι σε γεωπολιτικούς κινδύνους.
Παράλληλα, μεγάλο μέρος των κεντρικών τραπεζών εκτιμά ότι τα περιουσιακά στοιχεία σε δολάρια θα μειωθούν σταδιακά στα επόμενα χρόνια, γεγονός που ενδέχεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον ρόλο του χρυσού ως εναλλακτικού αποθεματικού.
Δείτε επίσης:
- Μεγάλη Ληστεία: 1,7 δισ. ευρώ φεύγουν στο εξωτερικό ενώ οι Έλληνες πληρώνουν τον λογαριασμό
- Έκτακτο επίδομα 150 ευρώ ανά παιδί: Δημοσιεύθηκε η απόφαση – Οι δικαιούχοι και πότε θα πληρωθούν







