15-8-2020

Ο «πόλεμος» των εργολάβων έχει θύμα το… μετρό – Οι προσφυγές καθυστερούν τα έργα

Οι δύο προσφυγές που κατατέθηκαν προ ημερών από τους δύο διεκδικητές του μεγαλύτερου διαγωνισμού δημόσιου έργου των τελευταίων ετών, για την κατασκευή του πρώτου τμήματος (Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός) της νέας γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, δείχνουν νέες καθυστερήσεις. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, στον οποίο έχουν παραμείνει δύο κοινοπραξίες, η μία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ και η άλλη με επικεφαλής την ΑΒΑΞ, υποτίθεται πως θα επιταχύνονταν, με στόχο να ξεκολλήσει κάποιο έργο από τον βάλτο των προσφυγών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Φώτη Κόλλια, δυστυχώς, οι νέες προσφυγές δείχνουν πως θα χαθεί και άλλος χρόνος, ενώ στόχος παραμένει να ανατεθεί ο διαγωνισμός μέσα στο έτος. Το έργο είναι προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ (με τον ΦΠΑ). Εξαιτίας προσφυγών, ακυρώθηκε και ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες (μετακίνηση δημόσιων δικτύων κ.ά.) στο ίδιο τμήμα της γραμμής 4. Σε απλά ελληνικά, οι όποιες εργασίες για την κατασκευή του τμήματος Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός αναμένονται από το 2021 και βλέπουμε! Έτσι, στην ντουλάπα της Αττικό Μετρό, εκτός από τις στοιχειωμένες εργολαβίες του μετρό Θεσσαλονίκης και του τμήματος Χαϊδάρι – Πειραιά στην Αθήνα, προστίθεται και ο στοιχειωμένος διαγωνισμός για τη γραμμή 4!

Στην αγορά κατασκευών προσθέτουν πως οι προσφυγές, «που έχουν πυκνώσει γιατί η φτώχεια φέρνει γκρίνια», υπάρχει και ένα ζήτημα ουσίας, το οποίο δεν φαίνεται να συζητούν στο υπουργείο. Η δεινή οικονομική θέση στην οποία βρίσκονται μερικοί από τους ισχυρούς εργολάβους δεν τους επιτρέπει να προχωρήσουν κάποιο μεγάλο έργο, ακόμα κι αν το αναλάβουν σήμερα! Χρειάζονται κεφάλαια και ρευστότητα για να ανοίξουν μεγάλης κλίμακας εργοτάξια, όπως π.χ. στο μετρό. Δυστυχώς, σήμερα δεν τα διαθέτουν και θα χρειαστεί να βάλουν πλάτη οι τράπεζες προκειμένου να ξεκινήσουν κάποια μεγάλα έργα. Ετσι, με τις προσφυγές κερδίζουν και χρόνο, με στόχο να βελτιωθεί περαιτέρω το κλίμα στην οικονομία. Πιθανώς δίνεται χρόνος και για ζυμώσεις μεταξύ των ισχυρών ομίλων, ώστε μέσω συνεργασιών να μοιραστούν το βάρος που συνοδεύει την ανάληψη κάποιου μεγάλου έργου.

Πάντως στην κυβέρνηση βλέπουν πως θα καθυστερήσει και ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, για τον οποίο πέρασαν ολόκληρη νομοθετική ρύθμιση, ώστε να απεμπλακεί από παλαιότερες προσφυγές! Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση επιχειρήθηκε να λυθεί ο γόρδιος δεσμός που είχε δημιουργηθεί στο πλαίσιο της συμφωνίας συμβιβασμού μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ισχυρών ομίλων το 2017. Το βουνό προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) οδηγεί στην ακύρωση πολλών άλλων διαγωνισμών και στο υπουργείο Υποδομών ήθελαν να προχωρήσει τουλάχιστον ένα μεγάλο έργο.

Οι συνεχείς ακυρώσεις, εξαιτίας των προσφυγών, όπως συνέβη πρόσφατα στον διαγωνισμό για τον οδικό άξονα Ακτιο – Αμβρακία (κατατέθηκαν νέες προσφυγές, επειδή ακυρώνεται…) προκάλεσαν δεύτερες σκέψεις στο υπουργείο Υποδομών. Ετσι, η ηγεσία του τελευταίου φαίνεται πως συναινεί ώστε να προχωρήσουν οι δύο διαγωνισμοί για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που είχε ανακοινώσει πως θα ακυρωθούν! Η αλλαγή στάσης συνδέεται και με το γεγονός ότι και στους δύο διαγωνισμούς το ΣτΕ έχει αποφασίσει επί των προσφυγών και συνεπώς είναι «καθαροί». Σχετικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη στις αρχές Φεβρουαρίου.

Το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 163 χιλιομέτρων, θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, με προϋπολογισμό άνω του 1 δισ. ευρώ. Το δεύτερο τμήμα, Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου, μήκους 22 χιλιομέτρων, υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με προϋπολογισμό περί τα 250.000.000 ευρώ.

Στον διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ. Για το δεύτερο τμήμα έχουν προκριθεί οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη» στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η Shikun Binui Ltd. (ισραηλινός όμιλος) και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.

Επειδή, ακόμα και με τα διόδια που προβλέπονται, το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ θα χρειαστεί επιδότηση διελεύσεων, κατά το πρότυπο του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, στην κυβέρνηση βλέπουν σοβαρά το ενδεχόμενο να αξιοποιηθεί τμήμα των εσόδων από τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού (η σημερινή λήγει το 2024) ως «κουμπαράς» για τον οδικό άξονα της Κρήτης.

Φως στο τούνελ για το Καστέλι

Ακόμα κι αν προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τον ΒΟΑΚ, μέσα στη φετινή χρονιά «δεν θα μπουν μπουλντόζες» σε κάποιο μεγάλο έργο. Εξαίρεση αποτελεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Εντός των ημερών θα αρχίσει να μετράει αντίστροφα η πενταετής περίοδος κατασκευής, όπως ορίζει η σύμβαση παραχώρησης. Μέτοχοι της εταιρίας διαχείρισης του νέου αεροδρομίου είναι η ΤΕΡΝΑ, η ινδική GMR και το Ελληνικό Δημόσιο.

Οι ελπίδες των τεχνικών εταιριών είναι σε μικρότερα έργα, σε τομείς όπως η διαχείριση απορριμμάτων και ο οδοφωτισμός, που αποτελούν, όμως, παιχνίδι για λίγους. Η μεγάλη καθυστέρηση στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ γεννά επίσης ελπίδες πως φέτος θα ενεργοποιηθούν ουσιαστικά οι δήμοι, μετά την πολύμηνη μεταβατική περίοδο που ακολούθησε τις εκλογές. Οι σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού προσφέρουν ανάσα στους τυχερούς που έχουν τεχνογνωσία στον συγκεκριμένο κλάδο.

Δείτε επίσης: Τρεις αποφάσεις του Τάκη Θεοδωρικάκου τακτοποιούν μηχανικούς, οφειλές και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ