Δευτέρα 21/6/2021

Ζέττα Μακρή: Η συνεργασία με τη Νίκη Κεραμέως, οι δύο πολιτικοί που θα έβγαζε για τσιπουράκι και το πάθος της για τα μεταξωτά μαντίλια

Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή μιλά για τα εγγόνια της, που τα βλέπει μόνο διαδικτυακά λόγω Covid, και τη χαρά της για την επανέναρξη των σχολείων

Όταν τη βλέπεις, είναι αδύνατον να πιστέψεις ότι είναι γιαγιά, μιας εγγονής δύο ετών και ενός εγγονού 40 ημερών. Κι όμως η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή και γιαγιά είναι και από τις ισχυρότερες πολιτικούς του νομού Μαγνησίας, αλλά και «ανοιχτό βιβλίο» για όσους τη γνωρίζουν, όπως λέει η ίδια.

  • Από την Βίβιαν Μπενέκου

«Εγώ είμαι τα στολίδια μου, τα δαχτυλίδια μου και ό,τι πω» είναι το μότο της στη ζωή και όταν επιχειρεί να το εξηγήσει, λέει σχετικά: «Είμαι ο εαυτός μου. Αυτό που βλέπετε μπροστά σας, χωρίς τίποτε κρυφό».

Η υφυπουργός Παιδείας, η οποία, μίλησε στην Espresso υποδέχτηκε στην αρχή της εβδομάδας τους μαθητές στα σχολεία τους μετά την πολύμηνη καραντίνα, μας λέει ότι οι σχολικές μονάδες όλης της χώρας έχουν πάρει κατευθυντήριες γραμμές για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών, το σημαντικότερο όλων.

Το υπουργείο Παιδείας είναι αυτή τη στιγμή «μια θηλυκή υπόθεση». Και παρ’ όλη τη γενικότερη θεώρηση ότι οι γυναίκες συνεργάζονται πιο δύσκολα μεταξύ τους, εντούτοις η Ζέττα Μακρή και η Νίκη Κεραμέως είναι «ένα» στο υπουργείο.

«Η υπουργός ήταν και παραμένει εξαιρετικά υποστηρικτική» λέει η υφυπουργός Παιδείας. Μάλιστα, εάν έπρεπε να επιλέξει πολιτική παρέα για τσιπουράκι στον Βόλο, εκείνη θα διάλεγε τη Νίκη Κεραμέως, αλλά και τον φίλο της Ανδρέα Λοβέρδο, ως τον πιο εξωστρεφή της συντροφιάς. Η Ζέττα Μακρή μπορεί να έχει 20 χρόνια να μπει σε γυμναστήριο, όμως στα μαγαζιά που πουλάνε εκλεκτά μεταξένια μαντίλια πηγαίνει συνεχώς… Έχει ολόκληρη συλλογή και κάθε μέρα φοράει και ένα.

Πώς πήγε η πρώτη εβδομάδα της επιστροφής των μαθητών στα σχολεία;

Τίποτα δεν μπορεί να περιγράψει καλύτερα τη χαρά των παιδιών που επέστρεψαν στα σχολεία τους, στους δασκάλους, στους καθηγητές και τους συμμαθητές τους από την εικόνα που αντίκρισα σε κάθε σχολείο του Ν. Μαγνησίας, που επισκέφτηκα τη Δευτέρα 10 Μαΐου, πρώτη ημέρα της καθολικής διά ζώσης επαναλειτουργίας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τα παιδικά πρόσωπα έλαμπαν και τα διάπλατα χαμόγελά τους ήταν αδύνατον να κρυφτούν πίσω από τις χρωματιστές προστατευτικές μάσκες. Το προληπτικό μέτρο της διενέργειας αυτοδιαγνωστικής δοκιμασίας ελέγχου για κάθε μαθητή, εκπαιδευτικό αλλά και για το λοιπό και διοικητικό προσωπικό είναι απαραίτητη προϋπόθεση και υποχρέωση για την προσέλευση στο σχολείο και μας βοηθά να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή προστασία της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Αυτή η φετινή πολύμηνη αποχή από το σχολείο θα κοστίσει στην εκπαιδευτική αλλά και στην ψυχική υπόσταση των παιδιών ή θα προσπεραστεί όλο αυτό μέχρι τον Σεπτέμβριο; Τι σας λένε οι ειδικοί;

Σίγουρα ήταν ιδιαίτερες και πρωτόγνωρα απαιτητικές οι συνθήκες λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος σε παιδαγωγικό, διδακτικό, μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο από τον Μάρτιο 2020 έως και σήμερα.

Όμως, οι σχολικές μονάδες όλης της χώρας έχουν λάβει κατευθυντήριες γραμμές για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών/μαθητριών στις παρούσες συνθήκες κατά την επιστροφή στη διά ζώσης διδασκαλία, που εκπονήθηκαν από επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, οδηγίες για τη διαπίστωση του βαθμού αφομοίωσης της ύλης από την πλευρά των μαθητών/μαθητριών, καθώς και προτάσεις και κατευθύνσεις για την εκπαιδευτική λειτουργία.

Προβλέπονται αλλαγές για το νέο σχολικό έτος με δεδομένο ότι ο κορωνοϊός θα συνεχίσει να υπάρχει;

Είμαστε σε στενή συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο μελετά τις τροποποιήσεις από τη διά ζώσης διδασκαλία και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε μαθητές/μαθήτριες και συντάσσει οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τη διάγνωση της μαθησιακής κατάστασης, τη διαχείριση της διδακτικής ύλης και την κάλυψη ενδεχόμενων μαθησιακών κενών που μπορεί να διαπιστωθούν.

Η μεγάλη αλλαγή που θα προκύψει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τη νέα σχολική χρονιά είναι η ενσωμάτωση των θεματικών ενοτήτων των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων της χώρας. Ενα πρόγραμμα που λειτούργησε πιλοτικά τη διδακτική χρονιά, που φτάνει στο τέλος της, και θα εφαρμοστεί καθολικά από τον Σεπτέμβριο.

Υπάρχουν αρνητές εμβολίων μεταξύ των εκπαιδευτικών και τι θα γίνει με αυτούς από το νέο σχολικό έτος;

Εμείς οφείλουμε να εξασφαλίζουμε στους εκπαιδευτικούς μας όλες τις προϋποθέσεις προκειμένου να αισθάνονται προστατευμένοι. Οι εκπαιδευτικοί, κατά προτεραιότητα, ανεξάρτητα από την ηλικιακή ομάδα στην οποία ανήκαν, εντάχθηκαν στην εμβολιαστική περίοδο από τον Φεβρουάριο (των ειδικών σχολείων) και της γενικής εκπαίδευσης τον Απρίλιο, ενώ έχουν ενταχθεί και στην παραλαβή αδιάθετων δόσεων.

Ελπίζω ότι η ανταπόκρισή τους στον εμβολιασμό θα αποτελέσει τη δική τους υπεύθυνη στάση για την ασφαλή επιστροφή στο σχολικό περιβάλλον και την ομαλή πορεία προς τη λήξη του διδακτικού έτους.

Θα μπουν εύκολα θέματα στις πανελλαδικές με το δεδομένο ότι τα παιδιά φέτος ταλαιπωρήθηκαν αρκετά, ενώ εφαρμόζεται και η βάση εισαγωγής;

Οι πανελλαδικές θα αρχίσουν κανονικά στις 14 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και στις 15 Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια, με όλα τα μέτρα πρόληψης για την προστασία της ατομικής και δημόσιας υγείας. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλε, παγκοσμίως, η πανδημία απαίτησαν ιδιαίτερη ευαισθησία και άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών και ειδικά των μαθητών της γ’ λυκείου.

Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, με σεβασμό απέναντι στην αγωνία των μαθητών, προχώρησε από πολύ νωρίς, κατόπιν εισήγησης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σε περικοπή της ύλης των μαθημάτων γενικής παιδείας, μαθημάτων ομάδων προσανατολισμού και μαθημάτων ειδικότητας για τις πανελλαδικές εξετάσεις, σε ποσοστό 25% με 30% ανάλογα με το μάθημα της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.

Πώς συνεργάζονται δύο ισχυρές γυναίκες σε ένα υπουργείο; Δύσκολο; Υπάρχουν αντιθέσεις;

Η συνεργασία μας είναι υποδειγματική από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου. Η υπουργός κυρία Κεραμέως ήταν και παραμένει εξαιρετικά υποστηρικτική και με την αμεσότητά της με βοήθησε να ενταχθώ στην υφιστάμενη ομάδα και να ενσωματωθώ, ιδανικά, στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Πρωτεύων στόχος της υπουργού και δικός μου είναι το όφελος μαθητών και εκπαιδευτικών, η εδραίωση της σύγχρονης εκπαιδευτικής προοπτικής της χώρας, η συντονισμένη και εποικοδομητική συνεργασία για τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Στόχος που μας ενώνει (χωρίς καμία δυσκολία), δυναμώνει και ισχυροποιεί την αμοιβαία εμπιστοσύνη, τον σεβασμό και τη σχέση μας.

Σας ταιριάζει αυτό το υπουργικό αντικείμενο; Εάν διαλέγατε εσείς, θα επιλέγατε διαφορετικά;

Η απόφασή μου από τα νεανικά χρόνια να ασχοληθώ με την πολιτική και τα κοινά, να αφιερώσω και να επενδύσω προσωπικό χρόνο, με όποιο κόστος, στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου, δεν περιορίστηκε ποτέ από τα αντικείμενα ευθυνών που αναλάμβανα. Είμαι πρόθυμη και ανοιχτή σε κάθε πρόταση που θα μου γίνει, υποστηρίζω με την ίδια ζέση και αφοσίωση κάθε θέση που θα μου δοθεί, υπηρετώ, τιμώ και σέβομαι την κοινωνική και πολιτική επιταγή.

Η κυβέρνηση χρειάζεται ρετούς; Πάει καλά;

Μόλις πέντε μήνες μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό είναι νωρίς να συζητάμε ξανά για αλλαγές. Ωστόσο, οι τελικές αποφάσεις ανήκουν στον πρωθυπουργό και εκείνος θα κρίνει πότε θα είναι απαραίτητο να προβεί σε ανάλογες κινήσεις.

Τι σας στέρησε σε προσωπικό επίπεδο η πανδημία;

Στερήθηκα τη χωρίς περιορισμούς επαφή με αγαπημένα πρόσωπα, την απροβλημάτιστη χειραψία, μια συγκέντρωση με φίλους, μια καλή θεατρική παράσταση, μια μουσική εκδήλωση, μια αυθόρμητη αγκαλιά με τα παιδιά και τα εγγόνια μου. Στερήθηκα απλές καθημερινές και αγαπημένες συνήθειες που μας καθορίζουν σε κάθε ηλικία, μας στηρίζουν στα δύσκολα και μας τονώνουν το ηθικό και την ψυχή.

Όπως όλοι μας, έτσι και εγώ, αναγκάστηκα να προσαρμόσω τη συμπεριφορά μου και αισθάνθηκα φτωχότερη συναισθηματικά, αλλά γρήγορα συνειδητοποίησα ότι για να κερδίσω πίσω τις ελευθερίες μου, πρέπει να πορευτώ με υπομονή, ευσυνειδησία, λογική και ελπίδα. Γι’ αυτό και εμβολιάστηκα χωρίς δισταγμό.

«Εγώ είμαι τα στολίδια μου, τα δαχτυλίδια μου και ό,τι πω» μας είχατε πει για τον εαυτό σας πριν από κάποια χρόνια. Ισχύει ακόμη;

Φυσικά και ισχύει και τώρα, μάλιστα, πολύ περισσότερο! Και τι θέλω να πω με αυτό; Οτι με τα χρόνια νιώθω πιο ασφαλής να είμαι ο εαυτός μου, αυτό που βλέπετε μπροστά σας, χωρίς να υπάρχει κάτι κρυφό, χωρίς πέπλα μυστηρίου, χωρίς να επιτρέπω ανυπόστατες φήμες γύρω από το πρόσωπό μου, την οικογένειά μου ή την πολιτική μου δραστηριότητα χάριν της δημοσιότητας και της αναγνωρισιμότητας. Σέβομαι και ακολουθώ τις υποχρεώσεις που η δραστηριότητά μου επιβάλλει και πιστεύω ότι αυτό είναι υποχρέωσή μου, στην οποία σας εξομολογούμαι ότι προσχωρώ με πολύ μεγάλη ευκολία.

Παρατηρώ ότι στις δημόσιες εμφανίσεις φοράτε συχνότατα μαντίλια στον λαιμό. Πόσα έχετε και γιατί αυτή η ενδυματολογική προτίμηση;

Πράγματι, φοράω πολύ συχνά μαντίλια και σχεδόν όλα είναι δώρα. Από αυτά ξεχωρίζω ένα συλλεκτικό μαντίλι για την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, δώρο των συνεργατών μου στο υπουργείο Παιδείας για την ονομαστική μου γιορτή. Όπως βλέπετε, τη λαϊκή πρόληψη, που συνοδεύει το μαντίλι ως δώρο, δεν την ενστερνίζομαι, το αντίθετο.

Αθλείστε;

Έχω να μπω σε γυμναστήριο από το 2000! Το γυμναστήριο της Βουλής δεν γνωρίζω καν πού βρίσκεται! Δεν καμαρώνω για αυτό, έχω όμως οχυρωθεί πίσω από τη δικαιολογία ότι δεν έχω χρόνο.

Ρόλος «γιαγιά». Θα μου μιλήσετε για αυτό; Εσείς γιαγιά;

Ναι, είμαι και εγώ γιαγιά και, μάλιστα, περήφανη γιαγιά μιας εγγονής 2 ετών και ενός εγγονού 40 ημερών. Γιαγιά με σύνδρομο στέρησης, μια και τα εγγόνια μου ζουν στο Λονδίνο, και με σύμμαχο και υποκατάστατο της επικοινωνίας την τεχνολογία, που στην περίοδο της πανδημίας κάλυψε το κενό της κουβέντας και της οπτικής επαφής.

Με ποιον ή ποια πολιτικό θα πίνατε ουζάκι στα περίφημα ουζάδικα του νομού σας;

Μια βόλτα μετά τσίπουρου στην παραλία του Βόλου είναι μια εμπειρία που τη συστήνω ανεπιφύλακτα σε όλους τους συναδέλφους πολιτικούς! Είναι μια μαγική πορεία η παραθαλάσσια διαδρομή, με το καλύτερο φινάλε να διαδραματίζεται με καλή παρέα σε κάποιο από τα ονομαστά τσιπουράδικα! Μέσα από τέτοιες συναθροίσεις οι άνθρωποι ερχόμαστε πιο κοντά, επικοινωνούμε πιο αληθινά, γνωριζόμαστε σε βάθος και είναι η χαρά της παρέας και η χαρά της ζωής που μας κάνουν καλύτερους, πληρέστερους και ευτυχέστερους.

Αν όμως πρέπει να διαλέξω, θα διάλεγα μαζί με τη Νίκη Κεραμέως να καλέσω και τον Ανδρέα Λοβέρδο, όχι γιατί διετέλεσε και αυτός υπουργός Παιδείας, αλλά γιατί, ως πιο εξωστρεφής και από τις δυο μας, θα συνέβαλε ώστε η συντροφιά -και η κουβέντα- να γίνει πιο χαλαρή.

Μάθετε πρώτοι τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τον κόσμο στο Google News του newsbreak. Ακολουθήστε το newsbreak σε Instagram, Facebook, Viber και Twitter.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ