Η «δημοκρατία» τα έλεγε για την εγκληματική διάλυση του ΟΣΕ

Η έρευνα της εφημερίδας πέρυσι τον Αύγουστο για την εγκατάλειψη του σιδηροδρόμου, η οποία αγνοήθηκε από κυβερνώντες και ιθύνοντες, ανέδειξε τις τεράστιες ευθύνες των υπευθύνων

Must Read

«Δεν θέλεις να ξέρεις…» ήταν η απάντηση του Κώστα Γενιδούνια, προέδρου των μηχανοδηγών, σε ερώτηση της «δημοκρατίας» τον Αύγουστο του 2022 για το τι μπορεί να προκαλέσει στο επιβατικό κοινό η τραγική, έως και εγκληματική, έλλειψη μέτρων για την ασφάλεια κίνησης των συρμών.

  • Από τον Νίκο Τσακανίκα

Τότε, στο πλαίσιο μεγάλης έρευνας που διεξήγαγε η εφημερίδα μας για την υποβάθμιση και εγκατάλειψη του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία αγνοήθηκε παντελώς από κυβερνώντες και ιθύνοντες, αναδείχθηκαν οι εγκληματικές ευθύνες των υπευθύνων. Αυτών που με τις αποφάσεις και τις πράξεις τους μετέτρεψαν το σιδηροδρομικό δίκτυο σε ένα απέραντο ναρκοπέδιο, έτοιμο ανά πάσα ώρα και στιγμή να «εκραγεί». Οπως και έγινε…

Κατάφεραν, δηλαδή, το… ακατόρθωτο: η σιδηροδρομική μεταφορά, που θεωρείται η ασφαλέστερη στον κόσμο, στη χώρα μας να αποτελεί τον υπ’ αριθμόν 1 κίνδυνο για κάθε επιβάτη!

Δυστυχώς, είχαμε από τότε επισημάνει πως τα συστήματα ασφαλείας, τα οποία έχουν πληρωθεί και εγκατασταθεί στο δίκτυο εδώ και πάνω από μία 15ετία, είτε λειτούργησαν για ελάχιστα χρόνια και μετά εγκαταλείφθηκαν είτε δεν λειτούργησαν ποτέ. Είχαμε τονίσει πως τα συστήματα φωτοσήμανσης τηλεδιοίκησης, τα οποία τοποθετήθηκαν γύρω στο 2003, λειτούργησαν για κάποια χρόνια -έως το 2008- και μετά σταμάτησαν. Αλλά και πως οι φωτεινοί σηματοδότες, που έχουν αφεθεί στο έλεος του Θεού, άλλοτε λειτουργούν και άλλοτε όχι.

Η δε επικοινωνία των μηχανοδηγών με τους σταθμάρχες για το τι θα συναντήσουν στο διάβα τους οι πρώτοι είναι σε… παλαιολιθικό στάδιο. Γίνεται μέσω ασυρμάτου και, όταν αυτός δεν λειτουργεί, τότε επιστρατεύονται τα… προσωπικά κινητά τηλέφωνα των μηχανοδηγών, που φροντίζουν να έχουν όσο το δυνατόν γεμάτη την μπαταρία, γιατί αποτελεί για αυτούς ζήτημα ζωής! Φυσικά, ακόμη και αυτή η επικοινωνία δεν είναι πάντα εφικτή, καθώς στη διαδρομή υπάρχουν τυφλά σημεία και σήραγγες. «Είμαστε οι μόνοι οδηγοί που οδηγούν κυριολεκτικά στα τυφλά» μας είχε πει τότε ο Κ. Γενιδούνιας…

Εφημερίδα «δημοκρατία», Αύγουστος 2022

Λεηλασία

Απευθείας αναθέσεις, διαγωνισμοί για «ημετέρους», ιδιώτες που, αντί να επενδύουν, καρπώνονται κρατικό χρήμα εκατοντάδων εκατομμυρίων, υποβάθμιση και εγκατάλειψη του ελληνικού σιδηροδρόμου, περικοπή δρομολογίων κ.ά. συνθέτουν το σκηνικό γύρω από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ). Πέρα από την υποβάθμιση και τη λεηλασία που έχει υποστεί η επιχείρηση (θα αναφερθούμε αναλυτικά παρακάτω) όλα αυτά τα χρόνια, υπάρχει και μια σημαντική παράμετρος με εθνική σημασία.

Συγκεκριμένα, από τον Ιούλιο του 2019 η γραμμή Δράμα – Αλεξανδρούπολη δεν λειτουργεί, καθώς το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι αρκετά υποβαθμισμένο. Το σοβαρό πρόβλημα που δημιουργείται είναι η αδυναμία έγκαιρης και άμεσης μεταφοράς στρατιωτικού υλικού (άρματα, πυρομαχικά κ.ά.) μεταξύ των στρατοπέδων που ανήκουν στο γεωγραφικό κομμάτι της Θράκης. Οταν απαιτηθεί μεταφορά στρατιωτικού υλικού, το τρένο, για να ανταποκριθεί και να φτάσουν σώοι και αβλαβή στον προορισμό τους προσωπικό και υλικά, κινείται με ρυθμούς… χελώνας, καθώς παραμονεύει ο κίνδυνος εκτροχιασμού λόγω της κακής κατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής. Και ο πιο αδαής κατανοεί πόσο σημαντική είναι η διόρθωση αυτής της ανορθογραφίας και πόσο εγκληματική είναι αυτή η συνεχιζόμενη κατάσταση.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή: Κάποτε ο ΟΣΕ ήταν ενιαίος και δημόσιος. Σήμερα έχει σπάσει σε τρία κομμάτια (ΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), που παραμένουν δημόσια και έχουν δημιουργηθεί τέσσερις ιδιωτικές εταιρίες που διαθέτουν τα τρένα για τα δρομολόγια. Κάποτε ο ΟΣΕ είχε 13.000 εργαζομένους. Σήμερα έχει 770, όταν στο ΦΕΚ που υπογράφει το αρμόδιο υπουργείο και αναφέρεται στο οργανόγραμμα της επιχείρησης γίνεται λόγος για 2.300 εργαζομένους. Κάποτε είχε δρομολόγια σχεδόν σε όλη την ηπειρωτική χώρα. Τώρα είναι λιγότερα και… αραιότερα. Για παράδειγμα, κάποτε η Πελοπόννησος καλυπτόταν σιδηροδρομικά σε όλη της την περίμετρο. Σήμερα καλύπτεται μόνο το βόρειο τμήμα, και αυτό μέχρι το Αίγιο.

Τρελά λεφτά

Οι απευθείας αναθέσεις και οι… εξωφρενικοί διαγωνισμοί ακόμη και για αχρείαστες υπηρεσίες σε μια επιχείρηση έχουν την «τιμητική» τους και στον ΟΣΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε από τον ΟΣΕ προ μηνών και αφορά «συμβουλευτικές υπηρεσίες για την κατάρτιση προκήρυξης πλήρωσης των θέσεων εργασίας για τον ΟΣΕ», με το ποσό να φτάνει τα 35.960 ευρώ! Ο ΟΣΕ, δηλαδή, ζητά από εταιρία να του υποδείξει πώς και με ποιον τρόπο θα προσλάβει προσωπικό που ο ίδιος χρειάζεται και γνωρίζει επακριβώς τις ανάγκες!

Ανάλογη… έμπνευση αποτελεί ένας διαγωνισμός πριν από δύο μήνες που αφορούσε την πρόσληψη παροχής υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για λογαριασμό του Σπυρίδωνος Πατέρα, προέδρου του Δ.Σ. και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, με το ποσό των 34.720 ευρώ για ένα έτος! Δηλαδή, ένας διευθύνων σύμβουλος που έχει μια στρατιά συμβούλων χρειάστηκε έναν ακόμα… εξωτερικό (επαναλαμβάνουμε, για έναν χρόνο) για «υποβοήθηση», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στον διαγωνισμό, «προκειμένου αυτός να τον συνδράμει υποστηρικτικά και συμβουλευτικά στην αντιμετώπιση κρίσιμων τεχνικών και διαχειριστικών θεμάτων του οργανισμού».

Άλλος ένας σύμβουλος -προ ημερών αποφασίστηκε αυτό- ετοιμάζεται να προσφέρει «υπηρεσίες χρηματοοικονομικού συμβούλου στο πλαίσιο προετοιμασίας του φακέλου του έργου «Ψηφιακός μετασχηματισμός του δικτύου του ΟΣΕ». Για έναν με δύο μήνες θα εισπράξει το ποσό των 22.320 ευρώ. Και η πρακτική αυτή συνεχίζεται χωρίς σταματημό…

Τα συστήματα ασφαλείας, τα οποία έχουν πληρωθεί, δεν λειτούργησαν ποτέ

Δεν υπάρχει σημείο στην ελληνική επικράτεια από όπου περνάει ο σιδηρόδρομος και οι κάτοικοι να μην εκφράζουν παράπονα και δυσαρέσκεια για το κόψιμο δρομολογίων, ελάττωση πολλών από αυτών αλλά και καθυστερήσεις εξαιτίας των τραγικών έως και εγκληματικών ελλείψεων για την ασφάλεια των συρμών.

Τα συστήματα ασφαλείας, τα οποία έχουν πληρωθεί και εγκατασταθεί στο δίκτυο εδώ και πάνω από μία 15ετία, είτε λειτούργησαν για ελάχιστα χρόνια και μετά εγκαταλείφθηκαν είτε δεν λειτούργησαν ποτέ, όπως το λεγόμενο ETCS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών), το οποίο καθιστά δυνατή τη διαβίβαση στον μηχανοδηγό πληροφοριών αλλά και τον έλεγχο τήρησης της επιτρεπόμενης ταχύτητας, ώστε να μην μπορεί να την υπερβεί. Αντίθετα, τα συστήματα φωτοσήμανσης – τηλεδιοίκησης, τα οποία τοποθετήθηκαν γύρω στο 2003 λειτούργησαν για κάποια χρόνια, έως το 2008, και μετά σταμάτησαν.

Κάποτε υπήρχε και οπτική ίνα κατά μήκος των γραμμών για να μπορούν οι επιβάτες στοιχειωδώς να κάνουν χρήση του internet (ειδικά για αυτούς που ταξιδεύουν μεγάλες αποστάσεις) ή ακόμα και του κινητού τηλεφώνου. Μάλιστα, αυτή η οπτική ίνα ξηλώθηκε από το 2010, καθώς από την έλλειψη μέτρων προστασίας της περιουσίας του ΟΣΕ επιτήδειοι την έκλεβαν… κομματιαστά, μέχρι που τη σάρωσαν ολόκληρη.

Εν κατακλείδι: Στις προηγμένες κοινωνίες το τρένο αποτελεί σημείο αναφοράς στα μέσα μαζικής μεταφοράς μιας χώρας. Στην Ελλάδα, αντίθετα, είναι ο παρίας. Και όλα αυτά, όταν η σιδηροδρομική μεταφορά θεωρείται ως η ασφαλέστερη μέθοδος μεταφοράς στον κόσμο, η πιο φτηνή σε κόστος λειτουργίας και η πιο φιλική προς το περιβάλλον.

Κρατικοδίαιτοι (με επιδοτήσεις) οι νέοι ιδιώτες

Σε σκάνδαλο με πολλές πτυχές εξελίσσεται τελικά η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έγινε το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τη δικαιολογία πως το Δημόσιο πρέπει να πάψει να φορτώνεται τις ζημιές των σιδηροδρόμων. Η εταιρία είναι πλέον ιδιωτική, ανήκει στον όμιλο των ιταλικών σιδηροδρόμων (FSI Trenitalia), αλλά συνεχίζει να επιβαρύνει το ελληνικό κράτος, αντί να επενδύει για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Στη νέα συμφωνία, που υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο μεταξύ Δημοσίου – FSI Trenitalia, προβλέπεται ότι το ελληνικό κράτος θα δώσει στον ιταλικό όμιλο επιχορήγηση 750.000.000 ευρώ για να εκτελεί σιδηροδρομικά δρομολόγια που ανήκουν στην «άγονη γραμμή» την επόμενη 15ετία, καθώς και για ανανέωση – εκσυγχρονισμό των επιβατικών συρμών.

Το «κόλπο» με τα νοικιασμένα τρένα της ΓΑΙΟΣΕ

Προκλητικοί και σκανδαλώδεις είναι και οι όροι της συμφωνίας για εκσυγχρονισμό των συρμών, προκειμένου να αναβαθμιστεί η ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποκτήσει 10 νέα υδρογονοκίνητα τρένα και άλλα 10 ηλεκτροκίνητα. Ομως οι συρμοί αυτοί δεν θα αγοραστούν από την εταιρία που ανήκει τώρα στους Ιταλούς, αλλά θα… νοικιαστούν. Θα τους αγοράσει για λογαριασμό του Δημοσίου η ΓΑΙΟΣΕ, που ανήκει στο Υπερταμείο και γι’ αυτό εξαιρείται από τους κανόνες κρατικών προμηθειών – μπορεί δηλαδή να κάνει αγορές χωρίς μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Η εταιρία θα νοικιάζει τα τρένα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα πληρώνει το «ενοίκιο» με τα λεφτά της κρατικής επιδότησης. Με τον τρόπο αυτόν οι Ιταλοί θα αποφύγουν αυτό το οποίο υπόσχονταν: επενδύσεις…

Επιπρόσθετα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταστρατηγεί με τον τρόπο της και τη συμφωνία για την εκτέλεση δρομολογίων που αφορούν την άγονη γραμμή -για τα οποία επιδοτείται με τα 750.000.000 ευρώ-, ακυρώνοντας πολλά εξ αυτών με το πρόσχημα ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι προβληματικό. Ετσι «καταργεί» πολλά δρομολόγια ή τα συρρικνώνει σε μεγάλο βαθμό, όπως το πολύ σημαντικό Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Αντί λοιπόν να κάνει τρία δρομολόγια την ημέρα, για τα οποία επιδοτήθηκε, πραγματοποιεί μόλις ένα τη Δευτέρα και ένα την Παρασκευή. Αντί για 15 δρομολόγια, δηλαδή, κάνει μόλις δύο!

Οι απευθείας αναθέσεις προς τέρψη των εργολάβων 

Οι απευθείας αναθέσεις αποτελούν άλλο ένα χαρακτηριστικό του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο ΟΣΕ, προς μεγάλη… τέρψη των εργολάβων. Μάλιστα, επειδή το όριο υποχρέωσης διαγωνισμού είναι πάνω από 30.000 ευρώ, «φροντίζουν» κάθε φορά το ποσό να φτάνει, ως… διά μαγείας, λίγα ευρώ παρακάτω για να προχωρήσει η… δουλειά.

Ο καθαρισμός των χόρτων σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, διαβάσεις κ.α. είναι μια επικερδής διαδικασία για πάσης φύσεως εργολάβους. Για να μη μακρηγορούμε, στο πλαίσιο αυτό ο ΟΣΕ ενέκρινε με απευθείας ανάθεση για τον μήνα Ιούνιο εργασίες εκχόρτωσης δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

  • Δαπάνη ύψους 29.930,00 € (χωρίς ΦΠΑ) για την παροχή υπηρεσίας «Εκχόρτωση – Εκθάμνωση σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων για βελτίωση ορατότητας και προστασία συστήματος ηλεκτροκίνησης στην ανοιχτή γραμμή και στους σταθμούς του προαστιακού Αθηνών μεταξύ Σ.Σ. Κιάτου – Σ.Σ. Αεροδρομίου».
  • Απευθείας ανάθεση νούμερο 2: «Εγκρίνουμε τη δαπάνη ύψους 29.880,00 € (χωρίς ΦΠΑ) για την παρoχή υπηρεσίας ”Εκχόρτωση – εκθάμνωση σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων για βελτίωση ορατότητας και προστασίας Η/Μ συστημάτων λόγω βλάστησης από Σ.Σ. Πειραιά έως Σ.Σ. Οινόης, μετά του κλάδου της προς Σ.Σ. Χαλκίδας».
  • Απευθείας ανάθεση νούμερο 3: «Εκχορτώσεις, εκθαμνώσεις και αποκλαδώσεις δέντρων σε Σιδηροδρομικούς Σταθμούς και Ισόπεδες Διαβάσεις του ΟΣΕ, δικαιοδοσίας ΔΙΣΥΓ/ΥΓΜΘ/ΤΑΛ», ύψους 29.200 ευρώ».
  • Απευθείας ανάθεση νούμερο 4. «Εγκρίνουμε τη δαπάνη ύψους 29.000,00 € (χωρίς ΦΠΑ), που αφορά εκχορτώσεις, εκθαμνώσεις και αποκλαδώσεις δέντρων στις ισόπεδες διαβάσεις στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στο τμήμα συντήρησης γραμμής Θεσσαλονίκης».

Ολες, δηλαδή, ακολουθούν συγκεκριμένο μοτίβο: είναι απευθείας αναθέσεις με κάτι λιγότερο από 30.000 ευρώ, για ευνόητους λόγους. Και ο κατάλογος συνεχίζεται όχι μόνο με τις εκχορτώσεις των γραμμών, αλλά και με τη φύλαξη εγκαταστάσεων με drone, καθώς και με άλλες δραστηριότητες της επιχείρησης…

Μετ’ εμποδίων τα ταξίδια στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη

Ακόμη και η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η οποία θεωρείται -από τους υπευθύνους της εταιρίας- ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει ο ελληνικός σιδηρόδρομος σε συνδυασμό με τα τρένα που εκτελούν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, παρουσιάζει πολλαπλά προβλήματα, καθώς οι συρμοί ακινητοποιούνται και οι επιβάτες ταλαιπωρούνται.

Μόλις στα τέλη Ιουλίου, λίγο μετά τις 5 το απόγευμα, το πολυδιαφημισμένο «Λευκό Βέλος», το γρήγορο τρένο της εταιρίας, ξεκίνησε από την Αθήνα το ταξίδι του με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, αλλά ακινητοποιήθηκε έξω από την πρωτεύουσα, κοντά στον σταθμό της Δεκέλειας. Πρόκειται τουλάχιστον για την τρίτη φορά που σημειώνεται βλάβη σε ένα απ’ αυτά τα τρένα το τελευταίο διάστημα. Οι περίπου 130 επιβάτες αναγκάστηκαν να κατευθυνθούν προς τα… χωράφια, αναζητώντας κάποια σκιά, καθώς ούτε ο κλιματισμός λειτουργούσε στο ακινητοποιημένο τρένο. Το κωμικοτραγικό είναι πως το δεύτερο τρένο, που έσπευσε για να πάρει τους επιβάτες του «Λευκού Βέλους» και να συνεχίσει προς Θεσσαλονίκη, λίγα λεπτά αργότερα ακινητοποιήθηκε και αυτό στο ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), καθώς έσπασαν οι παντογράφοι και υπήρξε απώλεια ηλεκτροκίνησης σε μεγάλο τμήμα του δικτύου.

Τελικά αναγκάστηκε να επιστρατευτεί και τρίτο τρένο, με ντιζελομηχανή αυτή τη φορά, καθώς η ηλεκτροκίνηση επί της ουσίας κατέρρευσε. Η ταλαιπωρία των επιβατών χτύπησε «κόκκινο», ενώ και στα υπόλοιπα δρομολόγια υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις.

Αντίστοιχα προβλήματα παρουσιάστηκαν και στα δρομολόγια του «Ασημένιου Βέλους». Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο πρόβλημα καταγράφηκε λίγες ημέρες μετά τα εγκαίνια (15 Μαΐου 2022) της πρώτης διαδρομής του ETR (Elettro Treno Rapido), στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Το αποτέλεσμα ήταν λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, στο Πλατύ, ο συρμός που εκτελούσε το βραδινό δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα να συνεχίσει το ταξίδι με πολύ χαμηλές ταχύτητες για λόγους ασφαλείας, καθώς παρουσίασε αστοχία στα ηλεκτρικά συστήματα.

Διαβάστε ακόμα:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This