«Θαλασσοταραχή» λόγω αστάθειας στη Μέση Ανατολή – Αγωνία για τον Έλληνα δόκιμο πλοίαρχο του St Nikolas που κατελήφθη στον Κόλπο του Ομάν

Τι λένε οι ελληνικές Αρχές και τι η εταιρεία – Η «αμαρτωλή» ιστορία του πρώην Suez Rajan και η εμπλοκή του Ιράν

Must Read

Η βρετανική στρατιωτική υπηρεσία Maritime Trade Operations του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO), η οποία παρέχει προειδοποιήσεις στους ναυτικούς στη Μέση Ανατολή, ανέφερε ότι το περιστατικό κατάληψης ξεκίνησε νωρίς το πρωί στα ύδατα μεταξύ Ομάν και Ιράν, σε μια περιοχή που διέρχεται από πλοία που εισέρχονται και εξέρχονται από τα στενά του Ορμούζ, το στενό του Περσικού Κόλπου από το οποίο διέρχεται το ένα πέμπτο του συνόλου του πετρελαίου που διακινείται παγκοσμίως.

 

Σύμφωνα με την UKMTO, αριθμός «μη εξουσιοδοτημένων» ατόμων που φορούσαν μαύρες στολές και μάσκες στρατιωτικού τύπου, επιβιβάστηκαν σε πλοίο στον Κόλπο του Ομάν, με το TankerTrackers.com να επιβεβαιώνει ότι το εν λόγω πλοίο είναι το St. Nikolas, παλαιότερα γνωστό ως Suez Rajan.

Ένα τάνκερ με πλούσια ιστορία…

πηγή: UKTMO

Η UKTMO περιέγραψε μάλιστα ότι έλαβε μια αναφορά από τον υπεύθυνο ασφαλείας του πλοίου, ότι άκουγε «άγνωστες φωνές μέσω τηλεφώνου» μαζί με τον καπετάνιο του πλοίου.

Αγωνία για τον Έλληνα ναυτικό – Τι λέει η ναυτιλιακή εταιρεία

Όπως αναφέρει η ενημέρωση από το Υπουργείο Ναυτιλίας, μεταξύ των μελών του πληρώματος του St Nikolas (18 Φιλιππινέζοι) είναι και ένας Έλληνας δόκιμος πλοίαρχος.

Μαζί με το Υπουργείο Εξωτερικών, το Υπουργείο Ναυτιλίας προσπαθεί να επικοινωνήσει με το πλοίο για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πληρώματος και του Έλληνα ναυτικού.

 

Η διαχειρίστρια εταιρεία της του M/T St Nikolas, Empire Navigation, επιβεβαίωσε μέσω εκπροσώπου της στο Arab News ότι έχασε την επαφή περίπου στις 06:30 ώρα Ελλάδας «κι ενώ αυτό έπλεε στα ανοικτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το πλοίο έχει συνολικά 19 μέλη πληρώματος: 18 Φιλιππινέζους και έναν ελληνικής υπηκοότητας. Είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 κμ αργού πετρελαίου με προορισμό την Αλιάγκα της Τουρκίας, μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Ο ναυλωτής του πλοίου είναι η Tupras (σ.σ. τουρκική εταιρεία που λειτουργεί τέσσερα διυλιστήρια)».

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Empire Navigation, η εταιρεία «έχει ενεργοποιήσει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης, έχει ειδοποιήσει τις αρμόδιες αρχές και καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το St. Nikolas».

«Αυτό είναι το πλοίο που κατασχέθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση πέρυσι με το φορτίο 1 εκατομμυρίου βαρελιών ιρανικού πετρελαίου, το οποίο στη συνέχεια παραδόθηκε στο Χιούστον του Τέξας», ανέφερε το TankerTrackers.com αναγνωρίζοντας το δεξαμενόπλοιο που κατελήφθη.

Το περιστατικό έλαβε χώρα σε ύδατα μεταξύ Ομάν και Ιράν (50 μίλια μακριά από τις ακτές του Ομάν), λίγο έξω από το Στενό του Ορμούζ, με τους συμβούλους ναυτιλιακής ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου Ambrey να μιλούν για έξι άτομα που ενεπλάκησαν στην επιβίβαση έχοντας καλύψει τις κάμερες του πλοίου ταυτόχρονα.

Σύμφωνα με την αναφορά της Ambrey, το δεξαμενόπλοιο φέρεται να κατευθυνόταν προς το Bandar- e-Jask του Ιράν.

Πρόκειται για την πιο πρόσφατη επίθεση στην εμπορική ναυτιλία σε μια περίοδο ακραίας αστάθειας, αυτούς τους τρεις μήνες από όταν  ξεκίνησε ο πόλεμος ΙσραήλΧαμάς που «προσέλκυσε» τους Χούθι από την Υεμένη, με την υποστήριξη της ιρανικής δύναμης πυρός και πληροφοριών, στη σύγκρουση.

Η «αμαρτωλή» ιστορία του St. Nikolas

Μετά την κατάρρευση της πυρηνικής συμφωνίας του Ιράν, τα ύδατα γύρω από το στενό είδαν μια σειρά κατασχέσεων πλοίων από το Ιράν, καθώς και επιθέσεις με στόχο τη ναυτιλία.

Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους κατάσχουν φορτία ιρανικού πετρελαίου από το 2019. Αυτό οδήγησε σε μια σειρά επιθέσεων στη Μέση Ανατολή που αποδίδονται στην Ισλαμική Δημοκρατία, καθώς και σε κατασχέσεις πλοίων από ιρανικές στρατιωτικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις, που απειλούν την παγκόσμια ναυτιλία.

Το St.Nikolas βρέθηκε στο επίκεντρο τον Φεβρουάριο του 2022, όταν η ομάδα United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτευόταν πως το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν.

Το suezmax που κατασκευάστηκε το 2011 ανήκει, ή τουλάχιστον ανήκε ως Syez Rajan, στην ελληνικών συμφερόντων εταιρεία Empire Navigation. Τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, η Empire Navigation παραδέχτηκε ότι παραβίασε τις αμερικανικές κυρώσεις στέλνοντας ένα φορτίο ιρανικού αργού πετρελαίου στο ίδιο πλοίο.

Suez Rajan

Συγκεκριμένα, τον Απρίλιο του περασμένου έτους, η Ουάσιγκτον κατέλαβε το δεξαμενόπλοιο, αφού συνελήφθη να μεταφέρει πετρέλαιο ανοιχτά της Σιγκαπούρης.

Για μήνες, το πλοίο καθόταν στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση.

Το Suez Rajan εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο, το οποίο απελευθέρωσε το πετρέλαιο του στο Χιούστον, ως μέρος μιας εντολής του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης.

Μετά τη σύλληψη, η Empire Navigation σύναψε τον Σεπτέμβριο του 2023 μια συμφωνία αναβολής δίωξης με τις ΗΠΑ, δεσμευόμενη να μεταφέρει περίπου 800.000 βαρέλια παράνομου ιρανικού αργού στις ΗΠΑ για κατάσχεση.

Δημόσια έγγραφα έδειχναν ότι η εταιρεία με έδρα την Αθήνα είχε ομολογήσει την ενοχή της για λαθρεμπόριο αργού που υπόκειται σε κυρώσεις και συμφώνησε σε πρόστιμο 2,45 εκατομμυρίων δολαρίων και τρία χρόνια αναστολής.

Η δράση κατά της Empire Navigation αντιπροσώπευε τότε την πρώτη δημόσια παραδοχή από τις αρχές των ΗΠΑ ότι το φορτίο του πλοίου είχε κατασχεθεί.

Το Ιράν στα τέλη Απριλίου-αρχές Μαΐου του 2023 απάντησε στη σύλληψη, καταλαμβάνοντας δύο δεξαμενόπλοια στα στενά του Ορμούζ μέσα σε διάστημα μιας εβδομάδας. Το υπό σημαία Μάρσαλ suezmax Advantage Sweet και το ελληνόκτητο VLCC Niovi (της εταιρείας ελληνικών συμφερόντων Altomare).

Niovi

Θαλασσοταραχή στην παγκόσμια ναυτιλία

Η επιβίβαση στο St Nikolas ακολουθεί μια περίοδο τεράστιας αστάθειας για την εμπορική ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, με ένα σημαντικό τμήμα του εμπορικού στόλου να επιλέγει να πλεύσει μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, λόγω των φόβων ότι θα στοχοποιηθεί από το Ιράν και τους Χούτι, οι οποίοι έχουν επιτεθεί συνολικά σε 26 πλοία από τις αρχές Νοεμβρίου.

Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών ζήτησε την Τετάρτη από τους αντάρτες της Υεμένης να τερματίσουν αμέσως τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και προειδοποίησε κατά της κλιμάκωσης των εντάσεων, ενώ στήριξε τον διεθνή συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ που υπερασπίζεται πλοία, με περαιτέρω λεπτομέρειες για τις πιο σοβαρές επιθέσεις που έχουν συμβεί μέχρι σήμερα.

Ο υπουργός Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, Γκραντ Σαπς, περιέγραψε τις επιθέσεις στο αντιτορπιλικό HMS Diamond το οποίο ενεπλάκη σε επιθέσεις στη νότια Ερυθρά Θάλασσα την Τρίτη, ως «τη μεγαλύτερη επίθεση σε πολεμικό πλοίο του Βασιλικού Ναυτικού εδώ και δεκαετίες».

*πηγή κεντρικής φωτογραφίας: www.marinetraffic.com

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This