Η εφημερίδα που βύθισε ένα υποβρύχιο και… σκότωσε τα 40 μέλη του πληρώματος του!

Μια απίστευτη ιστορία από το μακρινό 1931 και οι αιτίες που οδήγησαν στη μεγαλειώδη αυτή «γκάφα»

Must Read

Στις 10 Μαΐου 1931 είχε προαναγγείλει την έκδοσή της μια νέα εφημερίδα ενός παλαιού εκδότη. Λεγόταν «Πρώτη», είχε κάνει μεγάλη διαφημιστική καμπάνια και έξω από τα γραφεία της μέρες νωρίτερα μεγάφωνα έκαναν γνωστή την κυκλοφορία της στους περαστικούς.

Εκδότης της ήταν ο Ιωάννης Χαλκοκονδύλης που παλαιότερα εξέδιδε τη «Νέα Ημέρα της Τεργέστης» που από την Ιταλία είχε… μετακομίσει στην Αθήνα.

Η είδηση ότι στο πρώτο της φύλλο θα είχε 24 σελίδες μεγάλου σχήματος σήμανε συναγερμό στις ανταγωνίστριες εφημερίδες που δεν ήθελαν να χάσουν την παραμικρή είδηση.

Η «Πρώτη» κυκλοφόρησε την Κυριακή 10 Μαΐου με 24 σελίδες μεγάλου σχήματος, αριθμό ρεκόρ για την εποχή, αφού οι εφημερίδες περιορίζονταν σε 6 ή 8 πυκνογραμμένες σελίδες μεγάλου σχήματος και σε εξαιρετικές περιπτώσεις 12 ή 16.

Την ίδια εποχή γινόταν συζήτηση για το νέο νόμο περί Τύπου με περιορισμούς στις προσφορές των εφημερίδων που προσέφεραν βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, αλλά και χρηματικά βραβεία με τη μορφή λαχείων.

Μέσα σε αυτό το κλίμα την ίδια μέρα που κυκλοφόρησε η νέα εφημερίδα, η «Ακρόπολις» κυκλοφορούσε στην τελευταία σελίδα με την ένδειξη «έκτακτη έκδοση» με μια είδηση σοκ.

Ανέφερε ότι το υποβρύχιο «Νηρεύς» που δεκατρείς μήνες νωρίτερα είχε παραδοθεί από τα γαλλικά ναυπηγεία της Ναντ στην Ελλάδα είχε βυθιστεί αύτανδρο στη διάρκεια γυμνασίων του Στόλου στο Ιόνιο Πέλαγος.

Η περιγραφή της εφημερίδας ήταν συγκλονιστική. Ανέφερε ότι το υποβρύχιο είχε αποπλεύσει από το Κατάκολο, είχε προγραμματιστεί να ρίξει τορπίλες στο πετρελαιοφόρο «Ήφαιστος» κοντά στο Αργοστόλι, αλλά λίγο μετά τον απόπλου του εξαφανίστηκε. Ο ασύρματος δεν απαντούσε στις κλήσεις των άλλων πλοίων και υποβρυχίων που συμμετείχαν στην άσκηση.

Μάλιστα τονιζόταν ότι, πιθανότητα, δεν μπορούσε να αναδυθεί και με δεδομένο ότι δεν είχε τη δυνατότητα να μείνει περισσότερο από οκτώ ώρες κάτω από το νερό, τα 40 μέλη του πληρώματος είχαν πεθάνει από έλλειψη οξυγόνου!

Το υποβρύχιο «Νηρεύς»

Μαλιστα στο «ρεπορτάζ» υπήρχαν δύο ακόμα πληροφορίες που ενίσχυσαν την άποψη του δυστυχήματος.

Η πρώτη, ότι ξεκίνησαν από το Νέο Φάληρο υδροπλάνα για να ερευνήσουν την περιοχή του Πατραϊκού κόλπου για την ανεύρεση του υποβρυχίου.

Η δεύτερη, ότι λίγες μέρες νωρίτερα σε αντίστοιχα γυμνάσια το ίδιο υποβρύχιο παρουσίασε πρόβλημα στην ανάδυση του στην επιφάνεια της θάλασσας που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη δυσκολία.

Η αλήθεια είναι ότι σταθμοί ασυρμάτου είχαν πιάσει αναπάντητα σήματα των πλοίων που μετέχουν της άσκησης προς τον «Νηρέα». Ένας από αυτούς ήταν και ο σταθμός του Βοτανικού από τον οποίο ξεκίνησε η σχετική φημολογία.

Ξημερώματα Κυριακής, στις 3.15 ο υπουργός Συγκοινωνιών Λαδάς στέλνει τηλεγράφημα στο θωρηκτό «Αβέρωφ» να του αναφέρει εάν υπήρξε κάποιο πρόβλημα.

Στις 5.15 ο πλοίαρχος του «Αβέρωφ» Δεμέστιχας απαντά ότι όλα τα πλοία, και ο «Νηρέας» φυσικά έχουν επιστρέψει στο Αργοστόλι.

Η εφημερίδα όμως είχε κυκλοφορήσει και καθώς τότε δεν υπήρχαν ραδιόφωνο, πολύ περισσότερο «ίντερνετ» έξω από το υπουργείο Ναυτικών άρχισαν να καταφθάνουν μέλη των οικογενειών του πληρώματος, αλλά και φίλοι τους για να μάθουν λεπτομέρειες της πρωτοφανούς για τα ναυτικά χρονικά της χώρας… τραγωδίας!

Την εποχή εκείνη υπήρχε σαφής διαχωρισμός σε πρωινές και απογευματινές εφημερίδες. Οι πρωινές κυκλοφορούσαν νωρίς το πρωί και οι απογευματινές μετά τις 12 το μεσημέρι με την ύλη τους να «κλείνει» το πρωί της ίδιας μέρας.

Με δεδομένο ότι, τότε, οι εφημερίδες κυκλοφορούσαν επτά μέρες την εβδομάδα, οι απογευματινές εφημερίδες γνώριζαν και το ρεπορτάζ της Ακροπόλεως, αλλά και τις σχετικές κυβερνητικές ανακοινώσεις το πρωί της Κυριακής

Πρωτοσέλιδο της «Βραδυνής»

 

Και οι πρωινές εφημερίδες της 11ης Μαΐου δεν… πήγαν πίσω στην κριτική κατά της Ακροπόλεως.

Από την εφημερίδα «Πατρίς»
Από την εφημερίδα «Ελληνική»

Η «Ακρόπολις» την επόμενη μέρα. Δευτέρα 11 Μαΐου προσπάθησε να ανασκευάσει στηριζόμενη στις φήμες που κυκλοφορούσαν από το προηγούμενο βράδυ, ενώ μια μέρα μετά (Τρίτη) σε πρωτοσέλιδο άρθρο της έριχνε την ευθύνη σε έναν «αναπλήρωματικό συντάκτη», ο οποίος «από επιπολαιότητα, απειρία και υπερβάλλοντα ζήλο» ανέγραψε την είδηση με την προσθήθηκη ότι ήδη είχε απολυθεί.

Η «γκάφα» δεν κατάφερε να επηρεάσει κυκλοφοριακά την «Ακρόπολη» που συνέχισε τις υψηλές της κυκλοφοριακές επιδόσεις.

***Η «Πρώτη» δεν κατάφερε να συγκινήσει το βενιζελικό κοινό στο οποίο απευθυνόταν, σε ένα χώρο που κυριαρχούσαν το «Ελεύθερον Βήμα» του Δημητρίου Λαμπράκη και η «Πατρίς» του Σπύρου Σίμου. Ο εκδότης της Ιωάννης Χαλκοκονδύλης, γόνος βυζαντινής οικογένειας, αργότερα εξέδωσε τη «Νέα Ημέρα» ως εβδομαιδιαία και στη συνέχεια αποσύρθηκε από τα κοινα.

***Το «Νηρεύς» στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο πήρε μέρος σε πολλές πολεμικές επιχειρήσεις βυθίζοντας ιταλικά πλοία. Αποσύρθηκε το 1947 κι αντί να διαφυλαχθεί ως τεκμήριο του ναυτικού αγώνα εκποιήθηκε το 1952!

***Ο κυβερνήτης του Νηρέα Στέφανος Τσιριμώκος (1899-1976) ήταν αδελφός του πολιτικού Ηλία Τσιριμώκου. Καταδικάστηκε δύο φορές σε θάνατο για τη συμμετοχή του στο βενιζελικό κίνημα του 1935 και αργότερα στα γεγονότα του Ναυτικού στη Μέση Ανατολή. Οι ποινές φυσικά δεν εκτελέστηκαν όπως δείχνει και η ημερομηνία θανάτου του.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This