Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2021

Η Cosco ζητά τη μεταβίβαση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ χωρίς να έχει κάνει τις προβλεπόμενες επενδύσεις

Οι επενδύσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί αν και υπολείπονται εννέα μήνες από τη λήξη της προθεσμίας.

Δεν πέρασαν τρία 24ωρα από την «κήρυξη πολέμου» στην Cosco από τον Βαγγέλη Μαρινάκη ο οποίος κατήγγειλε πως «θα ρημάξει η πόλη» από τις επενδύσεις της και οι Κινέζοι πέρασαν στην αντεπίθεση, ζητώντας ουσιαστικά τη μεταβίβαση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, χωρίς να έχει προχωρήσει στα προβλεπόμενα έργα στο λιμάνι.

  • Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος

Μόλις τρεις ημέρες μετά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά όπου ο πρώτος σε σταυρούς δημοτικός σύμβουλος Βαγγέλης Μαρινάκης πρότεινε την απαγόρευση διέλευσης φορτηγών για την επέκταση του επιβατηγού λιμανιού στην Πειραϊκή, οι Κινέζοι της Cosco με επιστολή τους με ημερομηνία 23-11-2020, επιρρίπτουν ευθύνες στο Ελληνικό Δημόσιο για την μέχρι σήμερα αποτυχία υλοποίησης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων, τις οποίες η κινέζικη εταιρεία είναι υποχρεωμένη να ολοκληρώσει το αργότερο μέχρι τον Αύγουστο 2021.

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του ν. 4404/2016, με τον οποίο κυρώθηκε με υπερκομματική πλειοψηφία η νέα σύμβαση παραχώρησης ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και την ιδιωτικοποιημένη ΟΛΠ ΑΕ, η μεταβίβαση ποσοστού 67% των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ στην αγοράστρια COSCO SHIPPING θα γίνει σε δυο στάδια.

Αρχικά, μεταβιβάστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 51% των μετοχών και μετά την υλοποίηση των επενδύσεων θα γινόταν και η μεταβίβαση του υπόλοιπου 16%.

Η αγοράστρια COSCO SHIPPING έχει στη διάθεση της πέντε χρόνια από τη μεταβίβαση των μετοχών τον Αύγουστο του 2016 μέχρι τον Αύγουστο 2021, προκειμένου να ολοκληρώσει τις Υποχρεωτικές Επενδύσεις.

Οι επενδύσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί αν και υπολείπονται εννέα μήνες από τη λήξη της προθεσμίας.

Τα έργα για την κατασκευή δύο νέων θέσεων κρουαζιεροπλοίων έχει καθυστερήσει λόγω των αντιδράσεων των κατοίκων για την επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή.

Οι Κινέζοι συνέχιζαν τα έργα.

Όμως αντέδρασαν τελικά προχθές, Δευτέρα, μόλις τρεις ημέρες μετά τη δημόσια τοποθέτηση του πρώτου σε σταυρούς δημοτικό σύμβουλο, εφοπλιστή και ιδιοκτήτη μέσων ενημέρωσης Βαγγέλη Μαρινάκη που πρότεινε την απαγόρευση διέλευσης των φορτηγών που απαιτούνται για τις χωματουργικές εργασίες στο λιμάνι.

Μάλιστα στην επιστολή επισημαίνεται αναλυτικά η άρνηση του Δήμου Πειραιά επί έξι μήνες να εγκρίνει τους περιβαλλοντικούς όρους εκτέλεσης των έργων.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στις διαπραγματεύσεις που είχαν οι Κινέζοι με το δήμαρχο Γιάννη Μώραλη.

Καταλήγοντας στην επιστολή η Cosco Shipping θέτει στο Ελληνικό Δημόσιο προθεσμία δύο μηνών για να συμφωνήσει ότι οι απολειπόμενες μετοχές θα μεταβιβαστούν, αν και δεν έχουν υλοποιηθεί οι προβλεπόμενες επενδύσεις.

Μάλιστα η επιστολή καταλήγει με μαύρα μπολνταρισμένα γράμματα πως επιφυλάσσονται επί παντός νομίμου δικαιώματος τους, αφήνοντας να εννοηθεί πως σε διαφορετική διαδικασία θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη.

Από την πλευρά της κυβέρνησης επικρατεί «μούδιασμα» εδώ και τρεις ημέρες και ουδείς αρμόδιος κυβερνητικός αξιωματούχος έχει πάρει θέση στο …τελεσίγραφο δύο μηνών των Κινέζων.

Ο μόνος που αντέδρασε ήταν ο πρώην διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων και νυν εκπρόσωπος του Παρατηρητηρίου Διαφάνειας Λιμενικού Συστήματος Δημοσθένης Μπακόπουλος ο οποίος έστειλε σχετική επιστολή προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, τους βουλευτές, τους προέδρους της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, καταγγέλλοντας τη μεθοδολογία, με την οποία η COSCO SHIPPING επέλεξε να διαχειριστεί την προθεσμία υλοποίησης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων.

Οι… γαμπροί του εργολάβου και οι καθυστερήσεις στα έργα

Στην επιστολή του ο κ. Μπακόπουλος αναφέρεται στους ισχυρισμούς των Κινέζων, απαντώντας δεικτικά:

«Δε φταίνε οι μελετητές, που συνέγραψαν την ΜΠΕ (πρόκειται για τους εξ αγχιστείας συγγενείς του εργολάβου, που υλοποιεί έργο περιλαμβανόμενο σε αυτήν!), φταίει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έκρινε το περιεχόμενό της ανεπαρκές και δεν την ενέκρινε. Ο μελετητής, όμως, δεν αντικαταστάθηκε από την ΟΛΠ ΑΕ. Παρέμεινε ίδιος…και τώρα φταίνε τα Υπουργεία…

Δε φταίνε οι μελετητές του έργου του Προβλήτα Κρουαζιέρας (πρόκειται για τους εξ αγχιστείας συγγενείς του εργολάβου, που το υλοποιεί), αλλά ο Δήμος Πειραιά που δεν εγκρίνει την κυκλοφοριακή μελέτη. Ο μελετητής, όμως, δεν αντικαταστάθηκε από την ΟΛΠ ΑΕ. Παρέμεινε ίδιος…και τώρα φταίνε οι Δήμαρχοι…

Δε φταίνε σε τίποτα οι εργολάβοι και οι διευθυντές τεχνικών έργων, που ξεκίνησαν βυθοκορήσεις σε ένα μολυσμένο πυθμένα…φταίει για όλα το Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι εργολάβοι, όμως, και οι διευθυντές δεν άλλαξαν…και τώρα φταίνε τα Δικαστήρια…

Ωστόσο, όταν η COSCO SHIPPING συμμετείχε στο διαγωνισμό αγοράς της ΟΛΠ ΑΕ, ουδείς της υποσχέθηκε ότι θα επενδύσει σε μια χώρα, στην οποία γίνεται όχι αυτό, που υποδεικνύουν οι κρατικές αρχές, αλλά αυτό που υποδεικνύουν οι γαμβροί του εργολάβου, όπως ακριβώς το υποδεικνύουν και όποτε το υποδεικνύουν. Ούτε και της υποσχέθηκε κανείς ότι προσήλθε στη χώρα του εργολάβου και των γαμπρών του και όχι σε μια ευνομούμενη πολιτεία με διοικητικές και δικαστικές αρχές».

Σκάνδαλο αν παραχωρηθούν οι μετοχές χωρίς να γίνουν τα έργα

Ο πρώην διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων καταγγέλλει ως σκάνδαλο το ενδεχόμενο μεταβίβασης των μετοχών του ΟΛΠ χωρίς να έχουν γίνει τα προβλεπόμενα έργα.

Αναφέρει σχετικά:

«Σε μείζονος σημασίας ιδιωτικοποιήσεις, όπως του λιμένα Πειραιά, ήτοι του μεγαλύτερου λιμένα της Μεσογείου, είναι πιθανό να προκύψουν καθυστερήσεις. Για τις καθυστερήσεις αυτές, στη σύμβαση παραχώρησης, που κυρώθηκε με το ν. 4404/2016, έχει διαμορφωθεί ένα αποτελεσματικό πλαίσιο, το οποίο παρέχει ελαστικά χρονικά περιθώρια συμμόρφωσης του επενδυτή, επιβάλλει ήπιας κλιμάκωσης ποινικές ρήτρες, όταν αυτά εξαντληθούν, και μόνο σε ακραίες περιπτώσεις οδηγεί στην έκπτωσή του. Ακόμα και τότε υπάρχει πάντοτε διαθέσιμη η απλούστατη λύση της παράτασης των συμβατικών προθεσμιών: εάν η COSCO SHIPPING, ο εργολάβος και οι … γαμβροί του ΔΕΝ προλαβαίνουν να υλοποιήσουν Υποχρεωτική Επένδυση εντός της ταχθείσας συμβατικής προθεσμίας, χωρίς δική τους υπαιτιότητα, η τελευταία δύναται υπό προϋποθέσεις να παραταθεί με ταυτόχρονη παράταση και της προθεσμίας μεταβίβασης του απολειπόμενου 16% των μετοχών.

Μεταβίβαση των απολειπόμενων μετοχών ΧΩΡΙΣ να έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων δεν αποτελεί απλά σκάνδαλο και κουκούλωμα συμφερόντων, αποτελεί πλήρη ανατροπή της διαδικασίας επιλογής της COSCO ως αγοραστή, επάγεται απαγορευμένη τροποποίηση των όρων της διαδικασίας αυτής και κατά συνέπεια απαγορευμένη κρατική βοήθεια και τελικά επιφέρει ζημία για τον εξής απλό λόγο, τον οποίο δύναμαι να επιβεβαιώσω ενόρκως με την ιδιότητα του Νομικού Συμβούλου, που συμμετείχε στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμένα Πειραιά: εάν οι επενδυτές γνώριζαν ότι οποτεδήποτε μπορούν να απαλλαγούν από τη σύνδεση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων με τη μεταβίβαση των μετοχών, είναι βέβαιο ότι θα υπήρχαν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι και θα επιτυγχανόταν μεγαλύτερο τίμημα, διατιθέμενο υπέρ της απομείωσης του ελληνικού χρέους. Επομένως, η απαλλαγή της COSCO SHIPPING από την υποχρέωση υλοποίησης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων πριν τη μεταβίβαση των μετοχών απολήγει σε γιγαντιαία ζημία του Ελληνικού Δημοσίου, διότι της χορηγεί άνευ τιμήματος ένα προνόμιο, το οποίο ουδέποτε αγόρασε.

Το Παρατηρητήριο Διαφάνειας Λιμενικού Συστήματος απευθύνει δημόσια έκκληση αποτροπής αυτού του σκανδάλου».

Το κείμενο της καταγγελίας του κ. Μπακόπουλου:

ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΠΟΣΟΣΤΟΥ COSCO

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ NEWSBREAK

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ