Οργή των πολιτών για τις εισπρακτικές: Απειλούν και παρανομούν ασύστολα

Must Read

Πληθαίνουν οι καταγγελίες πολιτών αναφορικά με τις πιέσεις που δέχονται από τις εισπρακτικές και δικηγορικές εταιρίες, οι οποίες τους καλούν να καταβάλουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τράπεζες, ΔΕΗ, εταιρίες κινητής τηλεφωνίας κ.τ.λ.

Η δυνατότητα που έχει εκχωρηθεί μετά νόμου στις εταιρίες να αναλαμβάνουν την είσπραξη οφειλών για λογαριασμό των πιστωτών έχει μετατραπεί σε ασυδοσία, με συνέπεια οι εταιρίες να αγνοούν το νομοθετικό πλαίσιο και να παρανομούν εις βάρος των καταναλωτών.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες που φτάνουν στα γραφεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και καταναλωτικών οργανώσεων, η συχνότητα όχλησης των οφειλετών υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του νόμου (μία φορά ανά δύο ημέρες). Συχνά καλούν πάνω από 10 φορές την ημέρα, ενώ επικοινωνούν με τρίτα συγγενικά πρόσωπα (υπέργηροι γονείς, ανήλικα τέκνα) των οποίων ουδέποτε είχαν δοθεί στοιχεία επικοινωνίας.

Σε αρκετές περιπτώσεις, δε, καλούν με απόκρυψη αριθμού, χωρίς να αναφέρουν την επωνυμία της εταιρίας στην οποία εργάζονται. Πέρα απ’ αυτό, καλούν στην εργασία του οφειλέτη και τον δυσφημούν σε τρίτα άσχετα πρόσωπα, ομιλούν με αγενή και προσβλητικό τρόπο και ενοχλούν ακόμα και οφειλέτες που έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους.

Για πολλές από αυτές τις καταγγελίες έχει επιληφθεί ήδη η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, επιβάλλοντας πριν από λίγο καιρό καμπάνα 46.000 ευρώ σε τέσσερις εισπρακτικές εταιρίες για παραβάσεις του νόμου. Οι παραβάσεις αφορούσαν όχληση οφειλετών πριν από την πάροδο των 10 ημερών από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή τους, όχληση οφειλετών με κλήσεις σε τηλέφωνο εργασίας, παρέκκλιση από τις εντολές του δανειστή, παραπλανητική πληροφόρηση και επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς κατά την τηλεφωνική επικοινωνία.

Ετοιμάζεται νέο νομοθετικό πλαίσιο

Παράλληλα, τα υπουργεία Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης επεξεργάζονται παρεμβάσεις που θα καταστήσουν πιο αυστηρό το πλαίσιο λειτουργίας των εισπρακτικών εταιριών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο νόμου αναμένεται να περιλαμβάνει μείωση του αριθμού των επιτρεπόμενων κλήσεων προς οφειλέτες, απαγόρευση της όχλησης των οφειλετών στον χώρο εργασίας καθώς και κατά τις ώρες κοινής ησυχίας, ενώ ρητά θα απαγορεύεται και η όχληση συγγενών.

Οι παρεμβάσεις θ΄ αφορούν και την εποπτεία των δικηγορικών γραφείων που ασκούν δραστηριότητα εισπρακτικής εταιρίας, τα οποία ουσιαστικά αυτή τη στιγμή λειτουργούν ανεξέλεγκτα. Σύμφωνα με γνωμοδότηση που εξέδωσε τον Δεκέμβριο του 2012 το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, οι δικηγόροι και οι δικηγορικές εταιρίες δεν υπάγονται στις ρυθμίσεις του νόμου 3758/2009 περί των εισπρακτικών εταιριών και αρμόδιοι για την επιβολή τυχόν κυρώσεων σε δικηγόρους και δικηγορικές εταιρίες είναι οι οικείοι δικηγορικοί σύλλογοι.

Κοινώς, ο νόμος του 2009 που αφορά τις εισπρακτικές εταιρίες δεν έχει ως πεδίο εφαρμογής τους δικηγόρους. Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης έκανε πρόσφατα λόγο για μια νομική γκρίζα ζώνη. Απαντώντας πριν από λίγο καιρό σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν έρθει σε επαφή με το υπουργείο Δικαιοσύνης κι ετοιμάζεται πρωτοβουλία που θα βάζει κανόνες και ως προς τις δικηγορικές εταιρίες και τους δικηγόρους στο κομμάτι της προσπάθειας εισπράξεων των χρεών των δανειοληπτών.

Ποια είναι τα δικαιώματα που έχουν οι δανειολήπτες

Μέχρι να θεσπιστεί και να εφαρμοστεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας οι πολίτες μπορούν να οχυρωθούν απέναντι στην ασυδοσία των εισπρακτικών εταιριών μαθαίνοντας τα δικαιώματά τους αλλά και τα όρια δράσης των εταιριών αυτών.

Συγκεκριμένα αναφέρει η Γενική Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή:
• Πριν από κάθε ενέργεια ενημέρωσής σας για ληξιπρόθεσμη οφειλή ο δανειστής υποχρεούται να επιβεβαιώσει μαζί σας τις οφειλές σας με κάθε διαθέσιμο τρόπο, να ταχτοποιήσει τα στοιχεία σας και να σας ενημερώσει για τη διαβίβαση των δεδομένων σας σε εταιρία ενημέρωσης.

• Οι εταιρίες ενημέρωσης οφείλουν να έχουν εμφανή τον αριθμό προέλευσης κλήσης.

• Οι υπάλληλοι των εταιριών ενημέρωσης οφείλουν να κάνουν ταυτοποίηση των στοιχείων του οφειλέτη και εφόσον αυτή πραγματοποιείται να ενημερώνουν για την ιδιότητά τους, το ονοματεπώνυμό τους, τον αριθμό μητρώου της εταιρίας, την καταγραφή των συνομιλιών καθώς και την παραμονή τους για 12 μήνες στα αρχεία της εταιρίας. Στη συνέχεια μπορούν να προβούν σε οποιαδήποτε ενημέρωση σχετικά με την οφειλή.

• Η ενημέρωση μπορεί να αρχίσει 10 μέρες αφού καταστεί ληξιπρόθεσμη η οφειλή και όχι νωρίτερα. Οι εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών αλλά και οι ίδιοι οι δανειστές επιτρέπεται να επικοινωνούν μαζί σας μόνο τις εργάσιμες ημέρες, από τις 09.00 ως τις 20.00, κι εφόσον έχει πραγματοποιηθεί ενημέρωση η συχνότητα των κλήσεων να είναι μία φορά ανά δεύτερη μέρα.

• Δεν επιτρέπεται στις εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών να ενημερώνουν τους οικείους σας ή τρίτους σχετικά με τις οφειλές σας, εκτός εάν είναι συνοφειλέτες ή εγγυητές.

• Οι εταιρίες ενημέρωσης μπορούν να καλούν στον εργασιακό χώρο μόνο σε περίπτωση που έχετε δηλώσει το τηλέφωνο εργασίας ως τον μοναδικό αριθμό επικοινωνίας.

• Οι εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών είναι υποχρεωμένες κατόπιν σχετικής αίτησής σας να σας χορηγούν αναλυτική βεβαίωση των οφειλών σας ή/και το περιεχόμενο των καταγεγραμμένων συνομιλιών.

• Δεν επιτρέπεται να σας χρεώσει ο δανειστής επιπλέον έξοδα για την ανάθεση της ενημέρωσης σε εταιρία ενημέρωσης οφειλετών.

• Σε περίπτωση που ο δανειστής δεν σας έχει ενημερώσει σχετικά με τη διαβίβαση των προσωπικών σας δεδομένων σε εταιρία ενημέρωσης οφειλετών, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

• Αν δεν έχετε καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή και σας ενοχλούν εταιρίες ενημέρωσης για οφειλή κάποιου άλλου προσώπου, μπορείτε επίσης να υποβάλετε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

• Σε περίπτωση που θέλετε να καταγγείλετε μία εταιρία ενημέρωσης οφειλετών για παραβίαση των διατάξεων του νόμου, θα απευθυνθείτε στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή.

• Ο νόμος που ορίζει τον τρόπο λειτουργίας των εταιριών ενημέρωσης είναι ο 3758/2009, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 36 του ν. 4038/2012. Αν θέλετε να ενημερωθείτε σχετικά με τις εταιρίες που είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Εταιριών Ληξιπρόθεσμων Οφειλών της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, μπορείτε να συμβουλευθείτε το Μητρώο Εταιριών Ενημέρωσης Οφειλετών, που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This